۰ نفر

علاقه کاربران آسیایی به اپ‌ های پیام‌ رسان

۸ اردیبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۲۳
کد خبر: 125349
علاقه کاربران آسیایی به اپ‌ های پیام‌ رسان

چند سال گذشته دو شبکه اجتماعی پرطرفدار فیس‌بوک با داشتن رقم حدودی 1.6میلیارد کاربر و توییتر با داشتن 320میلیون کاربر در سراسر جهان جایگاهی ویژه داشتند و به نظر می‌رسید قلمرو حکمرانی این دو شبکه اجتماعی تزلزل‌ناپذیر خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، در این میان، آسیا به‌عنوان یک قاره پرجمعیت سهمی قابل توجه از این کاربران به خود اختصاص داده؛ کره جنوبی با 16میلیون کاربر فعال و ژاپن با 25میلیون کاربر فعال در فیس‌بوک و 35میلیون کاربر عضو در توییتر، اثباتی بر این مدعا هستند.
با این وجود، شرایط زندگی امروز و به روز شدن مداوم تلفن‌های همراه که قابلیت‌هایی بسیار متنوع دارند، باعث شده نسخه‌های ارتباطی قابل نصب بر تلفن‌های همراه، روند محبوبیت رو به رشدی را تجربه کنند، با توجه به اینکه اغلب کشورهای آسیا، کشورهایی در حال توسعه و دارای جمعیت جوان هستند، نرخ محبوبیت اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای ارتباطی تلفن همراه در این کشورها بالاتر است. به نظر می‌رسد جوانان آسیایی، برقراری ارتباط از طریق چت (گفت‌وگوهای مجازی) را به گفت‌و‌گوهای حضوری یا تلفنی ترجیح می‌دهند، در نتیجه رونق برنامه‌هایی چون «لاین»، «کاکائو تاک» و «تلگرام» در حوزه آسیا بیش از دیگر نقاط جهان است. اما محبوب‌ترین نسخه‌های بومی ارتباطی بین کاربران آسیایی کدامند؟ کاکائو تاک به مذاق کره‌ای‌ها سازگارتر است نرم‌افزار کاکائو تاک در سال 2010 در کره جنوبی متولد شد. این نرم‌افزار اکنون 48میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد که از این میان 40میلیون کاربر این شبکه ارتباطی را کره‌ای‌ها تشکیل می‌دهند.محبوبیت کاکائو تاک در کره جنوبی تا حدی است که حتی مقامات رسمی این کشور، برای برقراری ارتباطات خود از این برنامه استفاده می‌کنند و حتی کاکائو تاک را به ارتباط ایمیلی ترجیح می‌دهند. بر این اساس بی‌جهت نیست که ارزش تقریبی این برنامه حدود 808.500.000 دلار تخمین زده شده است.اما سوالات اصلی مربوط به دلایل موفقیت فزاینده این برنامه در کره و عدم ناکامی آن در بسط دادن کاربرانش در سطح بین‌المللی است. دلایل موفقیت در کره جنوبی تنوع و راه‌اندازی سرویس‌های مختلف شکلک، بازی و انواع و اقسام قابلیت‌های سرگرم‌کننده که اغلب منطبق با ذائقه عمومی مردم کره طراحی شده، باعث اقبال کاکائو تاک در کره است. نقطه اوج این برنامه را می‌توان سال 2012 و رونمایی از بخش بازی این نرم‌افزار دانست؛ سالی که تقریبا همه کاربران با استقبالی کم نظیر، طراحان این برنامه را تحسین کردند و تعداد کاربران برنامه روندی صعودی را تجربه کرد . دلایل عدم موفقیت جهانی سال 2014 را می‌توان به‌عنوان سالی پر اشتباه برای مدیران کاکائو تاک ارزیابی کرد. درست زمانی که این برنامه در روزهای موفقیت قرار داشت، مدیران برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش درآمد، هزینه‌های کمیسیون و برنامه‌ریزی خود را کاهش داده و محدودیت‌هایی را به کاربران تحمیل کردند، همین اتفاقات باعث شد ریزش مشخصی در حجم کاربران این برنامه رخ دهد و عده بسیاری به نرم‌افزار تلگرام مهاجرت کنند.به نظر می‌رسد همین دلایل در ناکامی مدیران این برنامه برای جذب کاربران ژاپنی و اندونزیایی بی‌تاثیر نبوده است. حرکت روی خط با ژاپنی‌ها نرم‌افزار ارتباطی لاین را می‌توان به‌عنوان نمونه‌ای موفق از برنامه‌های آسیایی تلقی کرد. این برنامه با داشتن 215میلیون کاربر فعال از سراسر جهان (68میلیون کاربر ژاپنی) و 1.1میلیارد دلار فروش در سال گذشته، موفقیتی کم‌نظیر در آسیا داشته، به‌ویژه آنکه عمده تمرکز مدیران این برنامه در ماه‌های گذشته بر افزایش کاربرانش در تایلند، تایوان و اندونزی متمرکز بوده است. ژوئن ون وو تحلیلگر و کارشناس در امور نرم‌افزاری معتقد است: شاید مدیران لاین بتوانند کاربران تایوانی را که سلایقی مشابه با کاربران ژاپنی دارند به راحتی جذب شبکه لاین کنند، اما کاربران تایوان، تایلند و اندونزی، بیش از هر چیز به بازی‌محور بودن و سرگرم‌کنندگی برنامه‌ها اهمیت می‌دهند.