۰ نفر

متن موقت توافق 8 ماده‌ای ایران و آمریکا

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۰۷
کد خبر: 1724

منابع اسرائیلی با نگرانی، از متن موقت توافق 8 ماده‌ای ایران و آمریکا خبر دادند. ظاهرا، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی، فردا یک‌شنبه متن پیشنهادی آمریکا را برای کسب موافقت مقامات ایرانی به تهران خواهد آورد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا در ماموریتی حساس به ایران خواهد آمد.

به گزارش «تابناک»، به نقل از وب‌سایت «دبکا»، وابسته به محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، آمانو در این سفر به دنبال آن خواهد بود که موافقت مقامات ارشد ایران را با توافق موقت 8 ماده‌ای پیشنهادی از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا به دست آورد.

دبکا مدعی شده است که به متن مورد نظر دسترسی یافته است؛ هر چند که این متن نهایی نیست و ممکن است تغییر کند. اسرائیلی‌ها نگرانی خود را از چنین توافقی پنهان نکرده‌اند و آن را غیر قابل قبول دانسته‌اند «زیرا به ایران امکان می‌دهد بدون مانعی جدی، برنامه ساخت بمب اتمی! خود را به پیش برد.»
اگر چنین توافقی بین طرفین صورت گیرد و در اجلاس بغداد نهایی شود، با توجه به حضور قدرتهای بزرگ در اجلاس بغداد، از حمایت ارکان سازمان ملل نیز برخوردار خواهد بود. در آن صورت، حمله اسرائیل به تاسیسات ایران به مراتب سخت‌تر خواهد شد زیرا حتی در صورت موفقیت باعث انزوای شدید این رژیم در صحنه بین‌المللی خواهد شد.
این در حالی است که اسرائیلی‌ها مدعی هستند تهدید حمله اسرائیل در پیشبرد سیاست‌های آمریکا مفید بوده است زیرا به نرمش ایران در مسیر حل و فصل دیپلماتیک مساله منجر شده است. این بازی دوگانه در عین حال که باعث انجام گفتگوهایی بین ایران و آمریکا شده است، ایران را به یکی دیگر از اهداف مهم خود یعنی ایجاد شکاف سیاسی بین آمریکا و اسرائیل نائل کرده است.

دبکا مدعی شده است که رهبری ایران معتقد بوده تحمل موقت تحریم‌ها به صرفه است؛ اگر در پایان به توافقی منجر شود که باعث اجبار آمریکا به جدایی از اسرائیل شود.

متن مقدماتی پیشنهادی اوباما برای موافقت ایران بنا بر ادعای دبکا به قرار زیر است:

1- از آن جایی که ایران و آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که هیچ راه واقع‌بینانه و جامعی برای توقف برنامه اتمی ایران وجود ندارد، طرفین بر سر موادی موافقت موقت می‌کنند که هر طرف در تفسیر و اجرای آن دارای آزادی خواهد بود.

از دید اسرائیلی‌ها، چنین شرطی هم به اوباما امکان می‌دهد که در کارزار انتخاباتی مدعی مهار برنامه اتمی ایران شود و هم به ایران امکان می‌دهد که اعلام کند حقوق هسته‌ای این کشور به رسمیت شناخته شده است.

2- ایران غنی‌سازی 20 درصدی را متوقف می‌کند اما تاسیسات «فردو» به کار خود ادامه می‌دهد.

3- ایران 110 کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی خود را به خارج منتقل خواهد کرد. این مواد در قالب صفحه‌های سوخت مورد نیاز ایران برای راکتور تهران که قابلیت استفاده کمتری برای تولید بمب دارند به ایران بازگردانده خواهد شد.

4- هیچ محدودیتی در مورد غنی‌سازی تا 5 درصد ایران اعمال نخواهد شد.

5- ایران پروتکل الحاقی را امضا خواهد کرد.

6- سایت‌های پنهان هسته‌ای احتمالی ایران که آمریکا اطلاعات روشنی در مورد آنها ندارد، خارج از حوزه بازرسی‌ها باقی خواهند ماند.

7- آمریکا و اروپا، در مورد تحریم‌ها علیه ایران تساهل پیشه خواهند کرد. تحریم بانک مرکزی و تحریم استفاده ایران از سیستم تبادل بانکی «سوئیفت» رسماً ملغی نخواهد شد، اما غرب چشم خود را بر مبادلات بانک های کوچک اروپایی با ایران خواهد بست و مبادلات بانک های چین، هند، روسیه و ترکیه با ایران را تحمل خواهد کرد.

8- آمریکا و اروپا، تحریم نفتی ایران که قرار است از ابتدای ژوئن اجرایی شود را لغو خواهند کرد.