۰ نفر

راه اندازی اتاق ارز زیر دو درصد در وزارت صنعت

رونمایی از طرح ارزی جدید دولت

۱ مهر ۱۳۹۱، ۱۹:۰۹
کد خبر: 7548
رونمایی از طرح ارزی جدید دولت

در جلسه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بانک مرکزی از اتاق معاملات ارز زیر دو درصد رونمایی شد. این اتاق که به صورت مبله و دارای جایگاه‌های مشخصی برای مبادله دلار و سایر ارزها است، قرار است از این پس ارز صادرات را به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار متقاضیان واردات به خصوص در اولویت‌های 3تا5 قرار دهند.

در همین حال، مقرر شد تا مهدی غضنفری که به نوعی میزبان این اتاق در وزارتخانه متبوع خود است، بازدیدی از مکان راه اندازی اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز داشته باشد. این اتاق در ساختمان معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت واقع در ضلع شمالی میدان ولیعصر واقع شده و قرار است بار اصلی مبادله اصلی با نرخی معادل 2 درصد زیر نرخ بازار را به عهده گیرد. اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز؛ اتاقی در حدود 100 متر است که در آن قرار است دارندگان ارز که عموما صادرکنندگان هستند، به صورت روزانه ارز در اختیار خود را به افرادی ارائه کنند که متقاضی دریافت انواع ارز برای کارهای تجاری خود هستند. این اتاق که به صورت مبله و دارای جایگاه‌های مشخصی برای مبادله دلار و سایر ارزها است، قرار است از این پس ارز صادرات را به صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار متقاضیان واردات به خصوص در اولویت‌های 3تا5 قرار دهند. سید علیرضا شجاعی، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه به مهر گفت: اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز طرحی است که با همکاری مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی تهیه شده و برای اجرای بهتر در حال چانه زنی میان این دو دستگاه دولتی است. وی تصریح کرد: کار اصلی تنظیم بازار ارز و مسئولیت سیاست‌گذاری در مورد بازار ارز به عهده بانک مرکزی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این میان مسئولیتی ندارد اما به دلیل زیرساخت های مناسب فناوری اطلاعات که در معاونت فناوری اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت فراهم شده و نیز پروژه های مناسب و دارای نتیجه این معاونت همچون طرح شبنم، صدور گواهی دیجیتال و امثال آن قرار بر این شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان بازوی اجرایی راه اندازی اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز وارد عمل شود. شجاعی تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سیاست گذاری موضوع ارز دخالت نخواهد کرد و این کار در بانک مرکزی اجرایی خواهد شد اما در وزارت صنعت فضایی آماده شده که بتوان دارندگان و متقاضیان ارز را بدون واسطه به هم متصل کرد.

راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی با هدف اعطای ارز به واردکنندگان مشاور ارشد وزیر صنعت در این زمینه گفت: اتاق معاملات ارزی که با هدف اعطای ارز به واردکنندگان در حال راه‌اندازی است، همان بورس ارز نیست. محمود دودانگه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا راه‌اندازی اتاق معاملات ارزی با ساز و کار بورس ارز صورت می‌گیرد و این موضوع به معنی راه‌اندازی بورس ارز نیست؟ اظهار داشت: این اتاق از امروز آغاز به کار می‌کند ولی این کار به معنی ایجاد بورس ارز نیست. وی به فارس گفت: فرایند کار طوری نیست که وزیر اقتصاد یا رییس کل بانک مرکزی خود هر روز در این اتاق حضور داشته باشند. در حالی پیش از این دولت تصمیم داشت با راه اندازی بورس ارز، تقاضا کنندگان و عرضه کنندگان ارز را در یک جا جمع کند و نرخ ارز در معاملات روزانه تعیین شود که پس از انتقاد کارشناسان با راه اندازی بورس ارز ، مسئولان از منتفی شدن این مساله خبر دادند. در عین حال سازوکار راه اندازی اتاق معاملات ارزی با نرخی که قرار است بانک مرکزی به صورت روزانه اعلام کند، چندان بی تشابه با بورس ارز نیست جز اینکه سازوکار تعیین قیمت روزانه ارز توسط بانک مرکزی در این اتاق شفاف نیست.

دلایل راه‌اندازی اتاق معامله ارز 2 درصد زیرقیمت بازار رئیس کل بانک مرکزی با اعلام دلایل راه‌اندازی اتاق معامله ارز 2 درصد زیرقیمت بازار، در عین حال تاکید کرد: بورس ارز حتما در آینده‌ای نزدیک راه اندازی خواهد شد. محمود بهمنی امروز شنبه در حاشیه بازدید از اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز گفت: راه اندازی بورس ارز کماکان در دستور کار دولت قرار دارد و با قوت آن را پیگیری می کنیم. رئیس کل بانک مرکزی افزود: اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز به عنوان راهکاری برای کنترل وضعیت فعلی بازار ارز است و جایگزین دائمی بورس ارز نخواهد شد. وی تصریح کرد: به زودی جزئیات کامل چگونگی مبادله ارز در این اتاق را منتشر خواهیم کرد.

اولویت 3 تا 5 بازهم اولویت‌بندی می‌شوند یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات بازدید امروز شنبه رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت از اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز گفت: مقرر شد اولویت 3 تا 5 برای دریافت ارز با نرخی 2 درصد زیر قیمت بازار آزاد، باز هم اولویت بندی شوند. یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشریح جزئیات جلسه کوتاهی که رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی بیشتر اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز در وزارت صنعت و معدن و تجارت داشتند، گفت: ساز و کار این اتاق به این شکل است که متقاضیان دریافت ارز که در اولویت های 3 تا 5 ردیف‌های تعرفه ای قرار دارند با مراجعه به بخش ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، معرفینامه ای را جهت ارائه به اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز ارائه دهند. وی به مهر گفت: اولویت 1 و 2 تعرفه های کالایی به طور طبیعی از ارز دولتی توسط سیستم بانکی بهره مند خواهند شد اما بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه، اولویت 3 تا 5 که قرار است که با نرخ 2 درصد زیر قیمت بازار، ارز دریافت کنند، باز هم با توجه به اولویت بندی‌هایی که در روزهای آینده انجام خواهد شد، سه بانک عامل معرفی شده و ارز با نرخ جدید دریافت کنند. این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بانک مرکزی قرار است بانک عامل برای حضور در اتاق ملاقات دارندگان و متقاضیان ارز را در روزهای آینده معرفی کند.