۰ نفر

فاضلاب جنوب تهران آلوده‌ترین آب دنیاست

۱۱ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۴۴
کد خبر: 114299

رئیس مرکز تحقیقات سرطان، ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضع فعلی آهنگ رشد سرطان درکشور، وضع عوامل محیطی که باعث بروز سرطان می‌شوند را نامناسب توصیف کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند ، دکتر اسماعیل اکبری، رئیس مرکز جامع تحقیقات سرطان دیروز در یک نشست خبری در هفته ملی مبارزه با سرطان، عوامل محیطی را در بروز ٩٠‌درصد موارد ابتلا به سرطان موثر دانست و گفت: کمتر از ١٠‌درصد موارد ابتلا به این بیماری به وسیله ژن منتقل می‌شود و در بیشتر موارد عوامل ژنتیکی دخالت ندارند. این عوامل که منجر به بروز سرطان می‌شوند، تغییرات ژنتیکی ایجاد می‌کنند و قابل پیش‌بینی نیستند.

اکبری گفت: رشد این بیماری درهیچ کشوری مثل ایران نیست. با وجود آن‌که امید به زندگی درکشور درحال افزایش است اما وضع سایر متغیرهای محیطی خراب است. مسائل اجتماعی و روانی و استرس‌ها هم در این مسأله دخیل هستند. او درخصوص میزان تأثیر شیمی‌درمانی در مقایسه با جراحی در درمان انواع سرطان گفت: سازمان ملل مطالعه‌ای را منتشر کرد که طبق آن مشخص شده است جراحی در ٤٩‌درصد موارد موثر است، رادیوتراپی و شیمی‌درمانی به تنهایی یا همراه سایر درمان‌ها به ترتیب ٤٠ و ١١‌درصد در درمان سرطان موثر هستند. شیمی‌درمانی درایران به علت نداشتن راهنمای بالینی بیشتر از کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

اکبری همچنین درباره وضع ثبت سرطان و آمار فعلی این بیماری درکشور گفت: درحال حاضر در ایران میزان ابتلا به سرطان سالیانه ١٤٥ نفر در هر ١٠٠هزار نفر و درکشورهای غربی به‌طور متوسط ٥٠٠ تا ٧٠٠نفر در هر ١٠٠‌هزار نفر است که در مقایسه با کشورهای غربی بالا نیست. مهم‌ترین دلیل آن نیز امید به زندگی بالا و افزایش سن است. به گفته اکبری، سالیانه ٩٠‌هزار مورد جدید ابتلا به سرطان داریم و نسبت میزان ابتلا به سرطان کودکان نیز ٢درصد است. او افزود: هیچ سرطانی در بدن ایجاد نمی‌شود مگر یک تغییر ژنتیکی ایجاد کند. ژن‌ها یاد می‌گیرند خودشان را متحول کنند و وقتی که یکی از عوامل منجر به بروز سرطان مثل سیگارکشیدن، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان رعایت شود، ژن‌های جدیدی به نام اپی‌ژنیک ایجاد می‌شوند.

او مدت زمانی که طول می‌کشد عوامل منجر به بروز سرطان اثر کنند را ١٥ تا ٢٠‌سال عنوان کرد: درحال حاضر که با هوای آلوده مواجه هستیم، ممکن است درهمین سن به سرطان مبتلا نشویم، چون ابتلای به آن ١٥ تا ٢٠‌سال وقت نیاز دارد، اما تغییرات ژنتیکی در نسل‌های آینده ما ماندگار هستند. اگر ما الان کاری برای اصلاح محیط انجام دهیم، به نسل‌های بعدی کمک کرده‌ایم. رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تأکید بر نقش مهم حاکمیت در کاهش این عوامل ادامه داد: بسیاری از این اتفاقات امکان کنترل توسط مردم را ندارند و برعهده حاکمیت هستند. وقتی اجازه حرکت به اتومبیل با سوخت ناقص می‌دهیم، فقط می‌شود به مردم گفت که رانندگی نکنند درحالی‌ که حاکمیت می‌تواند بنزین بدون مشکل بسازد.

ترکیبات عالی غیرمتعارف مشکل آب شرب کشور اکبری در بخش دیگری از سخنانش، آب شرب کشور را از لحاظ میکروبی پاک دانست و افزود: مشکل ما فلزات سنگین و ترکیبات عالی غیرمتعارف موجود در آب است. همه این ترکیبات ماندگار سلولی دارند و به جز عوارض دیگر مثل عوارض عصبی و... در آخر کار به سرطان ختم می‌شوند. به گفته او، تهرانی‎ها نزدیک به ٣٠٠روز از‌ سال را در هوایی آلوده سپری کرده‌اند درحالی‌ که نفس‌کشیدن در این هوای آلوده ماندگاری سلولی ایجاد می‌کند.

نان مصرفی کشور ترکیب نمک نامتعادل دارد رئیس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به میزان بالای نمک موجود در نان مصرفی کشور حد مجاز آن را روزانه ٣ تا ٥ گرم عنوان و تأکید کرد: ما درکشور هیچ نانی نمی‌خوریم که نمک استاندارد داشته باشد. گاه به‌طور مستقیم روزانه ١٥گرم و گاهی به‌طور غیرمستقیم بیشتر از آن نمک مصرف می‌کنیم. استفاده از جوش‌شیرین نیز گرفتاری بعدی ما است. این ماده به جز عوارض زیادی که دارد، باعث مصرف بسیار زیاد نمک هم می‌شود. او در ادامه اتصال فاضلاب شهری تهران به چهار تصفیه‌خانه بزرگ را به سود مردم عنوان کرد چراکه به گفته او درحال حاضر به خاطر رس بودن جنس خاک تهران، فاضلاب‌های صنعتی و انسانی رسوب می‌کنند و از جنوب شهر تهران سردرمی‌آورند: یکی از کارهای خوب کشور تأمین و اصلاح فاضلاب تهران است زیرا فاضلاب تهران به همراه فضولات انسانی در جنوب شهر تهران به رودخانه‌هایی ریخته می‌شود که آب آن آلوده‌ترین آب جهان است و برای صیفی‌کاری و آبیاری کشاورزی زمین‌های ورامین و حسن‌آباد استفاده می‌شود. به گفته رئیس مرکز تحقیقات سرطان، فلزات سنگین که به میوه‌ و سبزی‌ها وارد می‌شوند، ماندگار هستند و هیچ‌وقت پاک نمی‌شوند.

تامین ٦٠‌درصد آب اصفهان از چاه‌های جذبی او در ادامه این نشست با بیان این‌که ٦٠‌درصد آب اصفهان از چاه‌های جذبی تأمین می‌شود و به علت حضور کارخانه‌های صنعتی آلوده شده است، ادامه داد: زمانی آب سد لتیان یکی از پاک‌ترین آب‌های جهان بود، اما امروز همه فاضلاب‌های صنعتی حاشیه به این منطقه می‌ریزند. رئیس مرکز تحقیقات سرطان همچنین بر تأمین امنیت ذهنی مردم و کاهش استرس جامعه برای بروز کمتر سرطان تأکید کرد و گفت: اگر جامعه‌ای سرشار از وقایع استرس‌زا باشد و امنیت ذهنی مردم گرفته شود، گرفتاری آن بیشتر از فلزات سنگین داخل آب است. مسائل معنویت‌درمانی می‌توانند بیان ژنی را عوض کنند، انسان را تغییر دهند و سرطان را کنترل کنند. این مسائل از فاکتورهای موثر، ارزان و فراگیر است و بهره آن در بهبود بیماران از مسائل جسمی کمتر نیست.

اکبری تأثیر داروهای ضدسرطان در درمان این بیماری را ١١‌درصد اعلام کرد و گفت: تجارت نباید سردمدار علم شود. میلیاردها دلار برای داروهای ضدسرطان‌ هزینه می‌شود درحالی ‌که آنها در بهترین شرایط ١١‌درصد تأثیر دارند. گاهی عوارض آن نیز بیشتر از تأثیر دارو است. وی همچنین به تأثیر داروی آسپرین در پیشگیری و درمان انواع سرطان اشاره کرد و افزود: داروی آسپرین همان‌طور که برای موارد ضد التهاب، بیماری‌های قلبی و عروقی و... مفید است، در پیشگیری از سرطان نیز موثر است و می‌تواند ١٢‌درصد از نرخ همه سرطان‌ها را کم کند. همچنین ٤٣‌درصد به طول عمر بیماران سرطانی اضافه می‌کند به شرطی که با دوز کم و زمان طولانی و منظم مصرف شود. تنها عارضه این دارو نیز درصورت حساس بودن دستگاه گوارش خونریزی آن است.

اکبری میزان کمبود ویتامین D درجامعه ایرانی را ٤٠‌درصد از کمتر از حد طبیعی دانست و گفت: شایع‌ترین علت جذب نامناسب این ویتامین احتمالا آلودگی هواست که امکان جذب اشعه‌های مفید آفتاب را پایین می‌آورد. جذب ویتامین D با تابش مناسب به کف دست و صورت کفایت می‌کند. وی توصیه کرد: پزشکان لازم است به‌طور روتین از میزان کمبود ویتامین D در افراد به‌ویژه بیماران سرطانی باخبر شوند. مطالعات نشان داده ویتامین D در بیمارانی که مبتلا به سرطان پستان هستند، باعث تحمل رادیوتراپی و سایر درمان‌ها می‌شود. رئیس مرکز تحقیقات سرطان ادامه داد: در ایران٦٠‌درصد زنان به علت کم‌تحرکی و مصرف مواد غذایی نامناسب وزنی بالاتر از حد طبیعی دارند و مستعد ابتلا به کبد چرب هستند. ثابت شده داروهای ضدچربی اگر با دوز مناسب تجویز شوند، در درمان و پیشگیری از سرطان موثر هستند.