۰ نفر

پرداخت‌ها از صندوق توسعه ملی از هفته آینده آغاز می شود

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۴۷
کد خبر: 1321

مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: حدود 1500 تا 2000 طرح استانی برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی معرفی شده است.

محمد طالبی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد بخش کشاورزی و صندوق توسعه ملی گفت:‌ منابع این صندوق در بخش کشاورزی به طرح توسعه بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد که توزیع استانی این منابع انجام شده و این که هر استان چه تعدادی از طرح‌ها را معرفی کند، مشخص شده است.

وی افزود: مراحل شناسایی طرح‌ها و نیز افراد بهره‌بردار از این طرح‌ها در 12 تا 13 استان مشخص شده است و بخشی از طرح‌ها بعد از شناسایی توسط کارگروه استان نیز به بانک معرفی شده که کارهای بررسی و ارزیابی طرح در بانک در حال انجام است.

* هفته آینده اولین تسهیلات صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی پرداخت می‌شود

مدیر عامل بانک کشاورزی در مورد اینکه چه زمانی منابع صندوق توسعه ملی به این طرح‌ها پرداخت می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود ظرف هفته آینده، اولین پرداخت‌های منابع صندوق توسعه ملی به طرح‌های کشاورزی شروع شود و در یکسری از استانها کاگروههای استانی و در شهرستانها ستاد شهرستانی تشکیل شده و طرح‌ها به بانک معرفی و کار بررسی اقتصادی و ارزیابی طرح انجام شده است.

طالبی گفت: طرح‌های معرفی شده در همه زیربخش‌های کشاورزی شامل زراعت، باغداری، دامداری، مرغداری، صنایع تبدیلی، عمل آوری و نگهداری محصولات، شیلات و فرآوری است.

مدیر عامل بانک کشاورزی یادآور شد: نوع طرحها براساس دستورالعمل کارگروه ویژه طرح توسعه کشاورزی مشخص می‌شود.

وی گفت: کارگروه ویژه متشکل از رئیس جمهور به عنوان رئیس کارگروه و اعضای طرح، وزیر امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، نیرو، راه، مسکن و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی و وزیر کار و رفاه اجتماعی و نیز وزیر کشور است که این کار گروه در استانها به ریاست استانداری و در شهرها به ریاست فرماندار تشکیل می‌شود. البته نهادهای محلی متناسب نیز در شهرستانها و استانها در کارگروه ویژه حضور دارند.

طالبی افزود: محور اصلی این کارگروه‌ها فرمانداری و ستادهای شهرستانی هستند که وظیفه شناسایی طرح و تطبیق آنها با دستورالعمل طراحی شده و معرفی به بانک را انجام می‌دهند.

* 2هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی در بانک کشاورزی

مدیر عامل بانک کشاورزی در مورد منابع در اختیار بانک کشاورزی از سوی صندوق توسعه ملی گفت: تاکنون 2 هزار میلیارد تومان به حساب بانک کشاورزی واریز شده و حدود 550 تا 600 میلیارد تومان نیز در آینده نزدیک وارد می‌شود که قرارداد آن امضا شده و هم‌اکنون در مرحله واریز از سوی بانک ملی به صورت ریالی به حساب بانک کشاورزی قرار دارد.

طالبی افزود: همچنین 700 میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به حساب صندوق حمایت از توسعه کشاورزی واریز شده است.

وی گفت:‌ تاکنون طرح‌های 12 تا 13 استان از سوی کارگروههای استانی به بانک کشاورزی معرفی شده که احتمالاً هزار و 500 تا 2 هزار طرح به ارزش 500 میلیارد تومان را شامل می‌شود.

مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: همه طرح‌های کشاورزی به صورت ریالی است که نرخ تسهیلات براساس دستورالعمل صندوق توسعه ملی به استانها اعلام می‌شود و سعی براین است که منابع ارزان در اختیار طرح‌های توسعه بخش کشاورزی قرار گیرد.

طالبی گفت: تأکید اصلی بر توسعه کشاورزی در اراضی است که عملیات آب و خاک انجام شده و آماده بهره‌برداری کشاورزی شود همچنین اولویت با فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و افرادی است که مطابق دستورالعمل در اولویت قرار دارند و در مناطق کشاورزی به افرادی پرداخت می‌شود که ترجیحاً کاری نداشته و خواهان اشتغال باشند که از سوی وزارت کار و تعاون و رفاه معرفی شود.

مدیر عامل بانک کشاورزی در مورد صرفه‌جویی انرژی در طرح‌های متقاضی صندوق توسعه ملی گفت: یکی از برنامه‌های اولویت طرح‌هایی است که صرفه‌جویی مصرف انرژی و مصرف آب در آن وجودداشته باشد و برنامه‌های وزارت کشاورزی نیز صرفه‌جویی در این موارد است.

وی در مورد امکان استفاده طرح‌های موجود از صندوق توسعه ملی گفت: اختیاراتی که به ستادهای استانی واگذار شده طرح‌هایی نیمه‌تمام در حوزه کشاورزی را هم شامل می‌شود.

طالبی تأکید کرد:‌همه طرح‌های متقاضی صندوق توسعه ملی در بخش خصوصی و تعاونی است و به هیچ وجه طرحهای دولتی امکان استفاده از منابع این صندوق را ندارند، البته در مجلس در صورت تصویب اجازه‌‌هایی به حوزه‌های خاص مانند نفت داده می‌شود که چون اکثر شرکت‌های بزرگ نفتی دولتی هستند، بتوانند با مصوبه مجلس از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند.