۰ نفر

دلالان مقصر اصلی نوسانات بازار

۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵
کد خبر: 119777

در پی نوسانات قیمت گوشت قرمز در بازار طی ماه گذشته، اظهارنظرهای متفاوتی درباره علل گرانی این محصول از سوی مسئولان مطرح شد؛

به‌گونه‌ای که رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چندی پیش صادرات را عامل این نوسانات عنوان کرد و گفت که افزایش صادرات دام زنده و کاهش عرضه باعث گرانی گوشت در بازار مصرف شده است، درحالی‌که حسن رکنی، معاون وزیر کشاورزی معتقد بود که صادرات دام زنده و قیمت آن تغییر محسوسی نداشته و عامل اصلی نوسانات قیمت گوشت قرمز، حلقه‌های واسط تولید تا بازار این محصول است. او با بیان این‌که قیمت گوشت قرمز در بازار وابسته به سیستم عرضه و تقاضاست، اظهار داشت: تغییرات و نوسانات قیمتی که طی ماه گذشته در سطح شهر به وجود آمد، هیچ ارتباطی به واحد‌های تولیدی ندارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند ، به گفته این مقام مسئول، قیمت دام زنده در واحد‌های تولیدی طی دو‌سال قبل تغییر محسوسی نکرده و همچنان حدود کیلویی ١١‌هزار تومان ثابت باقی مانده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام ادامه داد: نوسانات قیمتی که در بازار گوشت قرمز به وجود آمده به حلقه‌های واسط غیرضروری برمی‌گردد که گوشت قرمز را از تولید تا بازار مصرف دست‌به‌دست می‌کنند که باید اصلاحاتی در این سیستم انجام شود.

رکنی با بیان این‌که قیمت دولتی گوشت قرمز منجمد کیلویی حدود ١٨ تا ١٨هزار و ٥٠٠ تومان است که با حداقل سود در بازار شب عید توزیع خواهد شد، گفت: براساس برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی باید ٣٠‌میلیون رأس از جمعیت دام زنده سبک کاهش پیدا کند که طی‌سال گذشته تنها یک‌میلیون رأس دام زنده از طریق صادرات کاهش پیدا کرد و در دوماهه اخیر که با نوسان قیمت در بازار مصرف مواجه بودیم صادرات دام زنده به‌طور کامل متوقف بود. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام تصریح کرد: حجم صادرات دام زنده نسبت به کل جمعیت دامی کمتر از دو‌درصد بوده است؛ بنابراین نمی‌تواند اثر قابل توجهی در عرضه گوشت قرمز داشته باشد، کما این‌که هم‌اکنون نیز دام زنده روی دست دامداران مانده و به بازارسانی و بازاریابی بیشتری نیاز دارد.