۰ نفر

هجوم یونانیها برای خارج کردن پول از بانکها

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۷:۴۰
کد خبر: 1750

به دنبال منحل شدن پارلمان یونان از سوی رییس جمهور این کشور ، مردم برای خارج کردن پول های خود به بانکها هجوم آوردند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه لوس آنجلس تایمز ، ناکامی رییس جمهور یونان در تشکیل دولت جدید و ائتلافی موجب شد تا وی دستور برگزاری انتخابات مجدد در 17 ژوئن را صادر کند .

مردم یونان در انتخابات اخیر این کشور مخالفت آشکار و قاطع خود را با اجرای سیاستهای ریاضت اقتصادی اعلام کرده اند . بر اساس این گزارش در مجموع حدود 60 درصد از یونانی‌ها به احزابی رای دادند که مخالف ریاضت‌های اقتصادی توصیه شده از سوی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول هستند .

بر این اساس دو حزب طرفدار اجرای سیاستهای ریاضت‌ اقتصادی اعلام کردند ، انتخابات آینده در واقع به منزله همه ‌پرسی برای یونانی‌ هاست که آیا می‌ خواهند در منطقه یورو بمانند یا نه . اما احزاب مخالف سیاستهای ریاضت‌ اقتصادی بر این باورند که اتحادیه اروپا بلوف می ‌زند و نمی‌تواند به سادگی یونان را مجبور به خروج از یورو کند .

الکسیس سیپراس رهبر حزب چپ سیریزا در این باره تاکید کرد ، اتحادیه اروپا به جای ریاضت اقتصادی ، باید بر سیاست رشد اقتصادی تمرکز کند . آنجلا مرکل ، صدر اعظم آلمان نیز تصریح کرد ، یونان تنها در صورت اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی در حوزه یورو باقی خواهد ماند . سیپراس ضمن انتقاد شدید از مرکل تصریح کرد ، مرکل با تحمیل سیاستهای ریاضت اقتصادی منطقه یورو را به خطر انداخته است سیاست‌هایی که به ناآرامی‌ها گسترده اجتماعی در یونان منجر شده است .

این گزارش افزود ، این بی‌ثباتی‌ها باعث شده است تا پس از انتخابات اخیر پارلمانی در یونان ، مردم با هجوم با بانکها صدها میلیون یورو از پولهای خود را خارج کنند . مردم یونان از آن بیم دارند که در صورت خروج یونان از منطقه یورو، بانکها پول کم‌ ارزش‌تر دراخما ، را به آنها بدهند . تازه ترین آمارهای اقتصادی نشان می دهد تنها در روزهای دوشنبه و سه‌ شنبه هفته گذشته ، مردم یونان بیش از 1.2 میلیارد یورو از بانکها خارج کردند .