۰ نفر

نگاهی مقایسه‌ای به اندروید Lollipop و iOS 8

۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۲۱:۴۳
کد خبر: 66818

در شش ماه گذشته، جنگی جالب در بین سیستم عامل‌های موبایل به راه افتاده است که اندروید نسخه 5 یا Lollipop در یک سوی این جبهه قرار گرفته و iOS نسخه 8 در سوی دیگر. در این گزارش سعی داریم نگاهی مقایسه‌ای به این دو سیستم عامل پیشرو موبایل و امکانات آن‌ها در کلیت بیندازیم.

در گذشته و پیش از این، هر دو این سیستم عامل‌ها وجه تمایز خود را در امکانات و واسط کاربری به رخ کشیده‌اند. اندروید به شکل سنتی از قابلیت‌ها و امکانات بیشتر و انعطاف‌پذیری بیشتری در شخصی‌سازی برخوردار بوده؛ اما iOS نیز در این میان بیکار نبوده ‌و همواره در مقابل رقیب جدی خود تا حدی قدرت‌نمایی کرده است. اما این تعامل با ورود اندروید Lollipop و iOS 8 تا حد زیادی تغییر کرده است. اکنون iOS به اندازه اندروید از امکانات و انعطاف‌پذیری برخوردار است و از ‌سوی دیگر، اندروید در واسط کاربری تا حد زیادی به ویژگی‌های iOS نزدیک شده است. اکنون می‌توان به راحتی نظر داد که این دو سیستم عامل بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر شباهت پیدا کرده‌اند، ولی آنچه جالب است، تفاوت‌هایی است که در کار و تجربه این دو می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

در نتیجه خوب است ‌نگاهی به وجوه شباهت و تفاوت این دو سیستم عامل داشته باشیم؛

نگاهی مقایسه ای به اندروید Lollipop و iOS 8

تعادل در امکانات

از دیدگاه و رویکرد معطوف به امکانات و ابزار‌ها، باید گفت که iOS 8 تا حد زیادی به رقیب خود یعنی اندروید نزدیک شده است. برای سال‌ها کاربران iOS از داشتن App‌های متفاوت برای تماس و پیام رسانی، داشتن صفحه کلید‌های جانبی و استفاده از ویجت‌ها محروم بوده‌اند. در ‌‌نهایت اپل این موضوعات را در iOS نسخه 8 مد نظر قرار داد. از سوی دیگر، اندروید رهیافت و رویکرد iOS در نمای گرافیکی واسط کاربری و استفاده از سیستم بهینه اعلان‌ها یا Notification در iOS را در نسخه آخر خود مورد توجه قرار داده است. هر دو سیستم عامل در سرقت برخی ایده‌ها از یکدیگر محکوم‌اند! البته این برای کاربران هر دو سیستم خوشایند است. ناگفته نماند که هنوز تعداد زیادی از نکات و مسائل هست که این دو را از یکدیگر متمایز می‌سازد، ولی این وجوه تمایز بیشتر از دیدگاه رویکرد و رهیافت کلی طراحان است؛ برای مثال، در اندروید این امکان وجود دارد که شما برنامه‌های پیش فرض سیستم عامل را تغییر دهید؛ اما در iOS هرچند امکان نصب نرم افزارهای مشابه با برنامه‌های اصلی وجود دارد، همچنان نرم‌افزارهای اپل در حکم ‌ابزارهای پیش فرض ـ مثلا برای وب گردی و ایمیل ـ مد نظر هستند. نما و واسط گرافیکی از نظرگاه واسط کاربری و جلوه‌های گرافیکی، اندروید Lollipop یکی از پیشرو‌ترین نسخه‌های سیستم عامل موبایل گوگل است. برای سال‌ها واسط کاربری اندروید بدون تغییر کلی باقی مانده بود و همین ‌منجر به آن بود که کاربران و شرکت‌ها‌، پوسته‌های شخصی شده خود را برای این سیستم عامل تهیه و نصب کنند. اما گوگل در ‌‌نهایت در نسخه آخر، تغییرات گرافیکی جالبی را در دستور کار خود قرار داده است. شفافیت‌های پنجره‌ها، لایه‌ها و الگوهای گرافیکی با سلیقه خوبی طراحی شده‌اند و خبر خوب اینکه گوگل در صدد است تا این تغییرات گرافیکی را در پوسته‌های خاص شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند نیز اعمال کند.

این گونه به نظر می‌رسد که در ‌‌نهایت اندروید واسط کاربری و تجربه‌ای خوب را در نسخه پایانی خود اعمال کرده است؛ شمای رنگ‌ها و طراحی کلی بسیار زیبا شده و اندروید در ‌‌نهایت زبان گرافیکی خود را پیدا کرده است. ‌اما اپل بسیار پیش از این در این مقوله سرآمد بوده است. البته iOS 8 تغییر گرافیکی چندان زیادی از نسخه انقلابی قبل از خود یعنی iOS 7 نداشته است. طی یک سال گذشته، اپل به دنبال آن بوده ‌تا این تغییرات گرافیکی را به سایر محصولات خود همچون تکنولوژی‌های پوششی نیز گسترش دهد. در نگاه نخست، هر دو سیستم عامل از المان‌های گرافیکی تقریبا مشابهی برخوردار هستند؛ اما هنوز ‌تمایزات و تفاوت‌های جدی دارند که‌ به ویژه در موضوع گشت و گذار در بین App‌ها و بازگشت به Home دیده می‌شود. در سیستم عامل اپل دکمه مخصوص Home تعبیه شده است، ولی هر یک از App‌ها دکمه‌های Navigation مخصوص به خود را دارند. در نسخه آخر اندروید، تغییر نوار منو منجر به آن شده که یک راهکار تقریبا در همه جا حاضر برای گشت و گذار در بین App‌ها و بازگشت به Home به وجود آید.

تجربه کاربری

اما تفاوت اصلی این دو سیستم عامل را می‌توان به وضوح در تجربه کاربری آن‌ها دید. وقتی به iOS و در واقع اکوسیستم کلی اپل در مجموع نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شو‌یم، ‌اپل تمام تمرکز خود را معطوف به این ‌کرده ‌که کاربران بدون هیچ آشوب و در‌هم ریختگی به انجام امور خود بپردازند. این موضوع به ویژه در برخی از بهترین امکانات iOS 8 قابل تشخیص است. واسط کاربری و تجربه کاری به گونه‌ای تغییر یافته ‌که دسترسی به همه ابزار‌ها، سریع و بدون دردسر مهیا شده است. طی یک سال گذشته، این تغییرات منجر به آن شده ‌که سیستم عامل iOS به شدت سریع و همه چیز در آن قابل دسترسی باشد.

اما تجربه کاری در اندروید تا حدی متفاوت است؛ هرچند همچون iOS دسترسی و سرعت بالا در نقطه تمرکز Lollipop است، در این نسخه تمامی تلاش گوگل این است که حرکت بعدی شما را حدس بزند، حتی قبل از آنکه خود به آن فکر کرده باشید! در این میان Google Now یک نقش اساسی را بازی می‌کند. در واقع باید گفت ‌در نسخه آخر اندروید، Google Now به قطب و مرکز سیستم عامل تبدیل شده است که اغلب فعالیت‌های کاربر زیر نظر این ابزار و با کمک و هدایت آن انجام می‌گیرد.

در مقابل Siri در اپل هنوز نقش سنتی خود را ایفا می‌کند و در پشت پرده منتظر آن می‌ماند تا کاربر وی را صدا کند. البته در iOS نیز رد پای Siri را می‌توان در برخی فعالیت‌ها به شکل اساسی مشاهده کرد؛ اما اپل چندان علاقه‌ای به دخالت موثر منشی مجازی خود در کارهای کاربر ندارد. طرح و هدف بلند مدت قطعا تفاوت در کاربری این دو سیستم عامل، مربوط به دیدگاه نهایی و غایی طراحان آن‌هاست. گوگل همواره مشتاق ‌حدس زدن و پیش‌بینی کردن و در نتیجه سرعت بخشیدن به تجربه کاری با این رهیافت بوده؛ اما اپل بر سهولت کاربری و رسیدن به اقدامات مورد نیاز بدون تفکر و صرف وقت متمرکز است. هدف هر دو شرکت راحت‌تر کردن زندگی به یک نحو خاص است؛ اما برای رسیدن به این مقصود نهایی، این دو، رهیافت‌های متفاوتی را در دستور کار خود دارند. در نسخه Lollipop اندروید تا حد زیادی در واسط کاربری شبیه به iOS شده است. در مقابل اپل تمام تلاش خود را کرده ‌که قابلیت‌ها و امکانات اندروید را تا حد ممکن برای کاربران خود فراهم کند. صرف نظر از این موضوع، جنگ جدید این دو شرکت در حوزه سیستم عامل‌ها را باید در تکنولوژی‌های پوششی آن‌ها جستجو کرد. با توجه به تحولات یک سال گذشته در این دو سیستم عامل، به نظر یک سال پیش روی، بسیار جالب‌تر و برای کاربران دوست‌داشتنی‌تر خواهد بود.