۰ نفر

پرحاشیه‌های هفته بورس

۸ اسفند ۱۳۹۴، ۹:۵۶
کد خبر: 118066

در هفته‌ای که گذشت بازار شرایط متعادل و بدون نوسان خاصی را سپری کرد. شاخص در هفته گذشته فقط 48 واحد افت داشت و به عدد 77هزارو 840 واحد رسیده است.

ارزش معاملات بورس در هفته گذشته با میانگین روزانه بالای چهار‌هزار‌میلیارد ریال همچنان نشان از محکم‌بودن نسبی حجم معاملات دارد. در این هفته تعداد ١٢هزارو ٧٦ میلیون سهم و حق تقدم در ٥٧٧‌ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ١٢ درصد افزایش و ١٦ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. شاخص بازار اول با ١٥ واحد کاهش به رقم ٥٤هزارو هشت واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با ٢١٣ واحد کاهش عدد ١٧٣هزارو ١٧ واحد را تجربه کرد و به ترتیب با ٠/٣ درصد و ٠/١٢ درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. همچنین در هفته‌ای که گذشت ارزش بازار فرابورس در روز پایان‌یافتن معاملات هفتگی با ١,٣ درصد افزایش معادل ٩٨٣‌ هزار ‌میلیارد ریال شد و آیفکس هم با رشد ١.٤ درصدی در مقایسه با چهارشنبه قبل در عدد ٨٣١ واحد ایستاد.

به گزارش اقتصاد آنلین به نقل از شرق ، بیشترین تغییر مثبت را در هفته جاری گروه‌های تولید برق، بخار و آب‌گرم با ١٤ درصد، فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با ١١ درصد، استخراج معادن ١٠ درصد، ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی با چهار درصد و محصولات غذایی و آشامیدنی با سه درصد داشته‌اند. هفته گذشته را می‌توان هفته نمادهای گروه یوتیلیتی و پالایشگاهی نامید. همچنین گروه‌های خودرویی و بعد از آن گروه بانکی بیشترین نوسانات را به کل بازار تحمیل کردند. گروه بانکی با وجود آغازی توفانی در ابتدای هفته به علت عرضه بسیار زیاد از سمت سهام‌داران حقوقی این نمادها نتوانستند رشد خوبی را تجربه کنند. گزارش‌های مربوط به پیش‌بینی سال آینده شرکت‌ها در هفته گذشته نشان از امید به بهبود و رشد سودآوری شرکت‌ها داشت و همانند هفته‌های اخیر گزارش‌های مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها بیشتر به چشم آمد. از نمادهای پرحاشیه می‌توان به نمادهای خساپا، خودرو، پترول و بفجر اشاره کرد. نماد بفجر که در ٢٨ بهمن‌ماه عرضه اولیه آن انجام شد از ابتدای هفته گذشته به دلیل اقبال فراوان سهام‌داران در رقابت برای خرید موجب ایجاد مشکلات فراوان در سیستم معاملاتی بورس تهران شد که این ایرادات نرم‌افزار معاملاتی اعتراض کارگزاران را نیز در پی داشت.

تغییرات قیمت‌های جهانی علی‌الخصوص قیمت نفت در هفته طی‌شده خیلی چشمگیر نبوده است. بااین‌حال تلاش‌های تولیدکنندگان عمده نفت برای تثبیت عرضه و به دنبال آن قیمت نفت، امید تازه‌ای برای تثبیت و رشد قیمت این محصول با‌اهمیت در اقتصاد کشور به وجود آورده است. در کل به نظر می‌آید بازار در پی رشد پرقدرت خود در ماه گذشته که در حدود ١٧ درصد رشد است نیاز به یک دوره اصلاح زمانی و آمادگی برای ادامه روند رشد خود داشته است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که اخبار مربوط به افزایش سرمایه و فروش دارایی‌ها در گروه بانکی و تداوم روند کاهشی نرخ سود سپرده‌های بانکی و افزایش سرمایه در سایر گروه‌ها و اعلام نتایج انتخابات می‌تواند در آینده تأثیرات مثبت بیشتری بر روند معاملات بگذارد.