۰ نفر

مأمور امنیتی قلابی به دام افتاد

۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۰۸
کد خبر: 119775
مأمور امنیتی قلابی به دام افتاد

مردی که با معرفی خود به‌عنوان مأمور امنیتی از مردان مسن اخاذی می‌کرد، بعد از انتشار عکسش در روزنامه‌ها شناسایی و دستگیر شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق ، پیرمردی چندی قبل با مراجعه به کلانتری سنائی به مأموران اعلام کرد: «فردی با عنوان مأمور یکی از وزارتخانه‌ها اقدام به کلاهبرداری از من کرد. این شخص با تهدید اینکه من باید به دلایل امنیتی بازداشت شوم، مرا مجبور کرد تا مبلغ ١٥‌ میلیون تومان به‌عنوان تأمین وثیقه نقدی به او پرداخت کنم اما پس از مراجعه به وزارتخانه مربوطه متوجه شدم درواقع مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌ام». مالباخته درباره نحوه کلاهبرداری و پرداخت مبلغ ١٥‌ میلیون تومان پول نقد به مأمور قلابی، به کارآگاهان گفت: «روز حادثه در میدان آرژانتین در مسیر رفتن به خانه بودم. در مسیر فردی حدودا ٤٠ساله درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم شروع به صحبت کرد و پرسید: «شما فرد باتجربه‌ای هستید و حکومت سابق را نیز دیده‌اید.

نظرتان درباره وضعیت زندگی مردم چیست؟». زمانی‌که اظهارات این شخص را تأیید کردم، ناگهان وی باعصبانیت شدید بیان کرد: «شما به نظام توهین کرده‌اید و باید بازداشت شوید» و در ادامه خودش را مأمور یکی از وزارتخانه‌ها معرفی کرد. در آن لحظه از نحوه برخورد و عکس‌العمل شدید این شخص، به‌ویژه تهدید مبنی بر بازداشت توسط وی غافلگیر شدم و قادر به فکرکردن نبودم؛ در چنین شرایطی در پاسخ به تقاضای من مبنی بر بازداشت‌نشدن، این شخص گفت باید مبلغی را به‌عنوان «وثیقه مالی» تا روز مراجعه به محل کار او پرداخت کنم تا او اجازه آزادی موقت مرا بدهد به‌همین‌دلیل ١٥‌ میلیون تومان به او دادم». کارآگاهان با توجه به اظهارات مالباخته، با مراجعه به شعبه بانک خجسته در خیابان مطهری به بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته بانک پرداختند و با راهنمایی مالباخته، موفق به شناسایی تصویر مأمور قلابی شدند که همراه مالباخته وارد بانک شده و در ادامه مبلغ ١٥‌ میلیون تومان وجه نقد را از مالباخته گرفته بود. در ادامه تحقیقات و با شکایت تعداد دیگری از مالباختگان که دقیقا به همین شیوه و شگرد مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند، تصاویر به دست‌آمده از متهم مورد شناسایی قرار گرفت. با انتشار تصویر متهم در جراید و خبرگزاری‌ها، تعدادی از شکات و مالباختگان با مراجعه به پلیس آگاهی بیان کردند توسط همین شخص و دقیقا به همین شیوه و شگرد مورد تهدید قرار گرفتند.

یکی از مالباختگان که توسط متهم پرونده مورد اخاذی ١٥‌ میلیون‌تومانی قرار گرفته بود، پس از تشریح نحوه اخاذی در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: زمانی‌که متهم به بهانه توهین‌کردن به نظام با من صحبت می‌کرد، به‌گونه‌ای برخورد می‌کرد که فکر می‌کردم چه چیزی گفته‌ام که این شخص مرا تهدید به بازداشت برای حداقل شش‌ماه می‌کند. مالباخته در ادامه اظهاراتش به کارآگاهان گفت: «نگران بیماری همسرم و همچنین تعهد خدمتی انجام امور بیمه‌ای نسبت به چند نفر بودم و به‌همین‌دلیل در آن شرایط قادر به فکرکردن نبودم و متهم نیز با مشاهده اضطراب من هرلحظه فشار روانی‌اش را افزایش می‌داد تا اینکه درنهایت به پیشنهاد وی به شعبه بانک در بلوار کشاورز رفتم و مبلغ ١٥‌ میلیون تومان را تحت عنوان تأمین قرار مالی به او تحویل دادم. این شخص پس از گرفتن پول و شماره تماس من بیان کرد تا چند روز آینده با من تماس خواهند گرفت تا برای تحقیقات به اداره آنها بروم اما دیگر خبری نشد تا اینکه در پیگیری موضوع متوجه اخاذی توسط این شخص شدم».

هم‌زمان با شناسایی متهم توسط تعدادی از شکات، تعدادی از شهروندان در تماس‌های تلفنی بیان کردند متهم را می‌شناسند. با جمع‌بندی اطلاعات به دست‌آمده از تماس‌های تلفنی، کارآگاهان موفق به شناسایی هویت متهم به نام قربان (٤٢ساله) در شهرستان کرج - منطقه نظرآباد شدند. با حضور کارآگاهان در محل سکونت متهم در منطقه نظرآباد، ضمن شناسایی دقیق مخفیگاه متهم و در تحقیقات پلیسی از اهالی محل، مشخص شد متهم در یک ویلای چند صد متری بسیار شیک و مجلل زندگی می‌کند به‌گونه‌ای که بنا بر اظهارات اهالی، شیک‌ترین و زیباترین ویلای منطقه متعلق به متهم است. با شناسایی دقیق مخفیگاه متهم، کارآگاهان پلیس آگاهی با اخذ نیابت قضائی به شهرستان کرج اعزام شدند و متهم را در مخفیگاهش دستگیر کردند. در زمان دستگیری مشخص شد متهم محل سکونت خود را به جدیدترین نوع دوربین‌های مداربسته و همچنین درهای ضدسرقت تجهیز کرده به‌گونه‌ای که متهم می‌توانست از فاصله چند صد متری محل سکونتش همه رفت‌وآمدهای محل را تحت نظر داشته باشد. با توجه به شناسایی تعداد دیگری از شکات و حساسیت ایجادشده نزد شهروندان و به منظور شناسایی سایر جرایم ارتکابی متهم و رسیدگی دقیق به پرونده، متهم برای ادامه تحقیقات در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ و مقام قضائی دادسرای ویژه سرقت قرار گرفته است.

سرهنگ کارآگاه داوود فرد، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «با توجه به شناسایی تعداد دیگری از شکات و مالباختگان و همچنین اعتراف صریح متهم به انجام سرقت‌های مشابه، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی بازپرس دادسرای ناحیه ٣٤ تهران بار دیگر صادر شده است به‌همین‌دلیل از شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شده و تاکنون اقدامی برای پیگیری شکایت خود نکرده‌اند، دعوت می‌شود به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند».