۰ نفر

برای نخستین بار، نرخ بهره بانکی در دانمارک منفی شد

۱۸ تیر ۱۳۹۱، ۱۸:۲۱
کد خبر: 4189

بانک مرکزی دانمارک برای نخستین بار در تاریخ اقتصادی دانمارک نرخ بهره بانکی این کشور را منفی اعلام کرد.

اقتصادآنلاین/گروه بین الملل:

بانک مرکزی دانمارک برای نخستین بار در تاریخ اقتصادی دانمارک نرخ بهره بانکی این کشور را منفی اعلام کرد.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز ، منفی شدن نرخ بهره بانکی در دانمارک در حالی است که بانک مرکزی اروپا نیز به تازگی نرخ بهره بانکی را برای سومین بار متوالی کاهش داده و به 0.75 درصد رسانده است .

بر اساس این گزارش ، منفی شدن نرخ بهره بانکی دانمارک در حالی است که نگرانیها نسبت به تشدید بحران مالی و بدهی منطقه یورو موجب ادامه روند نزولی ارزش یورو شده است و سرمایه گذاران بین المللی و داخلی ترجیح می دهند اوراق قرضه دانمارک را به جای یورو خریداری کنند .

بر این اساس ، بانک مرکزی دانمارک نرخ بهره اعطای وام را از 0.45 درصد به 0.20 درصد کاهش داده است و نرخ بهره پس انداز را نیز از مثبت 0.5 درصد به منفی 0.2 درصد رسانده است . این اقدام بانک مرکزی دانمارک برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی این کشور در برابر یورو اتخاذ شده است .

نیلس برن اشتاین رییس بانک مرکزی دانمارک تاکید کرد زمانی که بانک مرکزی اروپا نرخ بهره بانکی را کاهش می دهد ما نیز باید از این تصمیم پیروی کنیم . مهمترین نگرانی ما کاهش ارزش کرون دانمارک در برابر یورو است و با کاهش نرخ بهره بانکی قصد داریم از وقوع این مساله جلوگیری کنیم .

وی تصریح کرد میزان پس اندازهای سیستم بانکی دانمارک برای نخستین بار بیشتر از میزان وام های پرداختی بوده است و منفی شدن نرخ بهره پس انداز موجب کاهش پس اندازها طی ماههای آینده خواهد شد . وی پیش بینی کرد تاثیر منفی شدن نرخ بهره پس انداز بر رشد اقتصادی دانمارک ناچیز خواهد بود . بحران مالی و بدهی منطقه یورو تا کنون فشارهای شدیدی را بر اقتصاد دانمارک وارد کرده است .