۰ نفر

ردپای دلالان در سفته بازی اوراق مسکن

آمار تأمل‌انگیز از اوراق تسهیلات مسکن

۲۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۹:۲۹
کد خبر: 57036

اوراق امتیاز خرید مسکن که روزی در محدوده 35 هزار تومان در فرابورس ایران خرید و فروش می‌شد اکنون در سقف قیمتی خریداران خود را ناکام می‌گذارد؛ در این خصوص 2 مدیر از سیستم بانکی و بورس آمارهای قابل تأمل و جالبی را ارائه کرده‌اند.

قیمت اوراق امتیاز تسهیلات خرید مسکن باز هم اوج گرفت، تا تب خریداران مسکن اندکی کاهش یابد و چشم‌انتظار کاهش قیمت بمانند. در این بازار برخی سفارش‌های وارد شده در سامانه معاملات فرابورس ایران با قیمت‌هایی کم‌تر از قیمت‌های فروش نمایش داده می‌شود که نشان از انتظار خریداران مسکن از کاهش قیمت اوراق است، با این حال نه تنها اوراق با سقف قیمتی فروشنده ندارد، بلکه معدود خریدارانی برای به دست آوردن اوراق در سقف قیمتی در صف می‌نشینند! اوراق امتیاز تسهیلات خرید مسکن طی روزهای معاملاتی گذشته بازهم روند افزایشی دنبال می‌کند و به محدوده 100 هزار تومان رسیده است، در حالی‌که این اوراق سال گذشته کمتر از 40 هزار تومان بود و خریداران بابت هر ورقه چیزی حدود 35 تا 40 هزار تومان پرداخت می‌کردند. اما اکنون برای دریافت 35 میلیون تومان وام به‌علاوه 10 میلیون تومان جعاله، خریداران باید بالغ بر 8 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کنند، در کنار آن هزینه‌های دیگری از جمله دفترخانه و بانک مسکن وجود دارد که به این ترتیب خریداران بابت دریافت 45 میلیون تومان وام باید حدود یک چهارم پول آن را بابت هزینه پیش از دریافت وام بپردازند. در این باره به دنبال چرایی افزایش قیمت اوراق امتیاز تسهیلات خرید مسکن متوجه شدیم که سطح تقاضا در این بازار نسبت به سال گذشته بالغ‌ بر 3 برابر افزایش یافته و میزان عرضه‌ها تغییری نداشته است، بنابراین حجم ورود تقاضای ایجاد شده منجر به افزایش قیمت این اوراق شد، تا در بازار راکد مسکن خریداران هزینه‌های بیشتری را بابت خرید یک واحد آپارتمان متقبل شوند. این اوراق پیش از ورود به فرابورس در بنگاه‌های املاک و در دست دلالان معامله می‌شد، اما این‌بار به فرابورس آمده تا فعالیت‌های سوداگرایانه در این اوراق به حداقل ممکن برسد، اما طی روزهای اخیر شائبه ایجاد روند سفته‌بازی در بازار مشاهده می‌شود، به طوری که طبق آخرین آمار سپرده‌گذاری مرکزی از ابتدای انتشار این اوراق حدود 8 میلیون و 400 هزار ورقه هنوز به بانک مسکن مراجعه نکرده و در صورت کسر بخشی از آن به عنوان اوراق منقضی شده باید دید سایر اوراق معامله شده با چه اهدافی خریداری شدند. بر این اساس علاوه بر نگرانی میان مردم اخیراً مدیران بازار سرمایه در شورای عالی بورس و بانک مسکن دست به کار شدند و از طرحی به نام سرمایه‌گذاری در سپرده‌های ممتاز بانک مسکن رونمایی کردند، در این طرح قرار است صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس بخشی از نقدینگی خود را در سپرده‌های بانک مسکن سرمایه‌گذاری کرده و پس از تبدیل به حق تقدم، وارد بازار کند. طبق گفته مدیران فرابورس قرار است این اقدام با هدف ایجاد تعادل در بازار و کاهش قیمت اوراق صورت پذیرد اما ظاهراً این طرح هنوز به طور جدی عملیاتی نشده و تنها به عنوان یک ایده باقی مانده است و باید دید دیگر طرح‌های مدیران بازار سرمایه و بانک مسکن با عنوان تدابیر اندیشیده شده بالاخره چه زمانی راهگشا خواهد بود؟
تناقض در آمار رسمی دو مرجع از بورس و بانک
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، طی روزهای گذشته اخباری با عناوین مختلفی همچون «خط بطلانی بر سفته بازی اوراق مسکن در فرابورس» منتشر شد که در نوع خود جالب و قابل تأمل است. در خبر مذکور، رحیمی انارکی مدیر اعتبارات بانک مسکن تأکید می‌‌کند که بر‌اساس بررسی های انجام شده مشخص شد که سفته بازی‌ها معمولا در مقاطع حداکثر 15 روزه اتفاق می‌افتد، بنابراین در فرصت دو ماه (محدودیت فروش حق‌تقدم برای ۲ ماه در بازار) سفته‌بازی حذف می‌شود، بر این اساس صد در صد اوراقی که هم اکنون در فرابورس معامله می شود به مصرف واقعی رسیده و برای خرید، تکمیل و احداث به کار می‌رود. این مطلب که 100 درصد اوراق به مصرف واقعی می‌رسد، در کنار آمار سپرده‌گذاری مرکزی مبنی بر عدم استفاده از 8.4 میلیون اوراق از حق‌تقدم امتیاز تسهیلات خرید مسکن کاملا در تناقض است و در صورت کسر اوراق منقضی شده در این فاصله باید مشخص شود که آیا عدم استفاده از چند میلیون اوراق در بازار به معنی سفته‌بازی برخی افراد سود جو نیست. در خبری که مروج، مدیر ناشران سپرده‌گذاری به خبرنگار بورس فارس داد، در 4 ماه اول سال جاری 3097809 برگ تسهیلات بانک مسکن منتشر شده است؛ از مهر 89 که این اوراق برای اولین بار منتشر و عرضه شده است، تا پایان تیرماه 93 بیش از 30 میلیون برگ از این اوراق منتشر شده که تاکنون 21 میلیون و 632 هزار برگ از این اوراق مورد استفاده قرار گرفته است، یعنی هنوز 8.3 میلیون برگه اوراق تسهیلات منتشر شده در دست مردم معلوم نیست، چرا برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه نکرده‌ است؟