۰ نفر

سهم هر کشور در بازار صنعت تلویزیون؛

گردش مالی تبلیغات در تلویزیون چقدر است؟

۱۱ بهمن ۱۳۹۴، ۲۰:۰۰
کد خبر: 114406

آمریکا در سال ۲۰۱۰، ۳۷ درصد از کل بازار جهانی را در اختیار داشته است.آلمان و فرانسه روی هم رفته ۵۶ درصد از کل بازار صنعت تلویزیون اروپا را در اختیار دارند.

صنعت تلویزیون در جهان، گردش مالی و آینده آن، همواره در جهان مورد بحث و چالش بوده است. تلویزیون‌ها در جهان به سه مدل عمومی/دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند و هر کدام محل درآمدهای متفاوتی دارند که تلویزیون ایران در هیچ کدام از این مدل‌ها نمی‌گنجد. صدای اقتصاد در گزارشی راهبردی، وضعیت صنعت تلویزیون، چالش‌ها و درآمدهای آن و وضعیت تلویزیون ایران را بررسی می‌کند. این گزارش در چند بخش به روی سایت قرار خواهد گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدای اقتصاد، IDATE سازمانی تحقیقاتی فرانسوی در زمینه مخابرات، اینترنت و شرکت های رسانه ای است . بر اساس گزارشی که این موسسه با عنوان « بازار جهانی تلویزیون » در سال۲۰۱۱ منتشر کرد، درآمد صنعت تلویزیون رو به رشد است . این صنعت سال ۲۰۱۰ بازاری جهانی به اندازه ۲۸۹ . ۲ میلیارد یورو داشت که نسبت به سال ۲۰۰۹، ۷ . ۳ درصد رشد کرده بود . بر اساس این گزارش، تلویزیون های پولی، یعنی آن هایی که به ازای حق اشتراک برای مخاطبان برنامه تولید می کنند، به عنوان مهم ترین بخش درآمد صنعت تلویزیون جایگاه خودشان را تثبیت کرده اند . ۴۸ درصد از کل درآمد صنعت تلویزیون در سال ۲۰۱۰ از دریافت حق اشتراک بوده و در مقابل، ۴۳ درصد نیز از طریق تبلیغات تامین شده بود . در سال ۲۰۱۰، ایالات متحده آمریکا با گردش مالی ۱۰۳ میلیارد یورویی بزرگ ترین بازار تلویزیون در جهان بوده که نسبت به سال قبل آن، ۴ . ۵ درصد افزایش یافته است . البته در آن سال سهم صنعت تلویزیون آمریکا در بازار جهانی اندکی کاهش یافته بود .

آمریکا در سال ۲۰۱۰، ۳۷ درصد از کل بازار جهانی را در اختیار داشته در حالی که سهم آن در سال ۲۰۰۹، ۳۸ درصد بوده است . اروپا با گردش مالی ۸۴ . ۴ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۰ و رشد ۶ درصدی نسبت به ۲۰۰۹، دومین بازار بزرگ تلویزیون در جهان بوده است . انگلستان، آلمان و فرانسه روی هم رفته ۵۶ درصد از کل بازار صنعت تلویزیون اروپا را در اختیار دارند . آسیا و حوزه اقیانوسیه نیز نسبت به سال ۲۰۰۹، با ۹ . ۱ درصد رشد زیادی داشتند . این ناحیه سهم خود را از بازار جهانی با ۰ . ۴ درصد افزایش، به ۲۲ . ۳ درصد رساند . در این منطقه ژاپن، هند و چین بیشتری سهم را در بازار تلویزیون داشته اند . در سال ۲۰۱۰ بازار تلویزیون چین ۱۲ . ۲ درصد رشد داشت که بیش از دو برابر ۲۰۰۹ بود، هند نیز ۱۳ . ۳ درصد رشد داشت که البته نسبت به سال قبل آن، ۲ درصد کاهش داشت .

رشد مالی بازار تلویزیون در سال ۲۰۱۰ به دلیل افزایش حق پرداخت اتفاق افتاده بود که ۸ . ۴ درصد بیشتر شده بود . درآمد از راه تبلیغات نیز ۵ . ۸ درصد افزایش یافته بود . سرمایه گذاری عمومی نیز ۶ . ۹ درصد بیشتر شده بود که البته کسب درآمد از این راه، هنوز جا نیفتاده است و ۵ سال پیش، ۱۰ درصد از کل درآمد بازار تلویزیون جهانی را تشکیل می داد .

بر اساس جدیدترین گزارش IDATE ، درآمد تلویزیون جهانی در سال ۲۰۱۴، ۳۶۸ . ۹ میلیارد یورو بوده و بر اساس تحقیقات این سازمان، در سال ۲۰۱۸ به ۴۲۴ . ۷ میلیارد یورو خواهد رسید . پرداخت حق اشتراک هم چنان اولین منبع درآمد صنعت تلویزیون است . با این وجود رشد درآمد تلویزیون های اشتراکی ۲ . ۸ درصد بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ خواهد بود که کم تر از رشد ۶ . ۱ درصدی بین سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۳ است .

درآمد از راه تبلیغات نیز تا ۲۰۱۸، سالانه ۴ . ۸ درصد تا ۲۰۱۸ رشد خواهد کرد و به ۱۹۳ میلیارد یورو خواهد رسید . این تحقیق هم چنین می گوید کمک های مالی برای صدور پروانه های تلویزیونی نیز سالانه به طور میانگین ۱ . ۵ درصد رشد خواهد کرد و به ۳۶ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید .

با تمام این تفاسیر، ظهور تلویزیون ها و فناوری های جدید، وضعیت صنعت تلویزیون را آن هم به شکل سنتی به چالش کشیده است . نشریه انگلیسی گاردین، چند ماه پیش گزارشی تحلیلی در این زمینه - با تیتر « وقتی نت فلیکس و بقیه سرویس های اینترنتی، تبلیغات عظیم تلویزیونی را می کشند »- منتشر کرده بود . این گزارش به Netflix و سایر تلویزیون های اینترنتی و تاثیر آن ها بر تلویزیون سنتی پرداخته است . نت فلیکس شبکه آنلاین چندملیتی مبتنی بر نت است که بر اساس جریان تقاضای اینترنتی فعالیت می کند . گاردین می نویسد نت فلیکس و سایر خدمات اشتراکی نسل جدیدی از مخاطبان تلویزیونی را می سازند که به تماشای تلویزیون بدون آگهی بازرگانی عادت کرده اند . این گزارش بعد از توضیح نحوه عملکرد نت فلیکس گفته است یک مشکل بزرگ وجود دارد اگر بینندگان به پرهیز از تماشای تبلیغات تجاری که نان وکره ی صنعت تلویزیون است ادامه دهند، درآمد از آگهی ها و به تبع آن برنامه هایی که با پول آن ها تولید می شوند، قطع خواهد شد . با این حساب، صنعت تلویزیون چگونه می تواند ۶۵ میلیارد دلار درآمد سالانه از طریق تبلیغات را جایگزین کند؟ »( گاردین، ۲۰۱۵ ) تحلیل ها و گزارش های این چنینی نشان می دهد یکه تازی صنعت تلویزیون در کسب درآمد از تبلیغات تجاری در جهان، به طور جدی به چالش افتاده است .