۰ نفر

"باید به قواعد بازار ارز تن دهیم"

۱۴ مهر ۱۳۹۱، ۱۶:۱۱
کد خبر: 8130

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: اینکه استدلال می‌شود افزایش نرخ ارز آثار مفیدی بر بازار سرمایه به ویژه در بخش خارجی اقتصاد و صادرات دارد درست است ولی نباید غفلت کرد که شرایط فعلی اقتصاد طوری است که هزینه‌های این دیدگاه بسیار بیشتر از منافعش است.

علی‌محمد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ارز قبل از این که کالایی برای تامین درآمد باشد، وسیله‌ مبادله سایر کالاهاست به بیان دیگر ارز وسیله‌ ذخیره‌ ارزش یا ابزاری برای جبران کسری بودجه نیست. متاسفانه این تلقی از موضوع ارز در طی یک سال گذشته باعث شد بازار ارز را از تعادل خارج شود، در صورتی که با توجه به شرایط ویژه اقتصاد کشور بانک مرکزی باید دقت بیشتری در این زمینه می‌کرد.

وی با تبیین آثار اقتصادی ارز شناور مدیریت شده ابراز عقیده کرد: ارز شناور مدیریت شده به این معناست که دولت برای عملکرد فعالان اقتصادی ارز، عرضه‌کنندگان و متقاضیان ارز شرایط را مهیا و بازار را به صورت هوشمند کنترل می‌کند به طوری که بازار موازی در کنار سیاست‌های کنترلی شکل گرفته و موفق به کنترل بازار ارز می‌شود.

وی گفت: ‌این درست است که دولت بزرگترین عرضه کننده ارز است ولی این مساله به مفهوم توانایی قوه مجریه برای کنترل بازار تقاضا نیست. وقتی انتظارات تورمی در پی شوک‌های تورمی به وجود می‌آید، کنترل بازار ارز بسیار دشوار می‌شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مهار نابسامانی‌های بازار ارز را از اهداف اتاق مبادله ارزی دانست و افزود: غفلت مدیران بانک مرکزی از این حقیقت که فعالان بازار ارز بر اساس اطلاعات دریافتی از محیط به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی واکنش نشان می‌دهند، موجب شده است که اثر اتاق مبادله ارزی معکوس شده و به جای کاهش نرخ ارز نرخهای آزاد و رو به رشد نهادینه شود.

وی با بیان این‌که «نمی‌توان بازار بسیار حساس ارز را در بلند مدت به صورت دستوری اداره کرد»، گفت: بازار ارز از قواعدی تبعیت می‌کند که اگر نخواهیم به این قواعد تن دهیم، نابسامانی‌های ارزی را تشدید می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رفتار غیرکارشناسی در عرضه ارز به بازار موجب خارج شدن بازار از ریل تعادل شد. اگر هر هدفی در بازارهای پولی و مالی و سیاست‌های توزیعی داشته باشیم و بخواهیم از طریق بازار ارز به آن‌ها وجهه عملیاتی بدهیم باید دقت کنیم که موجب بحران بازار ارز شده و سایر بازارها را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد.