۰ نفر

در غیاب سیاست های کنترلی دولت رقم خورد؛

صعود دوباره شاخص قیمت بازار طلا و ارز

۲۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۸:۱۸
کد خبر: 7338
صعود دوباره شاخص قیمت بازار طلا و ارز

به مدد سکوت دولت و مدیران اجرایی مسئول در بازار ارز کشور، امروز در بازار غیررسمی طلا و ارز شاخص قیمت ها پس از چند روز ثبات، مجددا روند صعودی به خود گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین امروز هم اظهار نظر مدیران و کارشناسان اقتصادی در خصوص نوسانات نرخ ارز، چرایی و چگونگی آن و راهکارهای پیشنهادی، فراوان روی تلکس خبرگزاری های رسمی کشور رفت اما آنچه بیش از پیش به چشم آمد عدم پاسخگویی و یا ارائه هرگونه اظهارنظر کارشناسی از سوی مدیران دولتی کشور است. مجلس امروز اعلام کرده که چهارشنبه وزیر اقتصاد و رئیس کل را به جلسه غیرعلنی دعوت کرده است. رئیس اتاق بازرگانی ایران هم از خارج شدن تشکیل بورس ارز از دستور کار بانک مرکزی خبر داده و اظهار امیدواری کرده؛ طرح‌های مکمل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در روزهای آینده اجرا می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، امروز در بازار غیررسمی طلا و ارز، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 960 هزار تومان، هر قطعه نیم سکه 480 هزار تومان و ربع سکه 240 هزار تومان ارزش گذاری شد. هر چند این قیمت ها در طول روز با نوسان مواجه بود اما در هر حال سیر صعودی قیمت ها امروز محسوس تر از روزهای گذشته در جریان است.

مجلس همچنان منتظر وزیر و رئیس کل عبدالرضا مصری - سخنگوی هیات رئیسه مجلس -خبر داده؛ جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی مجدد نوسانات اخیر در بازار ارز در صورت حضور محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی برگزار خواهد شد. وی با اعلام این خبر گفت: با توجه به این که مسئولیت تنظیم بازار ارز به عهده‌ بانک مرکزی است، از آقای بهمنی برای حضور در مجلس دعوت خواهد شد و در صورتی که ایشان در سفر نباشند نمایندگان در جلسه روز چهارشنبه موضوع ارز را مجددا بررسی خواهند کرد. به گفته‌ سخنگوی هیات رئیسه مجلس حسینی وزیر اقتصاد نیز روز چهارشنبه برای پاسخ‌گویی به سوال الیاس نادران که در جلسه روز یک شنبه ناتمام ماند، در مجلس حضور می‌یابد. گفتنی است؛ مجلس سه‌شنبه گذشته نیز در جلسه غیرعلنی وضعیت بازار ارز را با حضور وزیر اقتصاد بررسی کرده بود.

نادران:متولی امورارزی کیست؟ وزیراقتصاد:من که نیستم وزیر اقتصاد و امور دارایی دیروز با تاکید بر این که براساس ماده ۱۰ و ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور مدیریت امور ارزی و پولی در اختیار بانک مرکزی است، گفت: براساس قانون من مسئول پاسخگویی به امور ارزی نیستم از این رو اگر پاسخی داده شود به طور حتم حق دستگاه‌های دیگر ضایع می‌شود. سیدشمس‌الدین حسینی در نشست علنی دیروز با اشاره به سوال الیاس نادران درباره مشکلات بازار ارز افزود: من درباره سوال آقای نادران کتبا به رئیس مجلس نامه نوشته و حضورا در کمیسیون‌های تخصصی با نمایندگان به بحث پرداخته‌ایم از این رو موضوع من صریح و روشن است زیرا بنده و یا هر وزیر دیگری باید در چارچوب مسئولیت‌های قانونی خود تلاش کند و پاسخگو باشد. وزیر اقتصاد و امور دارایی با اعلام این که بنده تنها در امور اقتصادی می‌توانم پاسخگو باشم، افزود: براساس قانون پولی و بانکی و ماده ۱۹۳ آیین‌نامه داخلی مجلس بنده از پاسخگویی به سوال آقای نادران معذور است. ارز داریم، مدیریت‌ براین بازار حاکم نیست عضو هیئت رییسه کمیسیون برنامه و بودجه ومحاسبات مجلس در خصوص وضعیت نابسامان فعلی در بازار ارز گفت: در حال حاضر منابع ارزی در کشور به اندازه کافی وجود دارد اما متاسفانه مدیریت بر این منابع کارآمد نیست. غلامرضا اسدالهی افزود: مسئله ارز که امروز به صورت یک نگرانی جدی درآمده است ناشی ازاعمال سیاست های نادرست اقتصادی و مدیریت ارزی در برهه‌های مختلف زمان است. نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه واضح است کافی بودن ذخایر ارزی کشور است به این معنی که بحران فعلی و عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضا ناشی از کمبود منابع ارزی نیست بلکه ناشی از مدیریت نادرست بر این منابع است. اسدالهی توزیع به موقع و به‌جا و به اندازه نیاز ارز را در بازار عامل مهمی در حفظ تعادل و آرامش این بازار توصیف و تصریح کرد:مدیریت بازار ارز ضعیف است و بازار به دلیل عدم توزیع به موقع ارز دچار تنش و التهاب می شود. وی ادامه داد: نماینده مجلس در شورای پول و اعتبار نیز در گزارش خود به این مسئله اشاره کرد و عدم توزیع به موقع ارز را یکی از دلایل ایجاد تنش در این بازار اعلام کرد. اسدالهی با اشاره به این که مسائل روانی نیز در ایجاد نوسان در بازار ارز موثر است، گفت: مدیریت کارآمد بازار را در مسیر صحیح خود قرار می دهد و مانع از تسلط جوهای روانی بر سر حرکت بازار می شود. عضو هیئت رییسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ارائه راهکارهایی از قبیل راه اندازی بورس ارز را یکی از پیشنهادات برای بهبود وضعیت بازار ارز توصیف و تصریح کرد:بورس ارز راهکاری است که برای خروج از نوساناتی که به طور مکرر روی می دهد پیشنهاد شده است و باید منتظر تصمیم گیری دولت در این خصوص بود. وی افزود: هم بانک مرکزی ضعیف عمل کرد و هم برنامه جدید برای مسائل ارزی ندارد و اگر خود بانک مرکزی نمی‌تواند این مسئله را حل کند لااقل از اقتصاددانان راه حل و برنامه بخواهد. عضو هیئت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: شرایط تحریم در افزایش قیمت ارز اثر دارد، اما آنقدر نیست که باعث التهاب بازار شود و همه مسائل مربوط به تحریم نیست.