۰ نفر

خطر افزایش مصرف انرژی در ایران

۱۱ اسفند ۱۳۹۴، ۱۳:۳۵
کد خبر: 118574

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران می‌گوید اگر نتوانیم به کاهش شدت50 درصدی برسیم، تا سال 1404 همه انرژی تولید‌شده در کشور مصرف خواهد شد و نفت و گازی برای صادرات نخواهیم داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق ، نصرت‌الله سیفی گفت: شدت مصرف انرژی در کشور باید تا سال ۱۴۰۰ به ۵۰ درصد کاهش یابد و با فرض رشد اقتصادی شش‌درصدی، میزان مصرف به معادل هزارو ٤١٤ میلیون بشکه نفت خام برسد. او چندی قبل اعلام کرد با روند کنونی تا سال هزارو ٤٠٠ میزان مصرف انرژی کشور به دوهزارو ٦٠٠ میلیون بشکه نفت خام خواهد رسید که فاصله این رقم تا هزارو ٤١٤ میلیون بشکه معادل نفت، بستگی به رفتار مصرفی ما در این سال‌ها خواهد داشت. به گفته وی، برای تحقق کاهش ٥٠ درصدی شدت انرژی، ۱۹۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نتایج حاصل از اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و کاهش ۵۰ درصدی شدت انرژی را پنج ‌هزار میلیون بشکه، معادل نفت خام پتانسیل صرفه‌جویی، هزارو ٨٠٠ میلیون تن معادل کربن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ۸۷۰ میلیارد دلار ارزش صرفه‌جویی تا سال ۱۴۰۹ و ایجاد سه میلیون فرصت شغلی پایدار عنوان کرد.

طبق آخرین گزارش شرکت ملی تولید و پخش فراورده‌های نفتی ایران در سال ١٣٩٣ حدود ٩٦ درصد از کل انرژی مورد نیاز کشور با مصرف فراورده‌های نفتی شامل گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره، سوخت‌های هوایی و گاز طبیعی تأمین ‌می‌شود؛ ایران در سال گذشته معادل بیش از ١,٦ میلیارد بشکه سوخت‌های فسیلی مصرف کرده است. مصرف انرژی ایران در سال‌های گذشته به‌شدت افزایش یافته که در این میان سهم گاز بیشتر از دیگر حامل‌های انرژی بوده است. آنچه در آمارهای شرکت ملی تولید و پخش فراورده‌های نفتی بیشتر جلب توجه می‌کند، رسیدن سهم گاز طبیعی در تأمین انرژی کشور به مرز ٧٠ درصد است؛ این رقم در ابتدای انقلاب فقط هشت درصد بود. این گزارش می‌گوید در سال گذشته تولید گاز فراوری‌شده کشور ١٢ درصد افزایش یافته و به ٤٢٧ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. ایران در نظر دارد تولید گاز خود را تا سال ١٤٠٠ به بالای یک میلیارد مترمکعب در روز برساند و فرصت خوبی برای قطع مصرف سوخت‌های مایع در نیروگاه‌هاست. ایران هم‌اکنون نیز تا ٩ بهمن سال جاری نزدیک به ١١ میلیارد لیتر گازوئیل و نفت کوره در نیروگاه‌ها سوزانده است. وخیم‌ترشدن شاخص‌های بهره‌وری انرژی: در آمارهای سال جاری موضوعی مایه ناامیدی و نگرانی است. افزایش شدت مصرف انرژی و کاهش کارایی انرژی است.شدت انرژی یکی از شاخص‌های بررسی کارایی مصرف انرژی است که از تقسیم واحدی از انرژی بر واحدی از تولید ناخالص داخلی به دست می‌آید.این گزارش می‌گوید شدت مصرف انرژی (مصرف یک بشکه نفت به‌ازای یک میلیون ریال تولید ناخالص داخلی) از ١٧ درصد در اوایل انقلاب به ٥٦ درصد در سال گذشته اوج گرفته است.از طرفی کارایی انرژی (تولید هزار ریال به‌ازای مصرف هر بشکه نفت) از شش میلیون ریال در اوایل انقلاب به کمتر از ١,٨ میلیون ریال در سال گذشته سقوط کرده است.