۰ نفر

سایت رفاهی دچار مشکل شد

مهلت عدم انصراف از یارانه تا پنج‌شنبه تمدید شد

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۳۵
کد خبر: 1069

آخرین مهلت برای مراجعه به سایت رفاهی و عدم تائید انصراف برای کسانی‌ است که پیامک انصراف از دریافت یارانه دریافت کرده‌اند، تا پنج شنبه تمدید شد. این درحالی است که سایت رفاهی روز گذشته و امروز دچار مشکل شده و مردم نمی توانند به آسانی وارد سایت شوند.

بعد از پرداخت یارانه نقدی به همه افراد جامعه از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، صحبت از قطع یارانه اقشار مرفه به میان آمده و این افراد تا روز پنج شنبه برای اعلام درخواست خود به منظور دریافت یارانه وقت دارند. در همین رابطه، تعدادی از هموطنان دیروز اعلام کردند، سایت رفاهی روز دوشنبه 11 اردیبهشت و امروز دچار مشکل شده و نمی‌توانند وارد سایت شوند.

در همین رابطه، بهروز مرادی امروز در گفتگو با مهر اعلام کرد: فقط افردی که پیامک سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر اعلام انصراف یا عدم انصراف از دریافت یارانه نقدی از طریق مراجعه به سایت سازمان هدفمندی یارانه ها را دریافت کرده اند، به سایت رفاهی مراجعه کنند. مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه ها با اشاره به شائبه های ایجاد شده مبنی بر مراجعه مردم و سرپرستان خانواری که پیامک برای آنها ارسال نشده به سایت مراجعه و انصراف یا عدم انصراف خود را اعلام کنند، خاطرنشان کرد: تنها افرادی که پیامک سازمان برای آنها ارسال شده است، به سایت مراجعه نمایند.

از اسفندماه سال گذشته پیامک‌هایی از شماره 30025 به برخی از سرپرستان خانوار ارسال شد که حاوی چنین مطلبی بود آقای ... نظر به تمکن مالی لطفا جهت انصراف از دریافت یارانه به سامانه www.refahi.ir مراجعه کنید. البته مبنای ارسال پیامک‌ها مشخص نیست.

در این رابطه ایسنا گزارش داد که پس از ارسال پیامک‌های اعلام انصراف از دریافت یارانه به تعدادی از شهروندان، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: انصراف سرپرستان خانوارهای مورد نظر از دریافت یارانه و افزایش سهم طبقات کم درآمد از این محل می تواند دولت و ملت بزرگ را در انجام وظایف و مسئولیت های اجتماعی بیش از پیش یاری کند. پیش از آن نیز سازمان هدفمندی‌ یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای خواسته بود مردم با ارسال پیامکی حاوی کد ملی خود نسبت به خود انصرافی از دریافت یارانه اقدام کنند.

این در حالی‌است که بنا به اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها دولت در سال جاری از واریز مابه‌التفاوت یارانه نقدی با رقم 28 هزار تومان به حساب اقشار مرفه خودداری کرده بود.

پیش از این 12 اردیبهشت ماه آخرین زمان مراجه به سامانه www.refahi.ir اعلام شده و کسانی که پیامک دریافت کرده و به این سامانه مراجعه نکنند به معنای تایید انصراف تلقی شده و این افراد از دریافت یارانه محروم خواهند شد، اما امروز و در پی بروز مشکل در سایت رفاهی، این مهلت تا پنج شنبه تمدید شد.

دبیر ستاد فدمندسازی یارنه‌ها بهمن‌ماه گذشته با اشاره به این‌که از دیدگاه ما حدود 10 میلیون نفر باید از گردونه دریافت یارانه نقدی حذف شوند، گفته بود: هم‌اکنون اسامی این 10 میلیون نفر در حال نهایی‌ شدن است و از هفته آینده در این باره اطلاع‌رسانی می‌شود. وی با بیان این‌که با این 10 میلیون نفر نامه‌نگاری خواهد شد، گفت: انصراف‌دادن از دریافت یارانه نقدی اختیاری است و نامه‌نگاری با این افراد نیز دعوت به خود‌انصرافی است.

اکنون نیز در ورود سامانه اینترنتی اعلام حساب خانوار ذکر شده که "ضمن قدردانی از مشارکت جنابعالی در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، پیشنهاد می شود چنانچه دارای تمکن مالی برای امرار معاش خود و خانواده محترمتان هستید از دریافت یارانه صرفنظر کنید". از سوی دیگر در حالی که نیمه اول سال گذشته اعلام شده بود یارانه نقدی ایرانیان خارج از کشور قطع می‌شود شنیده می‌شود که برخی از ایرانیان خارج از کشور همچنان یارانه دریافت می‌کنند.

در بدو اجرای قانون هدفمندسازی بارانه‌ها با جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها، روش خوشه بندی اقشار جامعه برای تعیین میزان یارانه یا برخورداری آنها از این مزیت اعمال شد، اما به دلیل نبود تحلیل دقیق از وضعیت معیشتی مردم، این روش کنار گذاشته شد و قرار شد یارانه نقدی به همه مردم به صورت یکسان تعلق بگیرد. با این وجود دولت هم اکنون و پس از گذشت حدود 17 ماه از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی، تصمیم گرفته یارانه اقشار مرفه را حذف کند.

به هر حال پنج شنبه آخرین مهلت برای مراجعه به سایت و عدم تائید انصراف برای کسانی‌ است که پیامک دریافت کرده‌اند. این درحالی است که برای برخی از افراد این تلقی نادرست ایجاد شده که حتی کسانی که پیامک مورد اشاره را دریافت نکرده‌اند نیز باید به سامانه مراجعه کرده و عدم انصراف خود را اعلام کنند. همین موضوع افزایش حجم مراجعات و درنتیجه پایین آمدن سرعت عمل آن را منجر شده است.

در همین رابطه، خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد که تعدادی از هموطنان در تماس با خبرگزاری فارس اعلام کردند، سایت رفاهی روز دوشنبه 11 اردیبهشت دچار مشکل شده و نمی‌توانند وارد سایت شوند، از طرفی مسئولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز فقط به تلویزیون پاسخگو هستند و خبرنگاران رسانه‌های مکتوب را تحویل نمی‌گیرند ،در نتیجه تلاش خبرنگاران مکتوب برای دریافت پاسخ مسئولان سازمان هدفمندی بی نتیجه مانده است. به گزارش خبرگزاری فارس، بخشی از مردم در تهران برای اعلام عدم انصراف خود علاوه بر سایت به طور حضوری به دبیرستان البرز مراجعه می‌کنند و در مراکز استان‌ها نیز به استانداری و در شهرستان‌ها به فرمانداری‌ها و در بخشها به بخشداری مراجعه می‌کنند.