۰ نفر

قیمت لبنیات در سکوت خبری مجددا گران شد!

۱۱ شهریور ۱۳۹۱، ۱۴:۳۵
کد خبر: 6502

قیمت فرآورده‌های لبنی در حالی در یک هفته اخیر در سکوت خبری برای چندین بار گران شده که هنوز هیچ مسئولی در این باره موضع‌گیری نکرده است.

مشاور انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران درخصوص افزایش قیمت فرآورده های لبنی در بازار اظهارداشت: متاسفانه باوجود همه تمهیداتی که در رابطه با موضوع قیمت شیرخام اندیشیده شد، نه تنها قیمت این محصول در بازار کاهش نیافت بلکه شاهد افزایش قیمت شیرخام و به تبع آن قیمت فرآورده های لبنی در بازار بودیم.

قیمت هرکیلوگرم شیرخام 1100 تومان شد!

حسین چمنی با اشاره به اینکه هم اکنون به دلیل افزایش قیمت نهاده های دامی هرکیلوگرم شیرخام در حدود 1100 تومان از سوی دامداران به کارخانجات تولید فرآورده های لبنی عرضه می شود، درعین حال گفت: البته به نظر می رسد که در حدود 200 تا 250 تومان حباب قیمتی برای شیرخام وجود داشته باشد، چون تولید شیرخام در کشور به اندازه نیاز مصرف انجام نمی شود. مشاور انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران، عدم تولید شیرخام به اندازه کافی در کشور را موجب برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای این محصول در بازار دانست و افزود: بر این اساس، قرار بود برای برقراری تعادل عرضه و تقاضا اقدام به واردات شیرخشک شود که علی رغم صدور مجوز واردات شیرخشک اما هنوز به میزان مورد نیاز این فرآورده به کشور وارد نشده به گونه ای که تاکنون فقط در حدود چندصدتن شیرخشک به کشور وارد شده که تاثیری در ایجاد تعادل نداشته است.
چرا قیمت لبنیات افزایش یافت؟
وی با اعلام اینکه عدم ثبات قیمتی شیرخام موجب افزایش قیمت فرآورده های لبنی در بازار شده است، گفت: البته با اقدام قهری و برخورد تعزیراتی نمی توان قیمت فرآورده های لبنی را در بازار کاهش داد، چون این اقدام نه تنها موجب کاهش قیمت این فرآورده ها نخواهد شد بلکه موجب به وجود آمدن تنش در بازار هم خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه آمارهای بیماریهای ناشی از عدم مصرف شیر و لبنیات به دلیل کمبود آن در کشور بسیار وحشتناک است، گرانترین هزینه درمان را برای بیماریهای ناشی از عدم مصرف این محصولات عنوان کرد و افزود: کمبود تولید شیر و فرآورده های لبنی در کشور نه تنها شاخص‌های اقتصاد خرد بلکه شاخصهای اقتصاد کلان را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد.
چمنی خواستار تشکیل کارگروه دائمی برای سیاستگذاری در بخش شیر و لبنیات کشور شد و اظهارداشت: اعضای این کارگروه می توانند نمایندگان دولت، مجلس، دامداران و صنایع فرآورده های لبنی باشند.
مشاور انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی ایران خاطرنشان کرد: اگر به پیش نیازهای تولید شیر و فرآورده های لبنی در کشور توجه همه جانبه نشود، برخورد با حلقه نهایی یعنی قیمت تمام شده محصولات لبنی مشکلی را از این صنعت حل نخواهد کرد چراکه تنها نتیجه، کاهش و غیراقتصادی شدن تولید ونهایتا وابستگی مجدد کشور به واردات این محصول استراتژیک خواهد بود.
وی با تاکید براینکه افزایش نرخ شیر و محصولات لبنی باید آسیب شناسی شود، گفت: به عنوان مثال، باید به صورت شفاف مشخص شود که تاکنون چه میزان نهاده دامی و علوفه به کشور وارد شده است؟ چگونه بین دامداران توزیع شده است؟ و چرا این اقدام تاثیری در کاهش قیمت شیرخام نداشته است؟!
چمنی تصریح کرد: درحال حاضر حتی آدرس دامدارانی که به آنها نهاده و علوفه یارانه ای اختصاص داده شده است موجود نیست که کارخانجات صنایع لبنی برای تامین شیرخام خود به آنها مراجعه کنند و با قیمت مصوب شیرخام را تهیه کنند. گفته می شود قیمت فرآورده‌های لبنی در یک هفته اخیر و در سکوت خبری با افزایش بین 8 تا 40 درصدی روبرو شده است.