۰ نفر

عراقچی:

ویزای 30 روزه برای 180 کشور جهان

۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱:۴۷
کد خبر: 116268

معاون وزیر امور خارجه گفت: مرکز نمایندگی وزارت امور خارجه در استان ها بویژه در فرودگاه ها، ویزای 30 روزه برای 180 کشور جهان صادر می کند.

سید عباس عراقچی در نشست مشترک با استاندار، شهردار، رئیس و اعضای اتاق بازرگانی، کشاورزی استان اصفهان با اشاره به نقش مهم صنعت گردشگری در رونق اقتصادی کشور گفت: برجام فرصتی برای برطرف ساختن ضعف های اقتصادی و پیشرفت و توسعه کشور است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی گفت: وزارت امور خارجه بازکننده راه هاست و مردم و شرکت های اقتصادی باید از این فرصت برای توسعه فعالیت های بین المللی خود بهره گیرند .

عراقچی با توصیه به بخش خصوصی گفت: امضای تفاهمنامه همکاری و یادداشت بین المللی، گام نخست و امری تشریفاتی است ولی فعالان اقتصادی نباید منتظر پیمودن این تشریفات باشند. وی همچنین با تاکید بر اینکه رایزنان اقتصادی در مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی در سایر کشورها توانمندی چندانی ندارند، گفت: بخش خصوصی معطل رایزنان اقتصادی نباشند و فعالیت خود را دنبال کنند. عراقچی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه، دیپلماسی اقتصادی را در دستور کار سفارتخانه ها و مراکز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشورها قرار داده است .

وی تاکید کرد: با اجرای برجام یک دوره جدید برای ایران در عرصه بین المللی آغاز شده است که نباید به گذشته آن نگاه کنیم بلکه باید آینده را مورد توجه قرار دهیم .

به گفته معاون حقوقی وزیر امور خارجه، برجام یک فضای جدید برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده است تا ضعف های اقتصادی خود را جبران کند و ایران را از یک قدرت منطقه ای به یک قدرت بین المللی تبدیل کند. وی با اشاره به مطالعات اخیر یک مرکز تحقیقاتی آمریکایی گفت: ایران در سال 2025 در صورت گام برداشتن صحیح در مسیر اقتصادی به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان شناخته خواهد شد. عراقچی ادامه داد: ایران می تواند با اتکا به توانایی های خود و برداشته شدن موانع پیش رو در مسیر یک کشور اثرگذار در معادلات بین المللی گام بردارد.

معاون وزیر امور خارجه در عین حال تصریح کرد: نباید از برجام توقع شکوفایی اقتصادی را داشته باشیم که با امضای آن همه درهای اقتصادی به روی ایران باز شود.

وی اضافه کرد: فرصت های برجام یکباره خود را نشان نمی دهد بلکه به مرور زمان و با برقراری روابط اقتصادی، زمینه حضور شرکت ها و بانک های بزرگ را فراهم می سازد. عراقچی، دوران پس از برجام را از خود برجام مهمتر و اثرگذارتر دانست و گفت: در دوران تحریم، فضای تحریم از خود تحریم به اقتصاد ایران بیشتر لطمه وارد ساخت و در دوران بعد ازبرجام نیز باید شرایط را به نفع اقتصاد ایران رقم زد.

معاون وزیر امور خارجه، ایجاد فضای مثبت بعد از برجام را عامل ایجاد اطمینان برای رونق اقتصادی دانست و گفت: در داخل کشور این فضا را نباید تخریب کرد و برخی برجام را از موضوع ملی به جناحی تبدیل کردند.

وی در بخش دیگر سخنان خود، اقتصاد مقاومتی را برای اقتصاد ایران ضروری دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه اقتصادی است که در برابر هر عامل بیرونی، کشور را محافظت می کند. عراقچی تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی نباید نوسانات قیمت نفت در اقتصاد کشور تزلزل ایجاد کند. وی با اشاره به اینکه صنعت نفت ایران باید بر اساس برنامه پنج ساله پنجم به تولید پنج میلیون بشکه نفت در روز برسد، افزود: سرمایه گذاری در صنعت موضوع بسیار مهمی است که دولت در حال تلاش برای بازیابی سهم نفت ایران در بازار جهانی است.

معاون وزیر امور خارجه همچنین درباره مساعی دیپلماتیک کشورمان برای حصول به برجام گفت: لغو قطعنامه شورای امنیت با شش بخش و برداشته شدن 12 قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اتفاق کم نظیری است که جمهوری اسلامی با توکل بر خدا و استفاده از توانمندی داخلی خود توانست به آنها دست پیدا کند.

وی گفت: تحریم های بی سابقه و به قول آنان فلج کننده علیه جمهوری اسلامی به کار گرفته شد تا شاهد تسلیم شدن ما باشند ولی مقاومت جانانه مردم بویژه تولید کنندگان در تامین نیاز مردم اجازه ندارد تا تسلیم تحریم ها شویم. عراقچی خاطرنشان کرد: مقاومت اقتصادی مردم ما برای غرب این پیام را داشت که ایران تسلیم نمی شود و با تحریم های اقتصادی به زانو درنمی آید.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه، قدرت علمی جمهوری اسلامی در صنعت هسته ای را یکی از عوامل موثر در مذاکرات هسته ای دانست و گفت:در عرصه میدانی، دانشمندان هسته ای ما توانستند 20 سانتریفیوژ را به 20 هزار تبدیل کنند و غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد برسانند. وی افزود: زمانی که میزان اورانیوم غنی شده به 10 تُن رسید و راکتور آب سنگین اراک آماده بهره برداری شد، مذاکره کنندگان دریافتند که ایران در زمینه علم هسته ای حرف برای گفتن دارد و تحریم ها خللی در پیشرفت صنعت هسته ای ایران ایجاد نکرده است.

عراقچی تصریح کرد: دیپلماسی ایران توانست مجموعه قدرت های قبلی را به زبان بین الملل ترجمه و به مخاطبان ارائه کند.

معاون حقوقی وزیر خارجه، وظیفه اصلی دیپلماسی هر کشور را منتقل کردن توانایی آن کشور در عرصه بین الملل دانست و گفت: قدرت بدون دیپلماسی و دیپلماسی بدون قدرت ناتوان است و اگر دیپلماسی متکی به قدرت نباشد نمی تواند در عرصه بین المللی نیز تاثیرگذار باشد. وی اظهار داشت: مردمی لایق معجزات الهی می شوند که توانایی خود را تقویت کنند و برای رسیدن به اهدافشان تلاش مستمر داشته باشند و مردم ایران در مذاکرات هسته ای با کوشش خود نشان دادند که لایق معجزه الهی هستند.

عراقچی در بخش دیگر سخنان خود قدرت کشورها را به سه دسته منابع عظیم طبیعی ،داده های اکتسابی و گفتمان بین المللی تقسیم کرد و گفت: برخی از کشورها دارای منابع عظیم انرژی، معادن، جمعیت و غیره هستند و به همین دلیل هم در عرصه بین الملل جایگاه ویژه ای دارند.

معاون حقوقی وزیر امور خارجه، تلاش برای توانمندشدن در عرصه های مختلف از جمله صنایع دفاعی و اقتصادی را ویژگی دسته دوم کشورها برشمرد و گفت: کشوری که می تواند در عرصه بین الملل حرفی برای گفتن داشته باشد به عنوان سومین دسته کشورهای تاثیرگذار و قدرتمند شناخته می شود. وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی با بهره گیری از گفتمان انقلاب در عرصه بین الملل، حرف برای گفتن دارد و این قدرت مقاومت و مقابله در برابر آمریکا باعث شد تا در صحنه بین الملل نقش مهمی را ایفا کند . معاون وزیر امور خارجه با تاکید براینکه ایران قدرت اول منطقه است، افزود: اکنون در بحران عراق، سوریه و لبنان، نقش ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار قابل مشاهده است.

عراقچی با اشاره به اینکه در فصل هفتم قطعنامه شورای امنیت بر تعلیق غنی سازی تاکید شده است، افزود: جمهوری اسلامی زیر بار این حرف زور نرفت و این قطعنامه بدون اینکه اجرا شود، لغو شد. وی خاطرنشان کرد: بدون اینکه یک روز برنامه غنی سازی تاسیسات هسته ای ایران تعطیل شود قطعنامه ها ملغی و در ادامه آن تحریم های اقتصادی نیز لغو شد.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست گفت: هیات مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست وزیر امور خارجه توانست در عرصه بین الملل ادبیات سیاسی جدیدی را بوجود آورد. سیدعبدالوهاب سهل آبادی افزود: این ادبیات سیاسی باعث شده است که جایگاه جمهوری اسلامی نه تنها در منطقه بلکه در عرصه بین الملل اثرگذارتر از گذشته شود.

وی با تاکید بر اینکه گفتمان انقلاب اسلامی در دهه چهارم گفتمانی مبتنی بر اقتدار و توانمندی اقتصادی است، افزود: برای حضور اثرگذار در معادلات اقتصادی بین الملل، دولت و بخش خصوصی بایستی همکاری نزدیکی داشته باشند.

سهل آبادی با تقدیر از همکاری دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان با فعالان اقتصادی گفت: توسعه صنعت گردشگری و تقویت واحدهای تولیدی استان خواسته ای است که در دوران پسابرجام مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه اوضاع واحدهای تولیدی در شرایط کنونی خوب نیست، افزود: امیدواریم بخش اقتصادی دولت با حمایت از تولید زمینه تقویت این بخش را فراهم سازد.

در این نشست، رییس اتاق بازرگانی اصفهان به نمایندگی از جامعه کار و تولید استان اصفهان از عراقچی به پاس تلاش هایش در امضای برجام تقدیر کرد.

توافق جامع و نهایی هسته ای وین با عنوان رسمی برنامه جامع اقدام مشترک یا 'برجام'(Joint Comprehensive Plan of Action) در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران و بدنبال تفاهم هسته ای لوزان در۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵)در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد. هیات ایرانی به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سکان مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه ۱+۵ را بر عهده داشت.