۰ نفر

بازاریان از دولت چه می‌خواهند؟

۱۴ مهر ۱۳۹۱، ۱۶:۰۰
کد خبر: 8128

تعدادی از فعالان بازار تهران با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت به خصوص در بخش ارز، خواستار تشکیل کمیته مشترک معتمدین بازار و دولت برای بررسی دقیق تر پشت پرده اختلال در فعالیت بخشی از بازار تهران شدند.

پنج شنبه هفته جاری اتحادیه های تولیدی، توزیعی و امور صنفی در دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و محکوم کردن اقدامات صورت گرفته از سوی دشمن در بستن بازار را ضمن صدور بیانیه ای؛ محکوم کردند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

اصناف و قاطبه بازاریان همواره در طول تاریخ مدافع آرمان ها و اصول درخشان اسلام و دوشادوش روحانیت معظم از عاملان و مروجان بی بدیل فرهنگ تابناک اسلام بوده و هستند و به گواه تاریخ نقش ویژه و تاثیرگذاری در حرکت عمومی مردم در تحقق انقلاب اسلامی و حفظ آن در طول سالهای حماسه 8 سال دفاع مقدس و پس از آن در مقاطع حساس و ویژه ادوار مختلف داشته اند.

امروز که دولت و ملت عزیز ایران اسلامی به واسطه پایداری بر حقوق و خواسته قانونی و ملی خود با حجم بی سابقه ای از دشمنی ها، شیطنت ها، دسایس و توطئه چینی های استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی و آرمان های آن مواجه هستند هوشیار قاطبه ملت و بویژه اصناف صد چندان ضروری می نماید.

مجمع امور صنفی تولیدی، توزیعی و خدمات فنی تهران به نمایندگی از 136 اتحادیه صنفی، صنفی تولیدی، توزیعی و خدمات فنی و بیش از 300 هزار واحد صنفی تاکید می کند که همچنان با عهد خود با امام شهیدان و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و جانشین برحقش حضرت آیت الله خامنه ای پایبند است و با هوشیاری، درایت و تیزبینی مانع از آن خواهد شد که اصناف و بازار محل جولان بدخواهان و بددلان می باشد که شرایط اقتصادی کشور را فرصتی برای اجرای نقشه های شوم و به هم ریختگی اجتماعی و اقتصادی کشور نماید.

از قاطبه اصناف می خواهیم تا شرایط کنونی را با دوراندیشی و تعامل درک کرده و با اتحاد و همدلی با مسئولان راهکارهای خدمت هر چه بیشتر به ملت عزیز و بزرگ ایران را جستجو نمایند و نگذارند کسانی که دل در گرو مردم و انقلاب ندارند آرامش و امنیت کشور را نشانه رود که در این صورت منافع مردم و آرامش کشور که دغدغه اصلی همه خدمتگذاران کشور است لطمه خواهد دید.

انشاءالله مشکلات با نشست ها و همدلی های مسئولان و تشکل های صنفی به درستی شناسایی و راهکارهای آن تبیین و عملیاتی شود تا بستر مناسب و امن فعالیت های اصناف فراهم آید.

درخواست‌های بازاریان از دولت

علی فاضلی، رئیس مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی تهران نیز در گفتگویی با خبرنگاران، گفت: اختلال در کسب و کار بازار تهران کار برخی عوامل سودجو است و باید برای آسیب شناسی وضعیت موجود و رفع مشکلات تلاش شود.

رئیس مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی تهران معتقد است دولت در سال های اخیر توجه مناسبی به اصناف نداشته و تنها برخی اقدامات را در این زمینه انجام داده است. بنابراین باید گروهی متشکل از دولت و نمایندگان معتمد جامعه صنفی کشور برای بررسی دقیق تر این موضوع تشکیل شود.

فاضلی البته بخشی از انتقادات را به خود اصناف مرتبط می داند؛ چرا که به گفته او برخی از افراد جامعه صنفی کشور از باب چاپلوسی برای دولت واقعیت ها را اعلام نمی کنند و جایگاه واقعی خود در عرصه اقتصاد را نادیده می گیرند.

وی می گوید: وزیر صنعت - معدن و تجارت و وزیر امور اقتصادی و دارایی تا به امروز در اجلاس رؤسای اتحادیه ها حضور نیافته اند.

همچنین در ادامه کسایی فر، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف نیز معتقد است اشکال کار اینجا است که پس از این همه مسائل به دست فراموشی سپرده می‌شود و دولت بازهم فراموش می کند که جایگاه اصناف چه بوده است؛ با این حال بسیاری از واحدها فعالیت عادی و طبیعی خود را انجام می دهند.

احمد وفادار، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در این رابطه می گوید: صنف طلا و جواهر هیچگونه رغبتی برای بستن بازار نداشته است؛ چرا که در این شرایط اگرچه کسب و کار خیلی مناسبی ندارند، اما ضرر هم نمی کنند.

به گفته وفادار، بازاریان همواره پشتیبان امام (ره)، رهبر معظم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و در خط مقدم فعالیت بوده و خواهند بود.

ابوالحسنی، نایب رئیس اتحادیه لیتوگراف نیز با انتقاد شدید از عملکرد مجلس در بعد نظارتی پیگیری مسائل و مشکلات بازار ارز تاکید کرد: مجلس به جای رسیدگی به وضعیت ورزش کشور و استیضاح وزیر ورزش و جوانان در شرایط فعلی؛ باید به دنبال اصلاح مدیریت بازار باشد.

وی یکی از مشکلات فعلی نوسانات اقتصادی را فقدان مدیریت مناسب دانست و گفت: کشور به لحاظ امکانات و سرمایه های انسانی چیزی کم ندارد و مشکل اصلی در نبود مدیریت است.