۰ نفر

استقبال سرمایه‌گذاران از لیدری خودرو

۲۴ بهمن ۱۳۹۴، ۱۰:۲۳
کد خبر: 116118

بازار سهام در هفته گذشته نیز روند صعودی خود را ادامه داد و با اینکه افت‌وخیزهایی داشت، اما شاخص کل توانست با 5.18 درصد افزایش همراه با فتح سه کانال جدید و رشد سه‌هزارو 814واحدی در جایگاه 77هزارو 498واحدی بایستد.

ورود نقدینگی به بازار سرمایه، پیش‌بینی کاهش نرخ سود بانکی، عدم رشد پیوسته و ادامه‌دار بازارهای رقیب بورس مثل ارز و طلا، خوش‌بینی نسبت به آینده و بهبود شرایط بخش واقعی اقتصاد ازجمله عواملی است که سبب رشد این روزهای بازار سرمایه شده است. رفع تحریم‌ها و بازشدن راه‌های ارتباطی برای تعامل شرکت‌های خارجی با همتایان ایرانی آنها، همچون ارتباط شرکت‌های گروه خودروسازی با خودروسازان سایر کشورها سبب شد، که برخی از گروه‌ها با اقبال مواجه شوند. در این راستا لیدری گروه خودرو و رفت‌وبرگشت نمادهای شاخص این گروه که با استقبال سرمایه‌گذاران همراه شد، جو مثبت بازار را تقویت کرد. روز سه‌شنبه گذشته شاخص کل بورس تهران با جهش دوهزارو ٤١٥ واحدی (معادل ٣.٢ درصد) بیشترین رشد را از فروردین امسال ثبت کرد و به بیشترین مقدار از ١٦ فروردین ٩٣ رسید. ارزش ٨٦٠ میلیارد تومانی و حجم چهارمیلیاردو ٢٦٣ میلیونی معاملات سهام نیز در سطح یک رکورد تاریخی قرار گرفت. عواملی مثل نمایان‌شدن آثار رفع تحریم‌ها در صورت‌های مالی شرکت‌ها، عرضه مناسب و صحیح سهم از سوی حقوقی‌ها و پیشخورنکردن قیمت سهام می‌تواند بر رشد مؤثر بازار در روزهای آتی اثر داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق ، در بازار مثبت ممکن است قیمت سهام برخی از شرکت‌هایی که مشمول زیان انباشته هستند یا زیان‌ده به شمار می‌روند نیز با رشد همراه باشد، دراین‌خصوص باید گفت براساس قانون ریسک و بازده، چنین شرکت‌هایی با ریسک بالاتری همراه هستند و یک خبر خوب می‌تواند قیمت سهم آنها را بیشتر از قیمت سهام شرکت‌های شفاف و سودده تغییر دهد؛ اما نکته مهم این است که اگر برنامه خروج از زیان این شرکت‌ها، برنامه منظمی نباشد، ممکن است رشد قیمت سهام آنها پایدار نباشد. در شرایط فعلی بازار، هستند سهم‌هایی که از رشد جامانده‌‌اند و می‌توانند بازدهی مناسبی را به همراه داشته باشند و البته همواره باید این را در نظر گرفت که سهام‌داران باید به دور از هیجان معاملات خود را انجام دهند.

در هفته گذشته شاخص بازار اول با سه‌هزارو ٦٦ واحد افزایش به رقم ٥٤هزارو ١٢١ واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با شش‌هزارو ٦٢ واحد افزایش عدد ١٧٠هزارو ٢١١ واحد را تجربه کرد و به ترتیب با شش درصد و ٣,٦٩ درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند. در پنج روز کاری هفته گذشته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ٣٣هزارو ٣٩٣ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ٦٥ درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد ١٧هزارو ٩٨١ میلیون سهم و حق تقدم در ٧٤٨ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت. همچنین در هفته‌ای که گذشت ارزش بازار فرابورس نیز در روز پایان‌یافتن معاملات هفتگی با ٦.٨ درصد افزایش معادل ٩٦٨ هزار میلیارد ریال شد و آیفکس هم با رشد ٣.١درصدی در مقایسه با چهارشنبه قبل در عدد ٨١٦ واحد ایستاد.