۰ نفر

افرادی که سکه و دلار خریدند چقدر ضرر کردند؟

۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۲۰:۳۵
کد خبر: 65879

بازارهای مالی و واسطه‌ای در هفته‌ای که گذشته تحولات مهمی را از سر گذراندند تا سرمایه‌گذاران این بازارها با نوسان در سود و زیان همراه شوند.

این در حالی بود که در این هفته به دلیل تعطیلی تاسوعا و عاشورا، تعداد روزهای کاری کاهش یافته بود و برخی از فعالان بازار نام نیمه رسمی را بر فعالیت‌های بازار گذاشته بودند.

در این هفته به طور کاما بازار اصلی تهران تعطیل بود و بازار سبزه میدان نیز که محل عرضه طلا و سکه محسوب می‌شود نیز فعالیتی نداشت اما چهارراه استانبول و سایر بازارهای فرعی فعالیت خود را در روزهای کاری هفته دنبال کردند.

در این هفته بهای دلار اندکی افزایش یافت که دلیل آن به نیمه فعال بودن بازار در بخش عرضه بازمی‌گردد.

طلا و سکه اما با کاهش قابل توجه قیمت مواجه شد که دلیل اصلی آن کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی بود.

قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته 3 هزار و 243 تومان بود اما روز گذشته بهای پول آمریکایی در آخرین روز کاری هفته جاری، به 3 هزار و 258 تومان رسید تا طی یک هفته 15 تومان به ارزش آن اضافه شده باشد.

طبق این برآورد ارزش دلار در طول این هفته حدود 0.46 درصد افزایش یافته است تا دارندگان دلار به این میزان سود کرده باشند.

با این حساب اگر 10 میلیون سرمایه گذاری در این بازار صورت گرفته باشد در طول این هفته 46 هزار تومان سود برای سرمایه‌گذار به دست آمده است.

با این وجود سرمایه گذاری در این بازار دیگر از صرفه اقتصادی افتاده و بازار هیچ نشانی از شرایط بازار در سال 91 و سوداگری های آن روزها ندارد.

در این میان عده‌ای از دارندگان ارز هم برای مصرف در ایام آینده آن را نگهداری می‌کنند. برخی برای سفرهای خارجی آینده و برخی هم مانند دانشجویان خارج از کشور نیاز مداوم به ارز دارند.

روند نزولی قیمت ارز در طول یک سال گذشته و خروج از شرایط سوداگری موجب شده تا متقاضیان واقعی وارد بازار شوند و دیگر خبری از سرمایه‌گذاری در آن نباشد.

بازار طلا و سکه نیز که وابستگی زیادی به نرخ ارز دارد، در دو سال اخیر شرایط مشابهی را تجربه کرد تا بهای سکه تمام بهار آزادی طی یک سال از یک میلیون و 500 هزار تومان به سطح 900 هزار تومان برسد.

با این وجود بسیاری از خانواده ها به طور سنتی به نگهداری سکه برای سرمایه گذاری بلند مدت می‌پردازند.

در طول دو هفته گذشته بازار جهانی طلا سقوطی چشمگیر را تجربه کرده است تا در مدت 12 روز هر اونس طلا از یک عزار و 230 دلار به یک هزار و 145 دلار رسیده باشد.

سکه تمام بهار آزادی نیز در ایران با سقوط قیمت مواجه شد تا طی 7 روز 20 هزار تومان ارزان‌تر شده باشد. بهای سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به قیمت 903 هزار تومان رسید تا به ارزان ترین قیمت طی 9 ماه اخیر رسیده باشد.

با این حساب ارزش سکه 2.1 درصد کاهش یافت تا دارندگان سکه طی یک هفته این میزان ضرر کرده باشند.

کسانی که به اندازه 10 میلیون تومان در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده باشند در این یک هفته 210 هزار تومان زیان کرده‌اند.

در این هفته سهامداران در بازار سرمایه با سود 2.7 درصدی مواجه شدند تا بورس سودده‌ترین بازار هفته لقب بگیرد. دارندگان دلار 0.46 درصد سود را تجربه کردند اما دارندگان سکه با زیان 2.1 درصدی عنوان پرضررترین بازار هفته را برای طلا و سکه به ثبت رساندند.