۰ نفر

بازگشت نفت شیل کانادا به بازار

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۴:۰۸
کد خبر: 127689

در اوایل هفته گذشته برکناری وزیر نفت عربستان، کاهش 40‌درصدی عرضه نفت شیل کانادا به دلیل آتش‌سوزی و قطع عرضه نفت نیجریه، موجب بالارفتن قیمت‌های نفت تا سطح بیش از 45دلار در هر بشکه شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، قیمت‌ها تا میانه هفته در سطح ٤٤ دلار باقی ماند، اما در روزهای پایانی هفته با انتشار اخباری مبنی بر افت ذخایر آمریکا، رشد درخور توجهی را تجربه کرد و هر دو شاخص برنت و دبیلو‌تی‌‌ای به سطح ٤٨ دلار در هر بشکه رسید. این رقم بالاترین قیمت در شش ماه گذشته میلادی است.

٣ شاخص اصلی قیمت‌های نفت قیمت نفت «برنت دریای شمال» (Brent) در آغازین ساعات روز جمعه سیزدهم ماه می ‌با حدود سه‌دلارو هفت سنت افزایش به ٤٨دلار و هشت سنت رسید. شاخص «نفت وست‌تگزاس اینترمدیت» (WTI) در همین روز ٤٦دلارو ٧٠ سنت معامله شد که نسبت به پایان هفته قبل، دودلارو ٣٨ سنت رشد نشان می‌دهد. همچنین بنا به گزارش دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان (OPEC Reference Basket Price) - که متشکل از میانگین قیمت نفت ١٢ کشور عضو این سازمان است- در پایان روز چهارشنبه یازدهم می ‌در سطح ٤١دلارو ٤٠ سنت تثبیت شد که حدود ٣٨ سنت نسبت به روز مشابه در هفته قبل بالاتر است.

چشم‌انداز میان‌مدت بازار بین کشورهای عضو اوپک، کویت و عربستان اعلام کرده‌اند تولید نفت خود را افزایش خواهند داد. وزارت نفت کویت اعلام کرده در چهار سال آینده، تولید نفت خود را تا ٥٠ درصد افزایش خواهد داد. برخی تحلیلگران معتقدند روند کاهشی قیمت نفت پایان یافته، اما عده دیگری بر این باورند که با توجه به وجود مازاد عرضه و توافق‌نداشتن تولیدکنندگان بر سر کاهش تولید به دلیل ازدست‌ندادن سهم بازاری، امکان کاهش بیشتر قیمت‌ها وجود دارد. عده‌ای دیگر با ارائه شواهدی نشان می‌دهند تولید نفت آمریکا به‌سرعت در حال کاهش است و این مسئله بخشی از مازاد عرضه در بازار را جبران خواهد کرد؛ بنابراین چشم‌انداز بازار نفت در میان‌مدت را مثبت تلقی می‌کنند.

رشد تقاضا و کاهش عرضه نفت آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش خود از بازار نفت اعلام کرد تقاضا به میزان یک‌میلیون‌و ٢٠٠‌هزار بشکه در روز افزایش یافته است. این نهاد بین‌المللی افت ذخایر آمریکا را سه‌میلیون‌و ٤٠٠‌ هزار بشکه می‌داند و رقم این ذخایر را ٥٤٠‌ میلیون بشکه در روز عنوان کرده است. همچنین براساس این گزارش، تولید نفت نیجریه، لیبی و ونزوئلا هم کاهش ٤٥٠‌‌هزار‌بشکه‌ای را از سال گذشته تجربه کرده است. قیمت‌های پایین نفت سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی را به‌شدت کاهش داده که این امر منجر به کاهش تولید این کشورها شده است.

برکناری وزیر نفت عربستان در ابتدای هفته (شنبه هفتم می)، «علی النعیمی»، وزیر نفت عربستان پس از ٢١ سال از سوی پادشاه برکنار شد و «خالد الفلیح»، معاون وی و رئیس شرکت نفتی آرامکو به ‌عنوان وزیر نفت این کشور منصوب شد. ظاهرا سعودی‌ها با این برکناری قصد تغییر سیاست‌های نفتی خود را دارند. این مسئله در ابتدا بر قیمت نفت اثر افزایشی داشت، اما به نظر می‌رسد اظهارنظر درباره آثار آن بر تغییر سیاست‌های نفتی در دولت عربستان و بر بازار نفت نیاز به زمان بیشتری دارد.

بازگشت تولید نفت شیل کانادا به بازار پس از یک هفته توقف تولید نفت از سوی شرکت‌های نفتی کانادایی که در حوزه تولید نفت شیل در منطقه آلبرتای این کشور فعالیت می‌کردند، فعالیت‌های حفاری از میانه هفته گذشته از سر گرفته شد. با بازگشت تولید نفت در این منطقه در میانه هفته، قیمت نفت اندکی کاهش یافت.

قیمت گاز طبیعی به گزارش اداره اطلاعات انرژی دولت آمریکا (EIA)، قیمت اسپات هنری‌هاب (Henry Hub) به‌ عنوان شاخصی برای قیمت فروش لحظه‌ای گاز طبیعی در آمریکا در هفته منتهی به سیزدهم می، با افزایش ١٥‌سنتی نسبت به هفته منتهی به نهم می، در سطح دو‌دلار‌و یک سنت به ازای هر ‌میلیون بی‌تی‌یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) مبادله شد. به گزارش بلومبرگ، قیمت گاز طبیعی از ماه مارس سال جاری میلادی با این تصور که عرضه گاز در حال افت است، رشد داشته، اما آمار تولید گاز خلاف این باور را نشان می‌دهد. رشد تولید (خصوصاً در آمریکا) می‌تواند روند قیمت‌ها را تغییر دهد،‌گر چه قیمت گاز طبیعی تابعی از قیمت نفت نیز هست.