۰ نفر

سی‌ان‌ان: اوباما باید از نتایج انتخابات فرانسه درس بگیرد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۲:۱۵
کد خبر: 1266

نتایج انتخابات فرانسه و شکست نیکلا سارکوزی نشان داد که باراک اوباما که شرایطی مشابه سارکوزی دارد، باید از سرنوشت او درس بگیرد.

پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در مقاله‌ای به بررسی تاثیر نتایج انتخابات فرانسه بر اقتصاد و سیاست خارجی آمریکا پرداخت و شکست سارکوزی در انتخابات را درسی برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دانست.

به گزارش فارس، نویسنده این مقاله در ابتدا عنوان می‌کند که اقتصاد آمریکا به روند کنونی خود ادامه می‌دهد و کنگره و دولت آمریکا نمی‌توانند برای تحرک و پویایی بیشتر آن کاری انجام دهند.

با رای مردم در فرانسه و یونان که یکبار دیگر بر مخالفت با سیاست‌های ریاضتی تاکید کردند، اقتصاد همچنان به وضعیت آشفته خود ادامه خواهد داد.

• تاثیرات گسترده نتایج انتخابت فرانسه بر آمریکا

تحلیلگران عنوان می‌کنند که این پیام مردم اروپا، برای آمریکا نیز تاثیرات مختلفی خواهد داشت، از اقتصاد شکننده این کشور تا طرح آمریکا برای خروج از افغانستان.

اولین تاثیر نتایج این انتخابات بر بازارهای آمریکا خواهد بود.

"ریان دتریک"، استراتژیست برجسته موسسه تحقیقات سرمایه‌گذاری "شافر" در این باره می‌گوید: تغییر در رهبری موجب عدم اطمینان می‌شود، چراکه شما نمی‌دانید دقیقا به سمت چه چیزی می‌روید. البته این یک سیگنال فروش کامل نیست، اما رهبری جدید می‌تواند سرمایه‌گذاران را نسبت به وجود آمدن یک سقوط در بازارهای مالی بین‌المللی به وحشت اندازد.

حتی زمزمه‌هایی که روز جمعه از احتمال شکست نیکولا سارکوزی (که یکی از آمریکا دوست‌ترین روسای جمهور فرانسه در چند دهه اخیر بوده) منتشر شد، بر بازارهای مالی آمریکا تاثیر گذاشت. بازارهای بورس آمریکا در حالی هفته گذشته را با سقوط شدید به پایان رساندند، که در ابتدای هفته با بالاترین شاخص در چهار سال گذشته شروع به کار کرده بودند.

• رای مردم یک پیام داشت: مخالفت با سیاست‌های ریاضتی

دیشب هم در فرانسه و هم در یونان، رای‌دهندگان با آرای بالای خود به مخالفین ریاضت اقتصادی یک پیام داشتند، و آن هم مخالفت با سیاست‌های کنونی در کاهش کسری بودجه، کاهش هزینه‌ها، و همچنین کاهش بودجه بخش خدمات عمومی بود.

نتایج این انتخابات، آینده اروپا و بحران مالی را در ابهام گذاشته است. فرانسه یک مهره کلیدی در رهبری این جریان است. یونان هم دریافت کننده وام اروپایی است، که دولتش باید هزینه‌ها را کاهش دهد.

اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری آمریکا به حساب می‌آید. اقتصاد آمریکا از بی‌رمق شدن بازارهای اروپایی آسیب می‌بیند، و مسائل اقتصادی آتی در منطقه یورو می‌تواند به معنی کاهش تجارت آمریکا باشد.

• سوالات جدی در روابط دیپلماتیک و نظامی فرانسه و آمریکا در پی انتخاب اولاند

جدا از مباحث سیاسی، انتخاب اولاند سوالات جدی در روابط دیپلماتیک و نظامی میان فرانسه و آمریکا به وجود آورده است.

با وجود سارکوزی، آمریکا از حمایت فرانسه در مواضع خود در رابطه با سوریه، ایران و افغانستان، بهره می‌برد. علاوه بر این، سارکوزی حامی طرح حمله هوایی ناتو به لیبی بود.

اما هیچ تضمینی نیست که آمریکا بتواند روی حمایت اولاند حساب کند. اولاند در تبلیغات انتخاباتی خود نسبت به خروج نیروهای فرانسوی از افغانستان تا پایان سال وعده داده است، که این زمان دو سال زودتر از موعدی است که آمریکا در طرح‌های خود مد نظر قرار داده است.

اولاند همچنین در تبلیغات خود نسبت به تصمیم سال 2009 سارکوزی مبنی بر اینکه نیروهای فرانسوی تحت فرمان ناتو قرار گیرند، انتقاد کرده و آن را زیر سوال برده بود. انتظار می‌رود سران کشورهای عضو ناتو در نشست ماه بعد در شیکاگو از اولاند بخواهند تا مواضع نرم‌تری در رابطه با افغانستان اتخاذ کند.

• اوباما باید از انتخاب اولاند درس بگیرد

باراک اوباما بلافاصله پس از اعلام نتایج انتخابات با اولاند تماس گرفت و ضمن تبریک انتخاب به سمت ریاست جمهوری به وی، اولاند را به کاخ سفید دعوت کرد. قطعا صحبت های رهبران دو کشور در رابطه با روابط اقتصادی و دیپلماتیک خواهد بود. اما اوباما از نتایج انتخابات فرانسه یک درس هم خواهد گرفت.

اوباما هم نظیر سارکوزی در حالی برای انتخاب مجدد در انتخابات تلاش می کند که آمریکا با اقتصادی لرزان، نرخ بیکاری بالا، و نارضایتی رای دهندگان نسبت به کاهش هزینه ها روبروست.