۰ نفر

خودرو در بازار همچنان ارزان‌تر از کارخانه

۲ شهریور ۱۳۹۳، ۱۸:۰۰
کد خبر: 57468

در حالی برخی از خودروسازان نسبت به کاهش قیمت برخی از محصولات خود اقدام کردند که همچنان قیمت خودروهای تولید آنها گران‌تر از بازار است.

چند روز پیش شاهد ارزان کردن ۳ درصدی قیمت بعضی از خودروها توسط خودروسازان بوده‌ایم و این کاهش قیمت شامل خودروهای گروه خودروسازی سایپا بوده است. پس از مدتی کش و قوس‌های دولت به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت با خودرسازان که از اوایل سال ۹۳ به طور میانگین ۲ و تا ۵ میلیون قیمت خودروهای خود را بالا برده بودند، چند روز پیش بالاخره رضایت دادند که حدود ۵۰۰ هزار تومان خودروهای خود را ارزان کنند.

این کاهش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی خودروها دلیل خیلی شفافی دارد؛ به گونه‌ای که به خاطر گران شدن زیاد خودروها و نخریدن مردم و کاهش تقاضا، خودروهای گروه خودروسازی سایپا و بعضی از محصولات ایران‌خودرو در بازار ارزان‌تر از قیمت کارخانه به فروش می‌رسد و خودروسازان به همین دلیل به این نتیجه رسیدند که با کاهش بسیار ناچیز قیمت خودروهای خود بتوانند مشتریان را برای خرید اینترنتی خودروهای خود جلب کنند.

برای نمونه، خودروی پراید ۱۳۱ SE قیمت کارخانه آن ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود و در بازار به قیمت ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت. در همین حال، قیمت کارخانه خودروی تیبا ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود که در بازار ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

اما در حال حاضر قیمت کارخانه این دو خودرو حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش یافته است، ولی باز هم با این روال قیمت بازار ارزان‌تر از قیمت کارخانه است؛ به طوری که خودروی پراید ۱۳۱ SE قیمت کارخانه آن ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود و در بازار به قیمت ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رفت. در همین حال، قیمت کارخانه خودروی تیبا ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود که در بازار ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

با این حال، همچنان خریداران خودرو به امید ارزان‌تر شدن خودرو در بازار از خرید امتناع می‌کنند. مساله این‌جاست که اتفاقی که در دوره اخیر افتاده، نشان می‌دهد که دوای درد ارزانی خودرو نخریدن خودرو توسط مردم است؟ به نحوی که عدم مراجعه مردم برای خرید خودرو به کارخانه‌ها، باعث شده که خودروسازان رو به کاهش قیمت خودرو بیاورند.