۰ نفر

واردات برنج از چند مسیر و با چندین مجوز!

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۲۲:۳۰
کد خبر: 46692

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج گفت: امسال سطح زیر کشت برنج کاهش نیافته است و وزارت جهاد کشاورزی باید با ارائه برنامه مدون استراتژی تولید تا بازار برنج را مشخص کند تا بتوان بازار برنج را برخلاف سال‌های گذشته متعادل نگه داشت چراکه واردات برنج از چند مسیر با چند مجوز صورت می‌گیرد.

غلامرضا خانکشی پور - عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از آغاز نشاءکاری برنج تاکنون عملیات کشت برنج در استان مازندران به پایان نزدیک شده و آخرین نشاءکاری این محصول در گیلان تا اواخر خرداد ادامه دارد اما با توجه به اراضی زیر کشت رفته برنج به نظر نمی‌رسد سطح زیر کشت این محصول استراتژیک کاهش یافته باشد.

وی افزود: در حالی که وزارت کشاورزی و مسئولان همواره از کاهش و محدود کردن سطح زیر کشت برنج به ویژه در استان‌های جنوبی خبر می‌دهند تاکنون برنامه‌ای برای رسیدن به این هدف ارائه نشده در حالی که سند راهبردی خودکفایی برنج به عنوان یکی از اسناد معتبر و مصوب در وزارت جهاد کشاورزی شناخته می‌شود، ثابت ماندن سطح زیر کشت برنج با افزایش بهره‌وری آب را عاملی برای خودکفایی در تولید این محصول می‌داند.

این عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج با بیان این‌که کشاورزان برای حل مساله محدودیت آب چاه‌های کوچک و سطحی راه‌اندازی کرده‌اند، ادامه داد: پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز تاکنون نشان داده که میزان بارندگی طی دو ماهه گذشته مناسب بوده و اگر تا پایان سال به همین منوال ادامه داشته باشد می‌توان گفت مشکل خاصی برای تولید برنج نخواهیم داشت.

خانکشی‌پور تاکید کرد: برخی کارشناسان تنها شعار می‌دهند که کشور با محدودیت منابع آبی مواجه است و راهکاری برای آن ارائه نمی‌دهند درحالی که محققان سند راهبردی خودکفایی برنج نه تنها ادعای افزایش سطح زیر کشت این محصول را ندارند بلکه معتقدند که با افزایش کارآیی آب در شالیزارهای کشور می‌توان با در نظر گرفتن محدودیت منابع آبی به اندازه نیاز داخلی کشور ، این محصول استراتژیک در داخل تولید کرد.

وی اظهار کرد:‌ امسال با توجه به سطح زیر کشت شالیزارهای برنج که نسبت به سال گذشته تغییری نکرده تولید برنج کمتر از دو میلیون و 300 هزار تن نخواهد شد و نهایتا برای تامین نیاز داخلی به حدود 500 هزار تن واردات نیازمندیم.

دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت برنج تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید برای مدیریت واردات برنج برنامه مدونی تهیه کند تا بتوان بازار برنج را برخلاف سال‌های گذشته متعادل نگه داشت چراکه واردات برنج از چند مسیر با چند مجوز صورت می‌گیرد.

خانکشی‌پور گفت: واردات برنج از طریق تعاونی‌های مرزنشین، قاچاقچیان مرزی و دیگر روش‌های غیر قانونی انجام می‌شود که در کنار واردات رسمی، برنامه‌ریزان را با سردرگمی مواجه کرده چراکه نمی‌دانند چقدر برنج به کشور وارد شده و برای تامین نیاز داخلی به چقدر واردات نیازمندیم.