۰ نفر

اهداف دولت از «ورود به ساخت‌مسکن در تهران» اعلام شد

تخلیه حباب‌قیمت با «مسکن‌‌تهران»

۲۷ شهریور ۱۳۹۱، ۳:۵۴
کد خبر: 7289

«علت‌العلل ورود مستقیم دولت به حوزه آپارتمان‌سازی در داخل پایتخت، تسلط بر جو روانی حاکم بر قیمت مسکن در تهران و تاثیرگذاری روی نوسان آن و همچنین تنظیم بازار است.»

دیروز چند ساعت قبل از آنکه مرکز آمار گزارش تازه‌ خود را درباره تغییرات قیمت مسکن منتشر کند، رییس سازمان ملی زمین‌ومسکن جزئیات و اهداف طرح جدید برای بازار مسکن را اینگونه تشریح کرد: «علت‌العلل ورود مستقیم دولت به حوزه آپارتمان‌سازی در داخل پایتخت، تسلط بر جو روانی حاکم بر قیمت مسکن در تهران و تاثیرگذاری روی نوسان آن و همچنین تنظیم بازار است.» در این طرح -که پیش‌تر مسکن‌ویژه لقب گرفته بود و حالا به مسکن‌تهران نامگذاری شده است- برای ساخت حداقل 20 هزار واحد مسکونی روی زمین‌های دولتی در مناطق مختلف تهران برنامه‌ریزی شده و ثبت‌نام از متقاضیان واجد شرایط از دو روز پیش شروع شده است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید براینکه اولویت اول دولت مسکن‌مهر است، گفت: عمده مخاطبان طرح جدید مسکن تهران، افراد دارای «درآمد متوسط رو به بالا» هستند و کم‌درآمدها کماکان می‌توانند برای مسکن‌مهر شهرهای اطراف تهران ثبت‌نام کنند.براساس اعلام روز گذشته مرکز آمار، قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران طی بهار امسال 31 درصد افزایش پیدا کرده است. این نرخ رشد یعنی اینکه منحنی نوسان قیمت مسکن بعد از حدود دو سال همپایی با منحنی تورم، تمایل به سبقت از تورم دارد که باعث شده‌است دولت را به سمت طرح‌های کنترلی بکشاند.

رییس سازمان ملی زمین‌ومسکن - مسوول تامین‌کننده زمین در پروژه مسکن‌تهران- برای پایان دادن به تعابیر مختلفی که این روزها در محافل عمومی درباره مسکن‌ویژه(مسکن تهران) مطرح می‌شود، هدف اصلی دولت از اجرای این طرح را تشریح کرد. احمداصغری مهرآبادی علت‌العلل ورود مستقیم وزارت راه‌وشهرسازی به حوزه آپارتمان‌سازی در داخل پایتخت را «تخلیه حباب قیمت و تنظیم بازار مسکن در این کلان‌شهر» عنوان کرد و گفت: پروژه «مسکن‌تهران» برای تسلط بر جو روانی حاکم بر قیمت مسکن در تهران و تاثیرگذاری روی نوسان آن، با ظرفیت مشخص و محدود 20 هزار واحدی در نقاط مختلف شهر اجرا می‌شود، اما در این مسیر هرگز قصد افزایش و بارگذاری جمعیت تهران را نداریم و برنامه‌ای هم برای اجرای طرحی با ظرفیت مشابه مسکن‌مهر در این کلانشهر مطرح نیست. در چند روز گذشته این توقع در بازار تقاضای مسکن به وجود آمده که «چرا دولت همان شیوه‌ای را که در پروژه‌های مسکن‌مهر اطراف تهران پیاده کرده، برای پروژه مسکن‌ویژه تکرار نکرده است به این معنی که در ابعاد وسیع مثلا بالای 100 هزار واحدمسکونی و با مبالغ ناچیز این واحدها را ساخته و واگذار کند.» رییس سازمان ملی زمین‌ومسکن روز گذشته در پاسخ به این پرسش اعلام کرد:«مسکن‌مهر کماکان اولویت اول دولت در حوزه تامین مسکن به حساب می‌آید و کم‌درآمدها همچنان می‌توانند به هر اندازه که تقاضا وجود دارد، برای مسکن‌مهر در شهرهای جدید اطراف تهران اسم‌نویسی کنند و مشکلی هم از بابت تامین زمین‌ 99ساله نداریم. اما «مسکن‌تهران» برای دهک‌های با درآمد متوسط رو به بالا به شکل نسبتا لوکس ساخته می‌شود که بیشتر از کم‌درآمدها قدرت خرید دارند.» مهرآبادی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر «علت فشردگی زمان دریافت 80 میلیون‌ تومان‌ها از متقاضیان مسکن‌ویژه» تصریح کرد: زمان پرداخت این مبلغ که قسمت «پرداخت نقدی» محسوب می‌شود در فواصل سه‌ماهه برای مدت یکسال تعریف شده و علت آن هم این است که چون این دولت انگیزه ساخت این واحدها را دارد، بناداریم با تزریق سریع منابع مالی به پیمانکاران، واحدها خیلی سریع ساخته و تحویل شود. وی با بیان اینکه مسکن مهر شهر تهران بالغ بر 200 هزار خانوار را در برنامه تامین مسکن خود در نظر گرفته است اظهار کرد: مشکلات شهر تهران اجازه بارگذاری این حجم ساخت و ساز و توسعه شهری را به دولت نمی دهد و از سوی دیگر دولت با هدف تنظیم بازار و شکست قیمت ها در نتیجه تورم اخیر قیمت مسکن به طرح مسکن تهران ورود پیدا کرده است. مهرآبادی همچنین تاکید کرد: مسکن ویژه شهر تهران تنها مختص طبقات متوسط و رو به بالای درآمدی است که توان پرداخت اقساط 20 میلیون تومانی سه ماه یکبار و پس از آن اقساط یک میلیون تومانی زمین به صورت ماهانه را داشته باشند؛ بنابراین دهک های کم درآمد نباید در این زمینه به دولت اعتراض کنند، چرا که تامین مسکن برای آنها در قالب مسکن مهر پیش از این صورت گرفته و ادامه دارد.

500 نفر 20 میلیون‌ها را واریز کردند رییس سازمان ملی زمین و مسکن دیروز اعلام کرد: در روز اول ثبت نام از متقاضیان طرح «مسکن‌تهران» یعنی روز شنبه 300 نفر مبلغ اولیه 20 میلیونی را به بانک مسکن واریز کردند. پیگیری‌ها نیز حاکی ازاین است: تا ظهر روز دوم ثبت نام مجموع متقاضیانی که پول واریز کرده‌اند از مرز 500 نفر گذشت.

چرا قیمت مسکن‌ویژه مقطوع نیست؟ رییس سازمان ملی زمین‌ومسکن درباره اینکه چرا «در شیوه‌نامه ثبت‌نام مسکن‌تهران، قیمت نهایی و قطعی این واحدها مشخص نیست» توضیح داد: قیمت این واحدها شامل هزینه‌ساخت و قیمت زمین است که به دلیل افزایش قیمت مصالح‌ساختمانی، قیمت نهایی در پایان تکمیل واحدها، تعیین می‌شود. قیمت زمین نیز سه ماه آینده و بعد از پرداخت دوم متقاضیان به صورت روز محاسبه می‌شود و تا پایان پرداخت قسط آخر سال دهم، این قیمت بدون تغییر می‌ماند. مهرآبادی در عین حال در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه «چرا قیمت ساخت مسکن‌تهران همچون مسکن‌مهر مقطوع تعیین نشده است؟» گفت: احتمالا ظرف روزهای آینده قیمت ساخت را با احتساب درصدی افزایش قیمت مصالح در آینده، مقطوع می‌کنیم و آن را اعلام عمومی می‌کنیم. وی در پاسخ به اینکه چرا دولت رقم قسط پنجم را هنوز مشخص نکرده است، گفت: رقم قسط پنجم که در زمان تحویل واحد از متقاضی دریافت می‌شود براساس افزایش هزینه‌های ساخت به قیمت روز، تعیین می‌شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: در حال حاضر قیمت زمین در تهرانسر -محل ساخت مسکن‌تهران- حدود مترمربعی دو میلیون تومان و قیمت واحدنوساز نیز مترمربعی 5/2 میلیون تومان است که با این حساب مسکن‌تهران 25 درصد ارزان‌تر از واحدهای مشابه موجود در منطقه واگذار می‌شود.

«سعادت آباد» هم مسکن ویژه دارد؟ مهرآبادی در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران بعد از آنکه درباره اخذ مجوز ساخت مسکن‌ تهران در سعادت‌آباد از کمیسیون ماده5 شهر تهران سوال شد، گفت: این مجوز وجود دارد اما ساخت و ساز این طرح در زمین دولتی واقع در محله سعادت‌آباد (شهرک بهرود) بستگی به تعداد و استقبال متقاضیان دارد. قیمت هر متر مربع مسکن تهران در سعادت آباد قطعا بیش از 4 میلیون تومان خواهد بود که در صورت عدم استقبال از آن، امکان تهاتر این زمین با زمینی وسیع‌تر در سایر مناطق وجود دارد.