۰ نفر

پول زعفران‌کاران در جیب اسپانیایی‌ها!

۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۹:۴۳
کد خبر: 51165

فرماندار خلیل آباد گفت: صادرات فله‌ای موجب می‌شود ارزش افزوده محصول به جای آنکه به جیب کشاورزان و صادرکنندگان کشورمان برود به جیب کشورهای دیگر نظیر اسپانیا و دبی برود.

علی اصغر مرادزاده افزود: به خاطر نداشتن بسته‌‍بندی مناسب و فله‌ای بودن زعفران، ارزش افزوده صادرات به جیب کشورهایی غیر از ایران می‌رود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم زعفران فله‌ای صادر نشود باید آن را مورد آزمایش قرار بدهیم، آن موقع کشاورزان و تولیدکنندگان مجبور می‌شوند زعفران با کیفیت تولید کنند.

مرادزاده با بیان اینکه بیشتر تولید زعفران در خراسان رضوی است، افزود: کسانی که اقدام به پرکندن زعفران می‌کنند باید نکات بهداشتی را رعایت بکنند چون وجود درصد کمی ناخالصی موجب ضربه زدن به کیفیت زعفران می‌شود.

فرماندار خلیل آباد خاطرنشان کرد: 98 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و 180 تن زعفران تولیدی کشور در خراسان بزرگ تولید می‌شود. صادرات مهمتر از تولید است زیرا تولید سالانه زعفران اسپانیا یک تن است اما بزرگترین صادرکننده دنیاست.

وی با اعلام اینکه کشورهایی همچون افغانستان و چین درصدد هستند زعفران تولید ایران را به نام خودشان صادر کنند و به نام زعفران ایران جایگاهی برای خود در دنیا به دست آورند، افزود: باید تلاش کنیم محصولی باکیفیت خوب، تولید و بسته بندی کنیم تا کشورهای دیگر نتوانند جایگاه ما را در دنیا متزلزل کنند.

مرادزاده با اشاره به اینکه فروش زعفران به صورت فله‌ای، غیرعلمی و ناصحیح است، با تأکید بر ضرورت تشکیل صنف زعفرانکاران برای نظارت بر ورود این محصول به بازار تصریح کرد: وجود بعضی مشکلات از ناحیه کشاورزان نیست. برخی واسطه‌ها ناخالصی‌هایی به زعفران وارد می‌کنند تا سود بیشتری کسب کنند.

وی، قاچاق زعفران ایران به افغانستان را نگران کننده عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد، با برنامه‌ریزی دقیق توسط مسئولان، جلوی قاچاق پیاز زعفران به کشورهای دیگر گرفته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،فرماندار خلیل آباد با تأکید بر اینکه برای ساماندهی زعفران نیاز به یک عزم ملی است، ادامه داد: وظیفه ما تنها برنامه‌ریزی جهت ساماندهی است. اگر این ساماندهی در سطح استان انجام شود در سطح ملی هم امکان پذیر خواهد بود.