۰ نفر

اقتصاد ایران در هفته ای که گذشت

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۱:۳۷
کد خبر: 1364

ادامه سقوط آزاد قیمت سکه، احتمال جهش‌های جدید قیمت بنزین و گازوئیل در فازدوم هدفمندی یارانه‌ها، تکذیب توقف تولید پژو 206، لرزان شدن جای پای چینی‌ها در پارس‌جنوبی، ورود عسل تقلبی چینی و تخم مرغ هندی به سبد خریدخانوارهای ایرانی، شرایط ایران برای فروش سوخت به اعراب، افزایش مجدد بهای گوشت و مرغ از مهمترین رویدادهای اقتصادی هفته‌ جاری به گزارش خبرگزاری مهر است.

تکذیب توقف تولید خودروی پژو 206

حسین نجاری قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در امور تولید با تکذیب توقف تولید خودروی پژو 206 گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد. وی افزود: در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، برنامه افزایش تولید محصولات ایران خودرو به خصوص پژو 206 در دستور کار قرار گرفته است.

جای پای چینی‌ها در پارس جنوبی لرزان‌تر شد
همزمان با 3 ساله شدن وقت کشی شرکت CNPC چین در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی، پیمانکاران ایرانی خواستار مشارکت در این پروژه مشترک گازی شده و تاکید میکنند با خروج چین امکان اجرای این قرارداد 5 میلیارد دلاری وجود دارد.
بر این اساس رستم قاسمی وزیر نفت مهر ماه سال گذشته در نشستی با مسئولان اجرایی CNPCI چین با تعیین یک برنامه جدید زمان بندی و ارائه اولتیماتوم به این شرکت آسیایی خواستار تسریع در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی شد.
با ارائه این اولتیماتوم CNPCI چین دفتر عملیاتی خود برای توسعه این فاز پارس جنوبی را در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بازگشایی کرد اما با گذشت هشت ماه از اولتیماتوم گازی وزیر نفت، عملیات اجرایی فاز 11 پارس جنوبی هنوز آغاز نشده است.
سال گذشته شرکت ملی نفت ایران هم در مذاکراتی خواستار جبران تاخیر چینی‌ها در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی شد و حتی گفته می شد در صورت ادامه تاخیرها این شرکت بین‌المللی مشمول جرایمی خواهد شد.
امیرسعید نجفی در گفتگو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر حدود 46 هزار تن انواع سازه‌های دریایی میادین نفت و گاز ایران در یارد سکوسازی خرمشهر در حال ساخت است، گفت: در حال حاضر ظرفیت های قابل توجه ای برای ساخت سازه های فراساحلی نفت و گاز در داخل کشور ایجاد شده است.
وی با اشاره به خودکفایی کامل ایران در مراحل مختلف طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی تاسیسات و سکوهای دریایی نفت و گاز، در پاسخ به این سوال مهر که در صورت تعلیق قرارداد گازی چین در فاز 11 پارس جنوبی امکان ساخت تاسیسات دریایی این پروژه در داخل کشور وجود دارد، تصریح کرد: اخیرا یک یارد جدید سکوسازی در منطقه خرمشهر راه‌اندازی شده است.
قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر فضای کافی برای ساخت سکو و سازه های دریایی حداقل سه تا چهار فاز جدید پارس جنوبی در این یارد جدید به وجود آمده است، اظهار داشت: همچنین در بخشهای فنی، عملیاتی، مهندسی و دانش فنی هم ظرفیت های قابل توجه ای برای ساخت سکوهای جدید پارس جنوبی ایجاد شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه برای ساخت سکوهای جدید فاز 11 پارس جنوبی هیچ گونه محدودیتی در داخل کشور وجود ندارد، بیان کرد: در حال حاضر بیش از چهار هزار نفر به طور همزمان مشغول ساخت سازه های مختلف دریایی فازهای مختلف پارس جنوبی هستند.
ادامه سقوط آزاد قیمت سکه
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هفته جاری در بازار 635 هزار تومان و هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی 1590 تومان فروخته شد.
هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هفته جاری در بازار به 640 هزار تومان رسید و قیمت فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز 635 هزار تومان است.
نیم سکه در بازار امروز به 320 هزار تومان رسید و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز 63 هزار و 700 تومان است.همچنین هر ربع سکه بهار آزادی هفته جاری 176 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی نیز 104 هزار تومان است. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز 1590 دلار اعلام شد.
در همین حال عباس کمره ای از تحویل یک میلیون قطعه سکه به پیش خریداران تا این لحظه خبرداد و گفت: قیمت سکه پیش فروشی توسط بانک مرکزی کاهش یافته و به 628 هزار تومان رسیده است.
عضو هیات مدیره بانک ملی با اشاره به افزایش ارزش گواهی سپرده عنوان کرد: با توجه به کاهش قیمت سکه و نرخ ارز، میزان استقبال از گواهی سپرده افزایش یافته است.
طرح جامع انرژی به دولت رفت
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی از ارسال طرح جامع انرژی کشور به دولت خبر داد و اعلام کرد: به زودی سهم حاملهای مختلف انرژی همچون گاز، فرآورده‌های نفتی و برق سبد انرژی کشور تعریف خواهد شد.
حسین ایرانمنش درباره آخرین وضعیت تدوین طرح جامع انرژی ایران، گفت: در حال حاضر مدل سازی‌های فاز اول طرح جامع انرژی کشور به پایان رسیده است و لایحه پیشنهادی توسط وزارت نفت به دولت ارسال شده است.
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ایران با اعلام اینکه در سند پیشنهادی طرح جامع انرژی به دولت مدل سازی‌های کلان انرژی کشور تدوین شده است، تصریح کرد: به زودی با نهایی شدن مراحل کارشناسی لایحه طرح جامع انرژی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه پس از تصویب لایحه طرح جامع انرژی در مجلس شورای اسلامی، دولت یکسال برای طراحی جزئیات این سند وقت دارد، اظهار داشت: بر این اساس فاز دوم تدوین این سند جامع در سطح وزارت نفت آغاز خواهد شد.
موج تازه جهش قیمت بنزین و گازوئیل
کمیسیون تلفیق مجلس با تصویب اعتبار 66 هزار میلیارد تومانی برای هدفمندی یارانه‌ها در سال 91 در واقع به افزایش 70 درصدی بهای بنزین، گاز طبیعی، برق و گازوئیل چراغ سبز نشان داده است.
آمارهای رسمی حاکی از آن است که در 15 ماه نخست اجرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه‌ها دولت حدود 25 هزار میلیارد تومان درآمد از محل آزادسازی قیمت حاملهای مختلف انرژی کسب کرده است.
با این وجود، دولت سناریوی 135 هزار میلیارد تومانی را برای اعتبار اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در قالب لایحه بودجه سالجاری به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که این پیشنهاد با مخالفت شدید اهالی بهارستان مواجه شد.
در نهایت اعضای کمیسیون تلفیق هفته جاری اعتبار 66 هزار میلیارد تومانی را برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تصویب کردند که سهم اعتبار یارانه نقدی از این میزان، 48 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.
از 66 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی یارانه‌ها در سال 91 براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، حدود 10 هزار میلیارد تومان از محل یارانه نان، آرد و برق، حدود 4 هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض و مابقی ( حدود 50 هزار میلیارد تومان) از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی تامین خواهد شد.
برهمین اساس، با تصویب اعتبارات فاز دوم هدفمندی یارانه ها پیش بینی می‌شود فقط از محل اصلاح قیمت حاملهای مختلف انرژی همچون بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی، نفت سفید، نفت کوره، CNG و برق باید حدود 50 میلیارد تومان درآمد کسب شود.
مقایسه درآمد اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها در مدت 15 ماه با اجرای فاز دوم این جراحی اقتصادی در مدت 9 تا 10 ماه امسال از رشد افسار گسیخته‌ای قیمت حاملهای انرژی حکایت می‌کند.
به عبارت دیگر، در صورتی که درآمد بیش از 50 هزار میلیارد تومانی دولت از محل اصلاح قیمت حاملهای انرژی در صحن علنی مجلس تصویب شود، باید منتظر افزایش قیمت حاملهای مختلف انرژی با شیبی بیش از 20 درصد در گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها باشیم.
در این صورت، ظهور بنزین بیش از 1000 تومانی، گازوئیل 300 تومانی و افزایش چند برابری قیمت برق، گاز طبیعی و CNG به عنوان پرطرفدار ترین حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی دور از دسترس نخواهد بود.
از سوی دیگر با مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق و در صورت تصویب نهایی در صحن علنی مجلس، درآمد هر ایرانی از محل یارانه نقدی امسال حدود 114 هزار تومان افزایش می‌یابد.
پیشنهاد اولیه دولت برای اعتبار هدفمندی یارانه‌ها در مجلس 135 هزار میلیارد تومان بود که این پیشنهاد با مخالفت شدید نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مواجه شد.
اعضای کمیسیون تلفیق این موضوع را چندین بار مورد بررسی قرار دادند و در نهایت صبح امروز اعتبار 66 هزار میلیارد تومانی را برای هدفمندی یارانه‌ها تصویب کردند که سهم اعتبار یارانه نقدی از این میزان، 48 هزار میلیارد تومان می‌شود.
برهمین اساس، درصورت تصویب این اعتبار در صحن علنی، اعتبار یارانه نقدی امسال نسبت به سال 90 ( 40 هزار میلیارد تومان) معادل 8 هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.
اگر سهم حدود 70 میلیون ایرانی ( درصورت حذف 5 میلیون اقشار مرفه از دریافت یارانه فاز دوم ) از 8 هزار میلیارد تومان را محاسبه کنیم، سهم هر ایرانی در سال از این رقم حدود 114 هزار تومان و حدود 9 هزار و 500 تومان در ماه می‌شود.
با توجه به اینکه دو ماه از سال گذشته است، برهمین اساس چندین سناریو پیش رو است. اگر دولت از خرداد ماه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند، یارانه ماهانه هر ایرانی در فاز دوم 11 هزار و 400 تومان خواهد بود که در مجموع ( با احتساب یارانه فاز اول) یارانه هر فرد 56 هزار و 900 تومان در ماه خواهد بود.
اگر فاز دوم از تیرماه اجرا شود، یارانه ماهانه هر فرد با 12 هزار و 600 تومان افزایش از 45 هزار و 500 تومان فعلی به 58 هزار و 100 تومان می‌رسد.
وعده جدید دولت برای کاهش قیمت شیر
معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت ، معدن و تجارت از کاهش محصولات پر مصرف لبنی به دنبال کاهش قیمت شیر خبر داد.
محمد علی ضیغمی گفت: بعد از تفویض اختیار دولت به وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وعده وزیر برای کاهش قیمت کالاهای اساسی مواد غذایی ،این فرآیند با تفاهم و توافق با بخش تولید و تولید کنندگان و تامین کتتدگان شروع و از لبنات آغاز شده و محصولات پرمصرف لبنی به زودی به این چرخه اضافه خواهند شد.
وی با بیان اینکه به زودی ماست و پنیر هم به قیمتهای قبلی بر خواهد گشت، افزود : بر اساس توافقی که برای تامین نهاده و عرضه شیر خام با قیمت سابق و باکارخانجات فرآورده های لبنی صورت گرفته است، این فرآیند تکمیل خواهد شد.
ضیغمی با تاکید بر کاهش قیمتها با توجه به همان کیفیت قبلی محصول لبنی و جلوگیری از کم فروشی افزود : در گام بعدی برنج مرغوب ایرانی را با قیمت کمتر از 2 هزار تومان عرضه خواهیم کرد.
عسل تقلبی سر سفره صبحانه ایرانیان آمد
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین با بیان اینکه سالیانه به طور متوسط در حدود 6 هزار کندو با زنبور عسل به کشورهای عراق، افغانستان و لبنان صادر می‌کنیم، از واردات 5 هزار تنی عسل بی کیفیت از چین توسط برخی شرکتهای دارویی و موادغذایی خبر داد.
عفت رئیسی سرحدی درخصوص میزان تولیدات عسل در سال گذشته اظهارداشت: با توجه به اینکه در سراسر کشور 5 میلیون و یکصد هزار کندو داریم که از این تعداد، 4 میلیون و 800 هزار عدد کندوی معمولی و در حدود 300 هزارکندوی بومی است، سال گذشته در حدود 50 هزار تن عسل برداشت کردیم.
رئیسی در ادامه درخصوص میزان مصرف سرانه عسل در کشور گفت: متوسط میزان سرانه مصرف سالانه عسل در کشور 63 گرم است درحالی که متوسط میزان سرانه مصرف سالانه عسل درکشورهای توسعه یافته بیش از 2 کیلوگرم است. به گفته وی، قیمت هرکیلوگرم عسل مرغوب طبیعی بین 15 تا 22 هزار تومان است.
وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه ما به عنوان مسئول اتحادیه زنبورداران پس از تولید عسل هیچ نظارتی بر روی آن نداریم، پس نمی توانیم از ورود عسلهای تقلبی به بازار جلوگیری کنیم درحالی که به نظر می رسد دولت باید در راستای اجرای اصل 44 اختیارات بیشتری را به اتحادیه ها بدهد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین گفت: با توجه به اینکه طبق قانون افزایش بهره وری واردات عسل به کشور ممنوع شده است اما متاسفانه شاهد واردات این محصول از کشور چین توسط برخی شرکتهای داروسازی و مواد غذایی به کشور هستیم.
شرایط ایران برای فروش سوخت به اعراب
شرکت ملی نفت ایران در حالی شرایط جدید فروش سوخت به امارات متحده عربی را تعیین کرده است که کاهش صادرات نفت کوره ایران به این کشور شیخ نشین منجر به گرانی قیمت، کمبود سوخت و اختلال در تردد کشتیها و نفتکشها در جنوب خلیج‌فارس شده است.
سیدمحسن قمصری با تاکید بر اینکه شرکت ملی نفت ایران ایران قصد توقف صادرات نفت کوره به امارات را ندارد، گفت: در شرایط فعلی هر خریداری که بهتر نفت کوره را بخرد، سوخت می فروشیم.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، افزود: علاوه بر خرید با قیمت مناسب شرایط پرداخت منابع مالی حاصل از فروش سوخت هم در اولویت شرکت ملی نفت قرار دارد.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بر خلاف نفت خام بر روی بازار هدف نفت کوره حساسیت نداریم، تصریح کرد: بر این اساس، ایران بر اساس شرایط بازار امکان عرضه نفت کوره خود به چین، سنگاپور و یا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را دارد.
وی همچنین با اعلام اینکه صادرات نفت کوره ایران به امارات ادامه دارد، یادآور شد: شرکت خارجی باید توان پرداخت منابع مالی حاصل از خرید نفت کوره را داشته باشد.
افزایش قیمت ها
بانک مرکزی اعلام کرد: متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به پانزدهم اردیبهشت ماه امسال در گروه لبنیات قیمت ماست غیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه و کره پاستوریزه ثابت بود.
بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل افزایش یافت. قیمت تخم مرغ کاهش داشت و شانه ای 30000 الی 48000 ریال فروش می رفت. در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک بدون تغییر بود. قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی افزایش جزئی ولی بهای برنج داخله درجه دو اندکی کاهش یافت. در گروه حبوب، قیمت همه اقلام این گروه نسبت به هفته قبل افزایش یافت.
میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می نمودند که در گروه میوه های تازه بهای نارنگی، گوجه سبز، هندوانه و به ویژه طالبی کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه به ویژه لیموشیرین افزایش یافت. در گروه سبزی های تازه بهای بادنجان و به ویژه گوجه فرنگی افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.
در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت مرغ افزایش جزئی ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله اندکی کاهش یافت. در هفته مورد بررسی، بهای قند، شکر و انواع روغن نباتی ثابت بود و قیمت چای خارجی افزایش داشت.
در گروه لبنیات بهای ماست غیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه و کره پاستوریزه ثابت بود، قیمت سایر اقلام این گروه بین 0.2 درصد تا 1 درصد افزایش داشت. بهای تخم مرغ معادل 7.3 درصد کاهش یافت.
در گروه برنج قیمت برنج داخله درجه یک بدون تغییر بود. بهای برنج وارداتی غیرتایلندی معادل 0.1 درصد افزایش ولی قیمت برنج داخله درجه دو 0.2 درصد کاهش داشت. در گروه حبوب بهای همه اقلام بین 0.1 درصد تا 3.4 درصد افزایش یافت.
در گروه میوه های تازه قیمت نارنگی معادل 2.9 درصد، گوجه 5.4 درصد، طالبی 33.3 درصد وهندوانه 4.9 درصد کاهش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 2.6 درصد تا 24 درصد افزایش داشت. در گروه سبزی های تازه قیمت گوجه فرنگی معادل 26.4 درصد و بادنجان 9.3 درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام این گروه بین 0.8 درصد تا 12.6 درصد کاهش یافت.
گوشت قرمز و مرغ گران شد
در هفته مورد بررسی، قیمت گوشت گوسفند معادل 0.3 درصد و گوشت مرغ 0.2 درصد افزایش ولی بهای گوشت تازه گاو و گوساله 0.5 درصد کاهش داشت. همچنین قیمت قند، شکر و انواع روغن نباتی ثابت بود و بهای چای خارجی معادل 4 درصد افزایش یافت.
از سوی دیگر بررسی‌های میدانی مهر حکایت از فروش ران گوسفند 2 کیلویی به قیمت 43560 تومان، ‌آبگوشتی گوسفند یک کیلویی 15140 تومان، سردست گوسفند یک کیلویی 21560 تومان، ران گوساله یک کیلویی 17345 تومان، مغز ران گوسفند 800 گرمی 24500 تومان، خورشتی گوساله 800 گرمی 15600 تومان، راسته گوسفندی یک کیلویی 27540 تومان و چرخ کرده ممتاز یک کیلویی 14750 تومان است.
قیمت هر کیلوگرم سینه مرغ 7200 تومان، ران و سینه بی پوست مرغ 6400 تومان، مغز ران بدون پوست 7150 تومان و هر بسته تخم مرغ شش عددی 1200 تومان است.
همچنین برنج اصیل ایرانی 10 کیلویی 40 هزار تومان، برنج طارم نمونه 10 کیلویی 42800 تومان، برنج هاشمی 10 کیلویی 39900 تومان، برنج دم سیاه استخوانی 10 کیلویی 37500 تومان و برنج صدر دودی 10 کیلویی 39000 تومان.
قیمت هر بسته شکر 900 گرمی 1480 تومان، هر بسته خرما 3508 تومان، پودر شوینده دستی 610 تومان، پودر شوینده ماشینی 835 تومان و قند شکسته 10 کیلویی 17767 تومان است.
ساخت بزرگترین پروژه صنعت گاز ایران متوقف شد
سه قفله شدن منابع بانکها برای تامین اعتبار طرحهای عمرانی کشور منجر به توقف عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند دو به عنوان بزرگترین پروژه در دست اجرای صنعت گاز ایران شد.
با این وجود جواد اوجی مدیر عامل شرکت ملی گاز توقف ساخت پالایشگاه گازبیدبلند دو را رد می‌کند و معتقد است: ساخت و توسعه این پالایشگاه گازی کمی کند شده است.
معاون وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا فساد سال گذشته شبکه بانکی و سه قفله شدن درب گشایش اعتبارات بانکها بر روی طرحهای عمرانی منجر به توقف ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند شده است، اظهار داشت: هم اکنون بررسی کارشناسان دو طرف برای برآورد دقیق میزان سرمایه گذاری در حال انجام است و به زودی منابع مالی مورد نیاز این پالایشگاه تامین خواهد شد.