۰ نفر

وضعیت مبهم صنعت خودرو

قیمت خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت؟

۳۰ تیر ۱۳۹۱، ۱۸:۰۵
کد خبر: 4795

در حالی که کاهش تولید صنعت خودرو ایران در سه ماه نخست امسال به رقم بی‌سابقه 36 درصد رسیده، معاون وزارت صنعت بر تامین مالی صنعت خودرو برای جبران کاهش تولید امسال تاکید می‌کند. از سوی دیگر، دبیر انجمن خودروسازان از درخواست افزایش قیمت های خودروهای داخلی خبر داد و اظهار امیدواری کرد بزودی این افزایش ها تصویب شود.

اقتصادآنلاین/گروه خودرو:

در حالی کاهش تولید صنعت خودرو ایران در سه ماه نخست امسال به رقم بی‌سابقه 36 درصد رسیده که معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر تامین مالی صنعت خودرو برای جبران کاهش تولید امسال تاکید می‌کند. در همین حال، دبیر انجمن خودروسازان ایران گفته است: با وجود شرایط سخت، هنوز از سرنوشت تسهیلات 2000 میلیارد تومانی صنعت خودرو خبری نیست. از آن سو در یکی دو ماه اخیر نیز برخی خودروسازان درخواست خود برای افزایش قیمت برخی محصولات را ارائه کرده‌اند که امیدواریم برای جلوگیری از ادامه ضرردهی صنعت به سرعت در خصوص آن تصمیم‌گیری شود. به گفته نعمت‌بخش، در حال حاضر برخی خودروسازان در تولید برخی محصولات خود وارد حاشیه زیان شده‌اند.

معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت: کاهش تولید خودرو جبران خواهد شد

در حالی کاهش تولید صنعت خودرو ایران در سه ماه نخست امسال به رقم بی‌سابقه 36 درصد رسیده که معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر تامین مالی صنعت خودرو برای جبران کاهش تولید امسال تاکید می‌کند.

محسن صالحی‌نیا - معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اولین هدف ما در صنعت خودرو صیانت از تولید و حفظ تیراژ تولید این محصول در حد تولید سال گذشته است. در این راستا تامین مالی صنعت خودرو حتما به روش‌های مختلف صورت خواهد گرفت تا سقف تولید سال گذشته حفظ شود؛ علاوه بر آن‌که رشد تولید در سال جاری نیز مدنظر قرار دارد.

وی با بیان این‌که مسوولان مختلف از جمله معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس بر حل مشکل نقدینگی صنعت خودرو تاکید دارند، خاطرنشان کرد: براساس مکانیزم‌هایی که برای تامین مالی مناسب خودروسازان پیش‌بینی کرده‌ایم، حتما در ماه‌های آینده بخشی از کاهش تولید خودرو در ماه‌های ابتدایی سال جاری جبران خواهد شد.

این اظهارات در حالی است که علی‌رغم تصویب اختصاص تسهیلات 2000 میلیارد تومانی به صنعت خودرو در کارگروه حمایت از تولید، تاکنون اطلاعات دقیقی در خصوص نحوه تخصیص این اعتبار و زمان آن منتشر نشده است.

پیش از این دبیر انجمن خودروسازان هشدار داده بود که در صورت تاخیر در تخصیص تسهیلات صنعت خودرو، شیب کاهش تولید در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت.

دبیر انجمن خودروسازان ایران: برخی خودروسازان در تولید برخی محصولات خود وارد حاشیه زیان شده‌اند/ عوامل افزایش هزینه‌های تولید خودرو در ایران

دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن اشاره به برخی از افزایش هزینه‌های تولید در صنعت خودرو نسبت به تبعات تعلل صورت گرفته در تخصیص اعتبار مورد نیاز این صنعت هشدار داد.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود سه هفته پیش تسهیلات 2000 میلیارد تومانی صنعت خودرو برای خروج از بحران نقدینگی به تصویب کارگروه حمایت از تولید رسیده و با توجه به شرایط فعلی تاکنون باید اختصاص می‌یافت.

وی ادامه داد: در شرایطی که صنعت خودرو به امید تزریق نقدینگی به فعالیت خود ادامه می‌دهد و با توجه به کاهش 36 درصدی تولید خودرو در بهار امسال، مشخص نیست به چه دلیل تاکنون در تخصیص این تسهیلات تعلل شده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان این‌که هزینه‌های تولید صنعت خودرو با توجه به وارداتی بودن برخی مواد اولیه به شدت افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت سال گذشته، نرخ مرجع دلار 15 درصد، یورو چهار درصد، پوند 12 درصد و ین ژاپن 18 درصد افزایش یافته است.

نعمت‌بخش ادامه داد: در این مدت نرخ بازار آزاد دلار نیز 52 درصد، یورو 39 درصد، پوند 50 درصد و ین ژاپن 57 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در بهار پارسال میانگین نرخ دلار مرجع 1062.6 بوده که در بهار امسال به 1226 تومان رسیده است. نرخ مرجع یورو نیز از 1528.5 تومان در بهار پارسال به 1585.2 تومان در بهار امسال افزایش یافته است. در این مدت نرخ پوند نیز از 1732.8 به 1944.6 تومان و 100 ین ژاپن نیز از 1291 تومان به 1520.8 تومان رسیده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران خاطرنشان کرد: در بازار آزاد نیز نرخ دلار از 1159.6 تومان در سه ماه نخست سال گذشته به 1767.2 در مدت مشابه امسال افزایش یافته است. نرخ آزاد یورو نیز از 1665.5 تومان در سه ماهه ابتدایی سال گذشته به 2313.7 در سه ماهه ابتدایی امسال رسیده است. نرخ آزاد پوند نیز از 1905.8 به 2852.3 تومان و 100 ین ژاپن نیز از 1397.1 تومان به 2191.2 تومان رسیده است.

نعمت‌بخش افزود: افزایش نرخ انواع ارز در حالی است که خودروسازان برای برخی از گشایش اعتبارهایی که در شرایط فعلی امکان آن‌ها وجود داشته، از نرخ رسمی ارز و برای حواله پول نیز از نرخ آزاد ارز برای واردات مواد اولیه استفاده کرده‌اند.

وی با بیان این‌که نرخ مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو نیز از سال 1388 تا 1390 حدود 57 درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: در این مدت حقوق و دستمزد، مالیات، نرخ انرژی و سایر پارامترهای دخیل در تولید نیز با افزایش هزینه روبرو بوده‌اند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران افزود: با وجود این شرایط هنوز از سرنوشت تسهیلات 2000 میلیارد تومانی صنعت خودرو خبری نیست. از آن سو در یکی دو ماه اخیر نیز برخی خودروسازان درخواست خود برای افزایش قیمت برخی محصولات را ارائه کرده‌اند که امیدواریم برای جلوگیری از ادامه ضرردهی صنعت به سرعت در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

به گفته نعمت‌بخش، در حال حاضر برخی خودروسازان در تولید برخی محصولات خود وارد حاشیه زیان شده‌اند.