۰ نفر

سران عربستان با مکه چه کردند؟ +عکس

۲۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۲۷
کد خبر: 131572

روزنامه نیویورک تایمز نوشت که با ساخت و سازهای صورت گرفته تصویر شهر مکه را کاملاً تغییر داده تا جایی که در بخش هایی از این شهر مفاهیم اسلام ستیز دیده می شود.

نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: افزایش ساخت و ساز در شهر مقدس مکه، به خصوص در مرکز آن، چهره این شهر را از یک شهر زیارتی تغییر داده است. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، لوکا لوکاتلی، عکاس ایتالیایی امسال و در طول مراسم حج عمره از شهر مکه و سرعت بالای ساخت و ساز، تغییر این شهر تصاویری را گرفته است.

تصویر کنونی مکه از دریچه لنز دوربین یک عکاس ایتالیایی

به نوشته نیویورک تایمز تا پایان نیمه نخست قرن بیستم، مکه یک شهر کوچک با ساختمان های سنگی بزرگ بود که به دلیل نمای خاص و شکل پنجره های روی دیوارهایش، چهره منحصر به فردی داشت؛ خانه کعبه و مسجدالحرام در فاصله پنج کیلومتری از مرکز شهر قرار داشتند؛ اما امروزه آنچه که یک زائر یا بازدیدکننده می‌بیند از تصویر قدیم مکه بسیار متفاوت است. دیگر از تپه‌ها و خانه‌های سنگی قدیمی خبری نیست.

این روزنامه می افزاید: حالا به هرجای مکه که نگاه کنید ساختمان‌های مدرن، سازه‌های جدید و امکانات با فناوری سطح بالا را مشاهده می‌کنید؛ این به معنای یک دگرگونی کامل است که از پایان دهه 1970، و آغاز فروش نفت عربستان، ثروتمند شدن خاندان آل سعود و تجمل گرایی آنها آغاز شده است. نیویورک تایمز می نویسد: آنچه بدیهی است این است که تغییرات صورت گرفته و تحول شهر، اغلب توسط مهندسین، طراحان و شرکت‌های غیرعربستانی صورت گرفته است، اگرچه عربستان خواسته است که نمای عربی شهر را تا جای ممکن حفظ کند، اما تغییرات صورت گرفته بیشتر یک چهره متفاوت از چهره قدیمی شهر مکه را به این شهر داده‌اند و این شهر را کاملاً متحول ساخته‌اند.

این روزنامه در پایان می نویسد: سعودی‌ها حتی از برخی مقاصد و حرکات مهندسین و طراحان غربی غافل بوده‌اند و بدین ترتیب سازه‌هایی با تصویری متفاوت و متضاد، برگرفته از مفاهیم غیراسلامی و اسلام ستیز در نزدیکی خانه کعبه و مسجدالحرام ایجاد شده‌اند.