۰ نفر

بازتاب مذاکرات ایران و آژانس در وین

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۷:۳۷
کد خبر: 1547

مذاکرات پنج ساعته دیروز ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین مورد توجه بسیاری از رسانه های منطقه قرار گرفت. به گونه ای که تفسیر های مختلفی نسبت به دست آوردها و آینده این مذاکرات در رسانه های عربی منطقه مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های عربی هر روز از نگاه خود به بازتاب وقایع خبری جمهوری اسلامی ایران و تعاملات کشورمان با مسائل بین المللی می پردازند که در این گزارش به مهمترین آنها می پردازیم؛

سفیر ایران در گفتگو با العالم: مذاکرات وین مقدمات مذاکرات بغداد است

"غضنفر رکن آبادی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت شب گذشته در گفتگو با شبکه خبری العالم اظهار داشت: مذاکرات روز دوشنبه میان ایران و آژانس در وین در پی توافق انجام شده در مذاکرات استانبول، برگزار شد تا مقدمه ای برای دور جدید مذاکرات که در بغداد برگزار می شود، باشد.

رکن آبادی درباره هشدار اخیر "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد ایرانی به کشورهای غربی در زمینه عواقب فشار بر ایران پیش از مذاکرات بغداد اظهار داشت: این اظهارات در واکنش به گروه 1+5 بود تا به توافقات ایجاد شده در سه دور مذاکرات ژنو پایبند باشند و درباره نکات مشترک گفتگو و همکاری کنند.

وی با اشاره به اذعان غرب به حق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، ابراز امیدواری کرد مذاکرات بغداد همچون نشست استانبول موفقیت آمیز برگزار شود.

الحیات: فضای بدبینی پیش از مذاکرات بغداد/ اقدام شیطانی در طرح مسئله پارچین

روزنامه الحیات چاپ لندن امروز در گزارشی به فضای بدبینی پیش از مذاکرات 1+5 و ایران در بغداد اشاره کرده و می نویسد: مقامات ایرانی به مسائل اخیر پیش از مذاکرات بغداد خوشبین نیستند. رسانه های ایرانی نیز تلاش غربی برای طرح ادعا در مسئله سایت پارچین را یک "اقدام شیطانی" توصیف کردند.

الشرق الاوسط: توافق احتمالی در مذاکرات 5 ساعته وین پشت دربهای بسته

روزنامه الشرق الاوسط نیز امروز در گزارشی به مذاکرات ایران و آژانس در وین پرداخته و می نویسد: سومین دور از گفتگوهای ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته به مدت 5 ساعت پشت درب های بسته در پایتخت اتریش برگزار شد.

در ادامه این گزارش الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه می نویسد: احتمالا ایران و آژانس حداقل درباره "یادداشت تفاهم مشترک" و یا یک "نقشه راه" به توافق رسیده اند تا از این طریق همکاریهای دو جانبه را تداوم بخشند.

این منابع ابراز خوشبینی یا بدبینی درباره مذاکرات وین نکرده و تاکید کردند: مذاکرات بغداد، مقیاس بزرگتری از مذاکرات وین را تشکیل می دهد. البته موضع نهایی ایران در این مذاکرات از سوی "آیت الله علی خامنه ای" اتخاذ می شود.

الاهرام: دو دوره قبلی مذاکرات شکست خورده است

روزنامه الاهرام مصر نیز امروز به اظهارات "هرمان ناکارتس" معاون مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرده و این تیتر را برای خبر خود انتخاب کرده است: آژانس خواستار همکاری فوری و پذیرش سفر بازرسان از سوی ایران شد.

الاهرام در ادامه به شکست دو دور قبلی مذاکرات ایران و آژانس اشاره کرده است.

الجزیره: آژانس در تلاش برای افزایش فشارها بر ایران است

پایگاه اینترنتی شبکه الجزیره قطر شب گذشته در گزارشی با اشاره به اظهارات اخیر ناکارتس تاکید کرد: آژانس در تلاش است فشارها بر ایران در زمینه بازدید بازرسان از برخی سایتها در این کشور است.

روزنامه السفیر لبنان امروز در گزارشی نوشت: ایران به کشورهای غربی درباره ارتکاب هر گونه اشتباهی پیش از مذاکرات بغداد هشدار داد. این روزنامه به پرتاب یک ماهواره جدید از سوی ایران در آستانه مذاکرات بغداد نیز اشاره کرده است.