۰ نفر

تسویه بدهی «شل» به ایران

۱۹ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۵۹
کد خبر: 119769

شرکت نفتی «شل» که در فروردین‌ 1391، با اعمال تحریم‌ها، همکاری خود را با ایران قطع کرده و بدهی 2.8میلیارددلاری را از خود بر جای گذاشته بود، اخیرا اعلام کرده 1.94میلیارد دلار از بدهی خود را به یورو، به ایران پرداخت کرده است.

درحالی‌که چندی پیش سخنگوی شل از بدهی دومیلیاردو۱۶۰میلیون‌دلاری خود به ایران خبر داده بود که ٧٠٠ میلیون دلار از آنچه وزیر نفت ایران از آن یاد کرده، کمتر بود. حالا هم رقمی که از بدهی این شرکت به ‌عنوان تسویه یاد می‌شود، کمتر از میزانی است که سخنگوی شل چند وقت پیش اعلام کرده بود و مشخص نیست مابه‌التفاوت آن، چه خواهد شد. سخنگوی شرکت نفتی «شل» اخیرا تأیید کرد این شرکت بدهی ١.٩٤میلیارددلاری خود به شرکت ملی نفت ایران را در سه هفته گذشته به یورو پرداخت کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق ، شرکت رویال داچ شل، بدهی ١.٧٧میلیاردیورویی (١.٩٤میلیارددلاری) خود به شرکت ملی نفت ایران را پرداخت کرد. این بدهی معوق ناشی از ناتوانی شل برای پرداخت پول نفت خریداری‌شده از ایران به علت تحریم‌ها بود. این شرکت نفتی برای پرداخت این بدهی پس از رفع تحریم‌ها در ماه ژانویه، مذاکرات با تهران را از سر گرفت. از آنجایی که مبادلات به دلار هنوز تحت تحریم آمریکا قرار دارد، این پرداخت‌ها در سه هفته گذشته و به یورو انجام شد. سخنگوی شل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دنبال برداشته‌شدن تحریم‌ها، تأیید می‌کنیم پرداخت بدهی معوق شل به شرکت ملی نفت ایران اکنون پرداخت شده است». براساس این گزارش، پرداخت این بدهی می‌تواند به سرمایه‌گذاری جدید شرکت شل در منابع غنی نفت و گاز ایران منجر شود. سخنگوی شل گفت: «ما همچنان تمایل داریم تا نقشی که شل می‌تواند در توسعه پتانسیل انرژی ایران بازی کند را توسعه دهیم». این سخنگو گفت: «برای محقق‌کردن نقش شرکت شل در توسعه ظرفیت‌های انرژی ایران، همچنان مشتاق هستیم».

پس از پایان تحریم‌های غربی و اجرای برجام، شرکت شل برای چگونگی پرداخت بدهی خود، با مسئولان ایرانی مذاکره و در سه هفته گذشته، این بدهی را پرداخت کرد. با توجه به باقی‌ماندن تحریم‌های آمریکایی برای پرداخت‌های دلاری، شرکت شل وادار شد بدهی خود را با استفاده از ارز یورو بپردازد. این بدهی چشمگیر به دلیل محموله‌های نفتی دریافتی شل از ایران است که به دلیل تحریم‌های ضدایرانی غرب، امکان پرداخت آنها وجود نداشت. درحالی‌که بیش از سه سال از توقف فروش نفت ایران به شرکت «شِل» گذشته است. بدهی این شرکت به ایران پیش از این ۲.۸ میلیارد دلار اعلام شده بود. به گزارش ایسنا، با اعمال تحریم‌ها علیه ایران، شرکت‌های بزرگ نفتی از کشور خارج شدند و فروش نفت ایران به این شرکت‌ها به‌تدریج متوقف شد. ازجمله این شرکت‌ها، شرکت نفتی «رویال داچ شل» بود که با توجه به مشکلات ایجادشده در زمینه واریز پول نفت به حساب ایران به دلیل تحریم‌ها، فروش نفت ایران به این شرکت از اواخر فروردین ۱۳۹۱ با اعلام رسمی رستم قاسمی، وزیر نفت دولت دهم، متوقف شد.

براساس این گزارش، یونان و انگلیس از بزرگ‌ترین بدهکاران نفتی ایران به شمار می‌روند که در مجموع چهار میلیارد دلار به ایران بدهی دارند. پیش از این شل با بدهی حدود ۲.۸ میلیارد دلار بارها برای پرداخت بدهی خود به ایران اعلام آمادگی کرده بود و حتی در مقطعی اعلام کرد آمادگی پرداخت بدهی ایران با غلات و دارو را دارد، اما انگلیس مانع از تلاش‌های این شرکت برای پرداخت بدهی خود می‌شد. براساس این گزارش، شل تا پیش از افزایش تحریم‌های بین‌المللی، سابقه مشارکت در توسعه میادین نفتی ایران مانند طرح توسعه میادین نفتی سروش و نوروز را داشت و یکی از مشتریان نفت سنگین ایران نیز بود.