۰ نفر

افزایش صادرات نیسان به کمک ین ضعیف

۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۱۴:۵۳
کد خبر: 65807

نیسان موتور به کمک ین ضعیف‌تر که درآمد این خودروساز ژاپنی از بازار آمریکا را افزایش داد و رکود حاکم بر بازار ژاپن را جبران کرد، در سه ماهه سوم امسال به سود بهتر از حد مطلوبی دست پیدا کرد.

درآمد خالص نیسان که دومین خودروساز بزرگ ژاپن است، 16 درصد در فاصله ژوییه تا سپتامبر افزایش یافت و به 124.9 میلیارد ین (1.1 میلیارد دلار) رسید در حالیکه تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ درآمد خالص این شرکت را 102.6 میلیارد ین پیش بینی کرده بودند.

سیاست‌های پولی آسان دولت ژاپن به کاهش ارزش ین در برابر دلار آمریکا منجر شده است. افت ارزش ین، درآمد نیسان در آمریکای شمالی که بزرگترین بازار این شرکت است و فروشش در آنجا برای سیزدهمین ماه پیاپی در اکتبر افزایش داشت، را بالا برد.

نیسان پیش بینی‌های خود در نیمه دوم سال 2014 را بر مبنای نرخ مبادله ارزی 105 ین در برابر دلار آمریکا و 137 ین در برابر یورو قرار داده است.

سود عملیاتی نیسان در سه ماهه سوم 22 درصد افزایش یافت و به 139.3 میلیارد ین رسید در حالیکه فروش این شرکت با 6.2 درصد افزایش، به 2.68 تریلیون ین رسید. نیسان درآمد کل سال مورد پیش بینی را از 10.79 به 10.8 تریلیون ین افزایش داد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سود عملیاتی نیسان موتور در آمریکای شمالی در سه ماهه سوم به 83.3 میلیارد ین در مقایسه با 42.7 میلیارد ین در مدت مشابه سال گذشته، رسید.

فروش نیسان در آمریکا به کمک تقاضا برای شاسی بلند روگ و ساب کامپکت ورسا، امسال 13 درصد افزایش یافت.

اما در بازار ژاپن سود عملیاتی نیسان از 99.4 میلیارد ین در سه ماهه سوم سال گذشته به 54.1 میلیارد ین در سه ماهه سوم امسال کاهش یافت. میزان فروش این شرکت در بازار داخلی پس از افزایش مالیات بر مصرف، 19 درصد کاهش یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نیسان میزان فروش مورد پیش بینی برای سال 2014 در چین را بدنبال کاهش فروش در 9 ماهه اول امسال، 11 درصد کاهش داد و 1.27 میلیون دستگاه خودرو برآورد کرد.

خودروسازان ژاپنی دو سال پس از تیره شدن روابط دو کشور که کاهش تقاضا برای محصولات این شرکت‌ها را در پی داشت، درصدد رشد مجدد در بازار چین هستند.

نیسان ضرر عملیاتی 3.3 میلیارد ین را در اروپا داشت که نسبت به 9.9 میلیارد ین در سه ماهه سوم سال گذشته کاهش داشت.

این شرکت از جمله خودروسازانی است که در بحران اخیر کیسه‌های هوای معیوب، فراخوان خود را گسترش داده‌اند و قصد دارد به تاکاتا که سازنده این کیسه‌های هوا بوده اجازه دهد همه هزینه‌های مربوط به این فراخوان‌ها را بپردازد.