۰ نفر

در جهت ایجاد تعادل در بازار ارز انجام شد

تأیید روند کند ثبت سفارش کالا

۲۰ شهریور ۱۳۹۱، ۱۴:۵۴
کد خبر: 7010
تأیید روند کند ثبت سفارش کالا

عضو اتاق بازرگانی تهران تایید کرد که در حال حاضر فقط ثبت سفارش کالاهای اساسی و به ویژه گندم در حال انجام است و عملا در خصوص سایر گروه‌های کالایی ثبت سفارش متوقف شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، مجیدرضا حبیبی - عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران - در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه که آیا شایعه توقف ثبت سفارش صحت دارد، گفت: در حال حاضر فقط ثبت سفارش کالاهای اساسی و به ویژه گندم در حال انجام است و عملا در خصوص سایر گروه‌های کالایی ثبت سفارش متوقف شده است. به نظر می‌رسد توقف ثبت سفارش برای کاهش تقاضای ارز در بازار و متعادل شدن تلاطم بازار ارز در شرایط فعلی است. در همین خصوص صبح امروز وزارت صنعت اعلام کرد: با 3000درخواست واردات کالای بی‌کیفیت در مرداد ماه سال جاری مخالفت شده است که در ادامه آمده است ؛

جلوگیری از ورود ۳ هزار قلم کالای بی‌کیفیت علاوه بر این، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم در این خصوص اعلام کرده است که؛ در مرداد ماه سال جاری با واردات سه هزار قلم کالای بدون استاندارد و بی کیفیت مخالفت شد. علی ‌اصغر رمزی افزود: از ۲۳ هزار درخواست واردات در مرداد ماه سال جاری،۲۰ هزار درخواست موفق به دریافت تائیدیه استاندارد به لحاظ کیفیت کالاهای وارداتی شدند تا بتوانند مراحل ثبت سفارش و واردات را طی کنند و سه هزار درخواست، تائیدیه کیفیت را اخذ نکرده و امکان ثبت سفارش و واردات را پیدا نکردند. به گفته مسئول ستاد نظارت بر استاندارد و کیفیت کالاها، طی سال های گذشته شاهد حجم قابل توجه‌ای از ورود کالاهای با کیفیت بسیار نامناسب در سطح کشور بودیم که متعاقب تصویب قوانین مربوطه، از اوایل سال گذشته در بحث مدیریت واردات اقدام به کنترل مشخصات کالاهای وارداتی قبل از ثبت سفارش آنها شده است. وی تصریح کرد: این امر موجب شده است تا در مراحل اولیه و قبل از این که واردکنندگان و بازرگانان تعهد مالی برای خرید و واردات کالاها انجام دهند، کیفیت و استاندارد آن کالا بررسی و در صورت تائید، مجاز به انجام ثبت سفارش و طی مراحل بعدی جهت واردات باشند. مسئول ستاد نظارت بر استاندارد و کیفیت کالاها خاطر نشان کرد: از اواسط سال گذشته با اجرایی شدن روش یاد شده تعداد قابل توجهی از درخواست های واردات به دلیل نداشتن کیفیت مناسب کالاهای مربوطه مجاز به واردات نشده‌اند که امید می رود با استمرار این امر شاهد حذف اینگونه کالاها در سطح کشور باشیم تا از سلامت و منابع ملی به نحو مطلوبی حمایت شود.

محدودیتی در ثبت سفارش کالاها به‌وجود نیامده است ساسان خدایی - معاون مدیرکل دفتر مقررات واردات سازمان توسعه تجارت - اما بعد از انتشار این اخبار به ایسنا گفته تاکید کرده است که چنین خبری صحت ندارد و هم اکنون ثبت سفارش کالا طبق روال در حال انجام است. وی افزود: براساس قوانین و مقررات ابلاغی، ثبت سفارش کالاهای اساسی و اولویت های اول و دوم براساس نرخ ارز مرجع صورت می‌گیرد، اما محدودیتی در ثبت سفارش کالاهای هشت گروه بعدی وجود ندارد. در همین رابطه اسداله عسگر‌اولادی _ رییس اتاق مشترک ایران وچین - نیز گفت: در حال حاضر ثبت سفارش کالا انجام می‌شود و ثبت سفارش کالاهای اولویت‌بندی شده گروه یک، دو و سه به موقع انجام می‌شود. وی ادامه داد: این در حالی است که ثبت سفارش ردیف‌های 4 تا 10 برخی کالاها با تاخیر انجام می‌شود، زیرا ارز مرجع به این ردیف‌ها تعلق نمی‌گیرد. پیش از این معاون کل سازمان توسعه تجارت نیز اعلام کرده بود که سامانه ثبت سفارش بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت است. به گفته‌ کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی، ثبت سفارش کالا برای واردات طی روال همیشه در حال انجام است و اولویت‌های گروه یک و دو ارز مرجع دریافت می‌کنند. وی خاطرنشان کرده بود که در حال حاضر به‌طور متوسط روزانه در کل کشور حدود 2000 ثبت سفارش انجام می‌شود و تاکنون مشکلی در این زمینه گزارش نشده است.