۰ نفر

تولید پژو ۲۰۶ متوقف شد؟

توقف تولید پژو 206 کذب محض است

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۰۷
کد خبر: 1319

به دلیل برخی مشکلات فنی، تولید پژو ۲۰۶ در ایران خودرو تقریباً متوقف شده است/قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در امور تولید، توقف تولید خودروی پژو 206 را کذب محض خواند.

در حالی که خبرگزاری فارس امروز از توقف تولید پژو 206 خبر داد، قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو ،‌این خبر را کذب محض خواند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از حدود یک هفته پیش تولید پژو 206 به دلیل برخی مشکلات فنی در ایران خودرو متوقف شده است. همچنین پارکینگ ایران خودرو مملو از پژو 206هایی است که به مرحله نهایی و تحویل به مشتری نرسیده‌اند. در عین حال، تولید پژو 207 هم در ایران خودرو متوقف است و تحویل این خودرو به مشتریان با تأخیر دو ماهه روبرو است.

در همین رابطه، حسین نجاری در گفتگو با مهر درباره برخی اخبار مبنی بر توقف تولید خودروی پژو 206 ایران خودرو گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد. وی افزود: در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، برنامه افزایش تولید محصولات ایران خودرو به خصوص پژو 206 در دستور کار قرار گرفته است. قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در امور تولید در عین حال، پژو 206 را یکی از محصولات پرفروش این گروه خودروسازی اعلام کرد و اظهارداشت: باتوجه به ترکیب تولید و تنوع محصولات، ایران خودرو برنامه منظمی برای تولید و عره محصولات خود به بازار دارد. در یک ماهه کاری اول امسال ( از 14 فروردین ماه تا 14 اردیبهشت ماه ) میزان تولید خانواده پژو 206 و 207 بیش از 9 هزار دستگاه گزارش شده است.

در همین رابطه، اداره اطلاع رسانی ایران خودرو در واکنش به خبر فارس مبنی بر توقف تولید پژو 206 از حدود یک هفته پیش اعلام کرد: خط تولید هیچ خودوریی در گروه صنعتی ایران خودرو متوقف نشده و تولید طبق برنامه پیش بیینی شده ادامه دارد و از 14 فروردین ماه سال جاری (آغاز سال کاری ایران خودرو) تا 16 اردیبهشت ماه بیش از 9 هزار دستگاه خانواده پژو 206 تولید و روانه بازار شده است. ایران خودرو اضافه کرده است: در سال تولید ملی مانند سه سال گذشته، افزایش خودکفایی قطعات خودروهای تولیدی ایران خودرو در دستور کار قرار گرفته است و این روند با جدیت دنبال می شود. درج اینگونه اخبار کذب باعث آب به آسیاب دشمن ریختن و سوء استفاده دلالان بازار می شود.

اما خبرگزاری فارس در واکنش به تکذیبیه ایران خودرو گزارش داد، طبق مستندات موجود در رسانه‌ها و سایت اطلاع رسانی ایران خودرو، نجم الدین مدیرعامل ایران خودرو آبان سال گذشته از افزایش تولید روزانه خانواده پژو 206 از 720 به 820 دستگاه در روز تا آذر 90 خبر داده و گفته بود: با توجه به کم مصرف بودن این خودرو و محبوبیت آن در بین مردم، تولید روزانه پژو 206 تا پایان سال 90 به یک هزار دستگاه خواهد رسید.

این درحالی است که طبق اعلام امروز ایران خودرو از 14 فروردین ماه سال جاری بیش از 9 هزار دستگاه خانواده پژو 206 توسط این خودروساز تولید و روانه بازار شده است.

این اعلام ایران خودرو نشان می‌دهد که نه تنها تولید روزانه هزار دستگاه پژو 206 طی سال جاری محقق نشده بلکه حتی این تولید به اندازه آبان ماه 90 هم نیست. به طوری که اگر در سال جاری روزانه 720 دستگاه هم تولید می شد، باید مجموع تولید امسال به بیش از 23 هزار دستگاه پژو 206 می رسید که بر اساس آمار 9 هزار تایی ایران خودرو، 60 درصد پایین تز از سطح تولید آبان ماه است.

هرچند ایران خودرو اعلام نکرده که این 9 هزار دستگاه پژو 206 از 14 فروردین 90 تا چه روزی تولید شده و آیا سهمی از این تولید به یک هفته اخیر اختصاص دارد یا خیر ؛ اما حتی با این فرض که این تولیدات مربوط به یک هفته اخیر هم باشد، مشاهده می‌کنیم که در خوشبینانه‌ترین حالت روزانه تنها حدود 300 دستگاه پژو 206 تولید شده است که این رقم حدود 420 دستگاه کمتر از تولید آبان ماه و حدود 700 دستگاه پایینتر از هدفگذاری ایران خودرو برای سال جاری است. از سویی طبق اعلام ایران خودرو از 14 فروردین امسال 9 هزار دستگاه پژو 206 تولید و روانه بازار شده که باز هم مشخص نیست چه میزان از این خودروها طی سال جاری تولید شده و آیا بخشی از خودروهای عرضه شده به بازار در سال گذشته تولید شده‌ است یا خیر. فارس گفته است: به این ترتیب موضع‌گیری ایران خودرو و تکذیب توقف تولید پژو 206 بی‌ پایه و اساس است.