۰ نفر

حضور فعالان اقتصادی ترک در اتاق بازرگانی ایران

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۲۲:۴۹
کد خبر: 46694

امروز یک هیات 30 نفره از مجمع صادرکنندگان ترکیه (Turkish Exporters Assembly) در اتاق بازرگانی تهران حضور یافتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مراد آکیوس، عضو هیات مدیره مجمع صادرکنندگان ترکیه گفت: برخی از تجار حاضر در هیات، از گذشته با ایران مراودات تجاری داشته‌اند و برخی نیز نخستین بار است که به ایران سفر می‌کنند و هدف از اعزام این هیات به ایران این است که با فعالیت‌های گسترده، ارتباطات تجاری دو کشور، بیش از پیش افزایش یابد.

وی ادامه داد: البته توسعه روابط تجاری دو کشور تنها با فعالیت تاجران و فعالان اقتصادی میسر نمی‌شود و نقش رایزنان تجاری درسفارتخانه‌های ایران و ترکیه نیز بسیار پراهمیت است.

آکیوس، تصویری از حجم داد و ستدهای تجاری ترکیه ارائه کرد و گفت: صادرات ترکیه در10 سال پیش حدود 70 میلیارد دلار بوده است که این رقم در سال جاری به حدود 150 میلیارد دلار رسیده و ایران در میان شرکای تجاری ترکیه جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است.

عضو هیات مدیره مجمع صادرکنندگان ترکیه با بیان این‌که ارزش دلاری صادرات ترکیه به ایران در 10 سال پیش 800 میلیون دلار بود که این رقم اکنون به حدود چهار میلیارد دلار افزایش یافته است، بیان کرد: تجارت ایران و ترکیه در سال‌های آینده به صورت متقابل افزایش چشمگیری خواهد داشت.

عضو هیات مدیره مجمع صادرکنندگان ترکیه با اشاره به اینکه صادرات ترکیه به ایران، معادل 2.8 درصد کل صادرات این کشور است ادامه داد: در میان کالاهای صادراتی به ایران، جواهرات، سنگ‌های قیمتی و محصولاتی از این دست، ارزشی معادل 6.1 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. در ردیف بعدی کالاهای صادراتی به ایران، ماشین آلات مکانیکی قرار دارد که ارزش صادرات آن به ایران 350 میلیون دلار برآورد شده است. محصولات پلاستیکی و چوب نیز در رتبه‌های بعدی صادرات به ایران قرار دارد.

به گفته وی هدف این نیست که تنها در مورد صادرات ترکیه به ایران صحبت کنیم؛ میزان واردات ترکیه از ایران در10 سال گذشته به حدود 9.1 میلیارد دلار می‌رسید که در سال گذشته میلادی، این رقم به 10 میلیارد دلار افزایش یافته است. ایران در میان کشورهای صادرکننده به ترکیه مقام هفتم را داراست.

او ابراز امیدواری کرد که در این ملاقات، موضوعات مختلفی از جمله مسایل گمرکی مورد بحث قرار گیرد و البته با اشاره به رابطه تاریخی ایران و ترکیه، توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری دو کشور را آرزو کرد.

بخش خصوصی می‌خواهد از هدف تعیین شده سبقت بگیرد

ابراهیم بهادرانی، دبیرکل اتاق تهران نیز در این دیدار روی تلاش بخش خصوصی برای رسیدن به هدف 30 میلیاردی مراودات تجاری دو کشور ایران و ترکیه و حتی گذر از این هدف تاکید کرد و گفت: درست است که برای سال 2020 هدف رسیدن به 30 میلیارد دلار مراودات تجاری گذاشته شده است اما فعالان بخش خصوصی معتقدند که می‌توان از این هدف هم گذر کرد. البته برای توسعه مراودات و گسترش روابط تجاری باید دو گروه اقدامات انجام شود که گروه اول زیربنایی و گروه دوم توسعه‌ای است.

وی با بیان این‌که در گروه کارهای زیربنایی باید نسبت به رفع موانع موجود در سر راه گسترش مراودات تجاری اقدام شود، خاطرنشان کرد: اموری همچون نقل و انتقال پول و روابط بانکی باید بین دو کشور تسهیل شود و هم‌چنین موانع گمرکی باید برداشته شود و امیدواریم وضع تعرفه‌های ترجیحی که در مجالس دو کشور در دست بررسی است به سرانجام برسد تا امور مربوط به گمرک سرعت بیشتری یابد.

طرحی برای افزایش تجارت ایران و ترکیه

در ادامه این نشست، همت گریش، رایزن تجاری ترکیه در ایران، گفت: در سفارت ترکیه در ایران همواره آماده هستیم که اطلاعات تجاری ترکیه را در اختیار تجار ایرانی قرار دهیم. او در ادامه با اشاره به جمعیت 150 میلیون نفری ایران و ترکیه اعلام کرد: مراودات 15 میلیارد دلاری دو کشور مناسب این جمعیت نیست.

وی از طرحی با عنوان طرح تجارت متقابل سخن گفت و افزود: با اجرای این طرح، دو کشور می‌توانند در مورد برخی کالاهای مورد توافق، تعرفه‌های تجاری را کاهش دهند و کاهش تعرفه‌ها نیز منجر به افزایش تجارت میان دو کشور می‌شود.

گریش ادامه داد: متاسفانه تحریم‌ها به ناحق مشکلاتی را در زمینه نقل‌و‌انتقال پول ایجاد کرده است اما با اینکه فشارهایی از جانب کشور ثالث برای کاهش مراودات با ایران اعمال می‌شد، ارتباطات تجاری خود با ایران را کاهش ندادیم.