۰ نفر

خروج 1.7 میلیون بشکه نفت از بازار: نفت دوباره گران خواهد شد؟

۱۸ تیر ۱۳۹۱، ۵:۱۱
کد خبر: 4158

این احتمال تشدید شده که با توقف کامل صادرات نفت نروژ در روز 20 تیرماه، قیمت نفت تا مرز 120 دلار افزایش یابد مگر اینکه این کشور با کارگران نفتی اش به توافق برسد.

اقتصاد آنلاین/گروه جهانک

این احتمال تشدید شده که با توقف کامل صادرات نفت نروژ در روز 20 تیرماه، قیمت نفت تا مرز 120 دلار افزایش یابد مگر اینکه این کشور با کارگران نفتی اش به توافق برسد.

صنعت نفت نروژ با هدف وادار کردن دولت به دخالت برای پایان دادن به اعتصاب دو هفته ای کارگران نفتی، اعلام کرد از 10 ژوئیه (20 تیر) ورود کارگران به سکوهای فراساحلی ممنوع است.

این ممنوعیت ورود کارگران، به معنای توقف کامل تولید نفت و گاز نروژ، هشتمین صادرکننده بزرگ نفت خام در جهان است اما کارشناسان پیش بینی می کنند با دخالت دولت نروژ و پایان یافتن اعتصاب، جلوی این رویداد گرفته خواهد شد.

اتحادیه صنعت نفت نروژ (او ال اف) در بیانیه خود اعلام کرد: اختلاف ها به بن بست کشیده شده و خواسته های کارگران نامعقول است و با تأسف، ما هیچ راه دیگری جز اعلام ممنوعیت ورود کارگران به سکوها نمی بینیم. این تصمیم سبب می شود حدود 6 هزار و 500 کارگر نفتی فراساحلی از ورود به محل کار خود منع شوند.

بنابراین با قطع تولید یک میلیون و 700 هزار بشکه نفت، قیمت نفت افزایش خواهد یافت. مساله ای که عربستان طی ماه های گذشته سعی کرده به هر طریقی جلوی آن را بگیرد و برای رسیدن به این هدف بسیاری از اعضای اوپک را مقابل خود کشانده است.

مقامات عربستان معتقدند افزایش یک میلیون بشکه ای این کشور و زیرپا گذاشتن تعهدات اوپک درراستای کاهش قیمت نفت و رساندن آن به 100 دلار بوده اما با توجه به کاهش قیمت نفت به زیر رقم مذکور و ادامه روند تولید عربستان به نظر می رسد هدف این کشور چیزی فراتر ازتعیین قیمت طلای سیاه در بازار است.

افزایش تولید اعضای اوپک در هر روز

عربستان: یک میلیون بشکه

اماراتک 377 هزار بشکه

ونزوئلا: 514 هزار بشکه

کویت: 259 هزار بشکه

نیجریه: 349 هزار بشکه

آنگولا:91 هزار بشکه

برخی از کارشناسان معتقدند: افزایش تولید نفت عربستان به دلیل همراهی با آمریکا برای کاهش اثرات تحریم نفتی ایران است.

با تثبیت تولید اوپک در نشست اخیر این سازمان در حال حاضر باید تولید اوپک 30 میلیون بشکه در هر روز باشد که در گذشته این رقم حدود 29 میلیون و 400 هزار بشکه بوده اما در حال حاضر روزانه 31 میلیون و 800 هزار بشکه نفت خام تولید می شود.

عربستان با افزایش یک میلیون بشکه ای صادرات نفت متخلف ترین عضو این سازمان است، ضمن آنکه امارات با 377 هزار بشکه، ونزوئلا با 514 هزار بشکه، کویت با 259 هزار بشکه، نیجریه با 349 هزار بشکه و آنگولا با 91 هزار بشکه بیش از تعهد خود نفت به بازار جهانی عرضه کرده اند.