۰ نفر

مدیریت آشفتگی فکری

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۱:۲۸
کد خبر: 1096

حتما زمان‌هایی را تجربه کرده‌اید که دچار آشفتگی فکری می‌شوید. مخصوصا اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که کارهای زیادی را باید انجام بدهید، آشفتگی ذهنی بیشتر شما را تهدید می‌کند. در چنین شرایطی میزان کارایی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. کارها را نمی‌توانید درست انجام بدهید، تمرکزتان از بین می‌رود و دچار حس نارضایتی و گیر افتادن در موقعیتی غیر قابل مدیریت می‌شوید. در چنین شرایطی چه کاری باید انجام بدهید؟

پیشنهاد اولم این هست که مکان فیزیکی خود را تغییر دهید. اگر در محل کار خود هستید، از پشت میز خود بلند بشوید و در محل دیگری بنشینید. یا حتی اگر امکان دارد از محل کار خود خارج شوید. رفتن به موقعیت فیزیکی که به شما آرامش می‌دهد، می‌تواند بسیار مفید باشد. پس بهتر از همین حالا دقت کنید که در چه مکان‌هایی بیشتر احساس آرامش می‌کنید. ممکن است عده‌ای در فضاهای عمومی بیشتر احساس آرامش کنند و عده‌ای هم بخواهند تنها در یک اتاق باشند. دانستن جای آرام خود می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

پس از قرار گرفتن در فضای دلخواه خود، موقع آن است که ابزار خود را بیرون بیاوید. این ابزار می‌تواند کاغذ و خودکار، تبلت، موبایل یا لپ‌تاپ شما باشد. ابزاری را انتخاب کنید که با آن راحت هستید و البته بتوانید به‌وسیله آن نقشه ذهنی ترسیم کنید. اگر از تبلت، موبایل یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، حتما روی آن‌ها ابزار مناسب برای کشیدن نقشه ذهنی داشته باشید.

عنوان نقشه ذهنی خود را می‌توانید بگذارید "کارهای من" یا هرچه که ترجیح می‌دهید. سپس در یک زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به همه کارهایی که ذهن شما را مشغول کرده بدون هیچ فیلتری فکر کنید و شروع کنید آن‌ها را به شکل شاخه‌های مختلف به نقشه‌ ذهنی خود اضافه کنید. اضافه کردن شاخه‌ها را آنقدر ادامه بدهید تا ذهن شما خالی شود و دیگر موضوعی برای اضافه کردن باقی نماند. همانطور که اشاره کردم معمولا در زمانی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ذهن شما خالی می‌شود.

بعد از کشیدن شاخه‌های اصلی نقشه ذهنی خود را مرور کنید و دسته‌بندی‌های لازم را انجام دهید. ممکن است بعضی شاخه‌ها زیر مجموعه شاخه دیگری باشند. حتی ممکن است در مورد تعدادی از شاخه‌ها به این نتیجه برسید که باید حذفشان کنید. بنابراین دسته‌بندی و فیلتر کردن تفکراتتان باید در این مرحله اتفاق بیافتد. در این مرحله به فعالیت‌های زیر مجموعه هر شاخه اصلی فکر کنید و زیر شاخه‌ها - کارهایی که برای پیشبرد کار اصلی - لازم است را اضافه کنید. این مرحله را هم مشابه مرحله قبل آنقدر ادامه دهید تا دیگر نکته‌ای به ذهنتان نرسد.

در این مرحله شما نقشه‌ای از همه آنچه که ذهنتان را مشغول کرده دارید. حالا راحت‌تر می‌توانید اولویت‌ها را تشخیص بدهید. می‌توانید حدود زمانی انجام هرکار را مشخص کنید و برنام‌ریزی بهتری انجام بدهید. طبیعی است که استفاده از چنین روش‌هایی ممکن است در دفعات اول خروجی باکیفیتی نداشته باشد. اما درست مثل شروع نواختن یک ساز، با تمرین بیشتر، مهارت شما در مدیریت آشفتگی‌های ذهنی افزایش پیدا می‌کند.

-----------------------------------------------