۰ نفر

بورس دومین روز نزولی را پشت سرگذاشت

۲۵ آبان ۱۳۹۳، ۲۰:۰۱
کد خبر: 66802

شاخص بورس امروز بازهم افت کرد تا روند نزولی بازار سهام برای دومین روز ادامه داشته باشد.

طی دو روز گذشته هفته و پس از آنکه گفت و گوهای رسانه ای اعضای ارشد تیم مذاکرات هسته ای ایران منتشر شد، شاخص بورس روند نزولی آرام خود را آغاز کرد. بررسی ها نیز نشان می دهد حداقل تا سوم آذر ماه همین روند در بازار ادامه داشته باشد. تنها امید بازار سرمایه طی روزهای گذشته به صنایع خودروسازی بوده است. پیش بینی می شود تا پایان سال جاری میزان تولید خودرو به عدد یک میلیون و 200 هزار دستگاه برسد درحالی که این عدد در سال 1391 تنها 800 هزار دستگاه بوده است. به همین جهت فعالان بازار نقل می کنند که صنایع خودروسازی می توانند موتور محرک بازار باشند. از سوی دیگر مخالفت های زنجیره ای دولت با بنگاهداری بانک ها موجب شده تا سهام بانک ها نیز با اقبال کمی مواجه شوند.

در همین حال امروز هم شاخص کل بازار سرمایه با کاهش مواجه شد. شاخص کل با 17 واحد کاهش (02 / 0 درصد) به رقم 75929 واحد رسید. شاخص بازار اول با 2 واحد افزایش به رقم 56142 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 132 واحد کاهش عدد 147981 واحد را تجربه کرد.

همچنین بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل نفت و گاز و پتروشیمی تامین، مخابرات ایران، ملی صنایع مس ایران، گروه مپنا و بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را بانک پاسارگاد، آلومینیوم ایران، بانک ملت و سایپا به خود اختصاص دادند.

مپنا درحالی بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل داشت که خبر خرید نیروگاه های دست دوم توسط ایران حداقل یک روز وضعیت سهام این شرکت را از حالت عادی خارج کرده بود.

همچنین امروز بیشترین حجم معاملات را سیدکو، زامیاد، سرمایه گذاری رنا، پتروشیمی پردیس (شپدیس2)، بانک صادرات ایران، سرمایه گذاری صنعت نفت و سایپا به نام خود ثبت کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در پایان معاملات نماد معاملاتی شرکت های آلومینیوم ایران با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 1393/12/29، فرآورده های غذایی و قند پیرانشهر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، حق تقدم شرکت نفت بهران، با توجه به اعلام مهلت پذیره نویسی بازگشایی شدند.

شاخص صنعت

از سویی دیگر نماد معاملاتی شرکت های نفت سپاهان،کارخانجات تولیدی شیشه رازی، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره،شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه متوقف شدند. در بازار بدهی 23052 برگه از نمادهای اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مشیر 9412)، گواهی سپرده لیزینگ رایان سایپا (رایان 512) و اوراق مشارکت تولید اتومبیل سایپا (مساپا 955) به ارزش بیش از 23 میلیارد ریال معامله شد. در این بازار تعداد 10100 اوراق اختیار فروش ارتباطات سیار ایران به ارزش 8 میلیون و 948 هزار ریال و تعداد 949100 اوراق اختیار فروش مخابرات ایران به ارزش 13 میلیون و 287 هزار ریال مبادله شد. این در حالی است که تعداد 11662 واحد از صندوق سرمایه گذاری صنوین (صنوین1) به ارزش بیش از 136 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

شاخص کل

در بازارهای مالی دیگر قیمت دلار 5 تومان کاهش پیدا کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که پیش بینی ها نشان می داد، بهای این ارز معتبر جهانی باید با شدت بیشتری کاهش یابد ولی به گفته فعالان بازار، مذاکرات هسته ای و احتمال ادامه تمدید این مذاکرات ترمز کاهش قیمت دلار را کشید.

امروز طلا هم در شرایطی که بازارهای جهانی ساعات تعطیلی را سپری می کرد، در بازار ایران با کاهش اندک قیمت مواجه بود. خبر راه اندازی معدن طلای زرشوران در ایران هنوز تاثیری در قیمت گذاری های جهانی نداشته است. در همین حال معاون ایمیدرو اعتقاد دارد که حتی در صورت کاهش قیمت جهانی طلا، بازهم تولیدات این معدن سود سالیانه 300 میلیاردی به همره دارد. با این حال امروز تقریبا تمامی بازارهای مالی ایران با نزول اندکی همراه بودند. با توجه به شرایط بازار، طلای ایرانی در دوره نزول قیمت ها وارد بازارهای جهانی می شود.