۰ نفر

تأکید احمدی نژاد بر ضرورت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در مقطع دکترا

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۴۶
کد خبر: 1759

رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ضرورت افزایش میزان پذیرش دانشجو در مقطع دکترا در کشور گفت: اگر دانشجویان متقاضی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور پذیرش نشوند، راهی دانشگاه های سایر کشورها می شوند.

'محمود احمدی نژاد' روز یکشنبه در بیست و دومین آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشور که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، یادآور شد که مخالف تبادل علمی و تحصیل دانشجویان در خارج از کشور نیستم اما باید به هزینه های بسیار بالای تحصیل در خارج از کشور و همچنین پایین بودن سطح علمی بسیاری از دانشگاه های خارج از کشور توجه کرد.

به گزارش ایرنا، رییس جمهوری تصریح کرد که باید در نظر داشته باشیم که بسیاری از دانشجویان ایرانی توان مالی لازم برای تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را ندارند.

احمدی نژاد همچنین پیشرفت های علمی در کشور را خیره کننده توصیف و از جامعه علمی کشور تشکر کرد.

وی گفت: امروز به جایی رسیده ایم که هیچ عرصه ای وجود ندارد که دانشمندان و اساتید ایرانی اراده کنند و نتوانند آن را فتح کنند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به رتبه نخست ایران در عرصه پیشرفت های علمی در جهان، اظهارداشت: این سرعت رشد علمی کشور را باید حفظ کنیم و در همه رشته های علمی باید به یک قله و مرجع در جهان تبدیل شویم.

احمدی نژاد با یادآوری این که هم اکنون حدود 180 هزار دانشجو متقاضی ورود به مقطع دکترا در رشته های مختلف در کشور هستند، گفت: حداقل 30 تا 50 هزار نفر از این متقاضیان از صلاحیت علمی لازم برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا برخوردار هستند و باید تلاش شود تا ظرفیت پذیرش دانشجو در این مقطع تحصیلی در دانشگاه های کشور افزایش یابد.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران باید در همه بخش ها، اندیشه و نظریه علمی و نیز دانشمند به جهان صادر کند.

رییس قوه مجریه ادامه داد: ظرفیت پذیرش دانشجو را به هر میزان افزایش دهیم و به همان نسبت ظرفیت جذب اعضای هیات علمی دانشگاه ها را بالا ببریم، می توانیم با سرعت بیشتری در عرصه های علمی جلو برویم و قله های بیشتری را فتح کنیم.

احمدی نژاد با بیان این که جامعه ای که الگوی آن حضرت علی (ع) است، هیچ قله ای برای آن دور از دسترس نیست، گفت: امروز در عرصه های مختلف تحت تهاجم هستیم و این تهاجم با کارهای علمی شکسته می شود.

وی ادامه داد: برای پیشرفت علمی کشور باید در دانشگاه ها، حوزه ها و هر کجای دیگری که کار علمی در راه خدا انجام می شود، تلاش کرد.

رییس جمهوری با بیان این که بیگانگان می خواهند ما را گرفتار یکسری مسایل جزیی و دم دستی کنند،اظهارداشت: ما باید سرعت پیشرفت علمی کشور را که امروز رتبه نخست جهان را از آن خود کرده است، حفظ کنیم و این موردی است که عامل اصلی نگرانی دشمنان بشریت است.

احمدی نژاد تصریح کرد: آنها از پیشرفت های علمی ما نگران هستند و مسایل سیاسی را بهانه قرار می دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وجود برخی مشکلات در نظام تصمیم گیری کشور گفت: البته در نظام تصمیم گیری کشور هم مشکلاتی هست که کار را سخت می کند که باید از این مشکلات عبور کنیم و عبور از این مشکلات راهی است که به دست دانشگاه ها می تواند، باز شود.

احمدی نژاد، علم را وجه ممیز انسان و سایر موجودات دانست و افزود: علم زمانی ارزش پیدا می کند که در کنار آزادی انتخاب قرار گیرد و گرنه فاقد ارزش است.

وی با بیان این که انسان آمده است تا به قله های کمال برسد و خدایی زندگی کند، خاطرنشان کرد: هر کاری که در این مسیر به پیشرفت انسان کمک کند ارزشمند است و هر کاری که در خلاف این مسیر باشد، انسان را به زمین می زند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین علم را زمینه اصلی و لازمه پیشرفت کشور دانست و اظهارداشت: انجام هر کاری نیازمند علم و آگاهی است و اگر قرار باشد در کشور پیشرفتی حاصل شود ابتدا باید علم مربوط به آن وجود داشته باشد.

احمدی نژاد تاکید کرد: ما برای دستیابی به هر پیشرفت و هر اتفاق مبارک، نیازمند علم هستیم و بنابراین هر چه قدر سرمایه گذاری روی کارهای علمی انجام شود، باز هم کم است و کاش می شد، سهم بودجه کارها و فعالیت های علمی و پژوهشی چند برابر شود.

رییس قوه مجریه، حفظ کرامت و شان اساتید دانشگاه و همه دانشگاهیان را یک ضرورت مهم برشمرد.

احمدی نژاد با تاکید بر این که فضای دانشگاه ها باید فضای دوستانه و با نشاط باشد و کرامت دانشگاهیان باید در حد اعلا حفظ شود، گفت: یک عالم یک جامعه را احیا می کند و راهی که پیش پای جامعه باز می کند، موجب سعادت آن می شود.

وی ادامه داد: هر قدر فضای علمی و دانشگاهی کشور همراه با دوستی، کرامت و تجلیل از علم و عالم باشد، به همان نسبت پیشرفت خواهیم کرد.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به بی اثر بودن تلاش دشمنان برای متوقف کردن پیشرفت های علمی ایران، گفت: ترور دانشمندان ما نشان دهنده عمق کینه دشمن و نشان دهنده راهی است که باید ادامه دهیم و راه درست همان است که امروز در آن قرار داریم و در آن حرکت می کنیم.