۰ نفر

چرا مذاکرات این دور بی‌نتیجه ماند؟

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۲۰:۳۶
کد خبر: 46674

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره مذاکرات وین نوشت که هیچ گونه پیشرفتی در این مذاکرات به وجود نیامده است.

رویتر نوشت: چهارمین دور مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران روز جمعه بدون هیچ پیشرفتی در وین به پایان رسید. این را می توان از گفته های عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران هم فهمید که گفته به رغم مذاکرات جدی و سازنده ای که مطرح و بیان شده است همچنان اختلاف نظر بین گروه ایرانی و گروه 5 به علاوه یک وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ،نکته قابل تامل اینکه از ماه فوریه، یعنی از زمانی که این مذاکرات شروع شده است برای اولین بار کاترین اشتون و محمد جواد ظریف ترجیح دادند کنفرانس خبری مشترکی نداشته باشند. در راستای همین مذاکرات یکی از مسئولان بلند رتبه آمریکایی علت بی نتیجه ماندن این دور از مذاکرات را نبود «واقع گرایی بیشتر» در برنامه های طرف ایرانی دانست و روند مذاکرات را «سخت و کند» توصیف کرد.

همین مقام آمریکایی با اشاره به اینکه «زمان نامحدود نخواهد بود» درباره دور بعدی مذاکرات گفت: «مذاکرات باید در ماه ژوئن از سرگرفته شود ولی هنوز تاریخ دقیقی برای آن مشخص نشده است. موردی که واضح است و همه طرف های حاضر در این مذاکرات درباره آن اتفاق نظر داشتند این است که به تاریخ 20 ژوئیه، یعنی همان زمانی که دوره شش ماهه توافقات اولیه به پایان می رسد احترام گذاشته شود. قرار از ابتدا همین بوده که تا این زمان توافق شفافی حاصل شود».

این مقام آمریکایی در ادامه به روزهای خوب و بد مذاکرات هم اشاره کرد و گفت: « در همه مذاکراتی که داشته ایم روزهای خوب و بد و البته فراز و فرود زیادی وجود داشته است. ما از لحظات بسیار دشواری عبور کرده ایم ولی این بدان معنا نیست که انتظار چنین اتفاقی را نداشتیم. به هر حال در روند دستیابی به پروسه ای هستیم که قرار است به توافق شفاف و مشخصی منتج شود و طبیعی است که باید برای طی این راه، مسیرهای مهمی را انتخاب کنیم».

ایران قرار است بخشی از فعالیت های هسته ای اش را کاهش دهد و در عوض برخی از تحریم هایی که علیه این کشور تصویب شده است به مرور زمان برداشته شود. در این بین ظاهرا موردی که مشکل زا شده سانتریفیوژهایی است که برای غنی سازی اورانیوم در این کشور در نظر گرفته شده است. طرف مذاکره کننده اعتقاد دارد غنی سازی با درصد بالا می تواند برای ساخت سلاح اتمی به کار برود.

کشورهای 5 به علاوه یک خواسته شان این است که ایران فعالیت های هسته ای اش به ویژه در باب غنی سازی اورانیوم را محدود کند. این در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران سوء ظن غربی ها درباره برنامه هسته ای ایران که اهداف نظامی را دنبال می کند به شدت رد می کند. ایران معتقد است که برنامه های هسته ای اش کاملا صلح آمیز است و در جهت تهیه انرژی های لازم و نه تهیه سلاح اتمی، از آنها استفاده می کند.

با این حال صحبت طرف آمریکایی همچنان این است که مواردی توافق شده سخت به دست می آید: «مواردی که درباره آن توافق وجود نداشت همچنان به قوت خود باقی است. ایران کار سختی برای گرفتن تصمیمات مهم دارد. نگرانی ما هم این است که زمان بگذرد و متوجه شویم که هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است».