۰ نفر

چه فیلم‌هایی برای اکران مشکل دارند؟

۵ تیر ۱۳۹۱، ۲۱:۱۵
کد خبر: 3548

اکران پر حاشیه‌ی سال 91 در حالی با توقف نمایش دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» در سینماهای حوزه هنری و شهرداری آغاز شد که همچنان با عدم اکران «پس‌کوچه‌های شمرون»، «خوابم می‌آد» در سینماهای حوزه هنری ادامه‌دار شده است.

اقتصادآنلاین/گروه عمومی:

اکران پر حاشیه‌ی سال 91 در حالی با توقف نمایش دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» در سینماهای حوزه هنری و شهرداری آغاز شد که همچنان با عدم اکران «پس‌کوچه‌های شمرون»، «خوابم می‌آد» در سینماهای حوزه هنری ادامه‌دار شده است.

در حالیکه این شرایط متزلزل اکران، اهالی سینما را نگران کرده است،پیش‌بینی اینکه چه فیلم‌هایی از جشنواره‌ی فیلم فجر گذشته دچار مشکل برای اکران هستند،حائز اهمیت است.

پس از توقف اکران دو فیلم پرحاشیه‌ی نوروزی در سینماهای شهرداری و حوزه هنری محسن مومنی ـ رییس حوزه هنری ـ در مراسم پایانی جشنواره‌ی هنر انقلاب صراحتا درباره‌ی موضع حوزه هنری درباره‌ی اکران فیلم‌ها سخن گفت و تاکید کرد: «حداقل 15 تا از فیلم‌های در نوبت اکران امسال، در سینماهای حوزه هنری نمایش داده نخواهند شد.» این در حالی است که هرگز نامی از این 15 فیلم منتشر نشد.

تقریبا 20 روز پس از اظهارنظر رییس حوزه هنری، جامعه‌ی صنفی تهیه‌کنندگان سینما در یک بیانیه‌ی شدیداللحن نسبت به موضع حوزه هنری در قبال اکران فیلم‌ها واکنش نشان داد.

به گزارش ایسنا،‌ حوزه هنری هم یک روز بعد در بیانیه‌ای، بیانیه جامعه صنفی تهیه‌کنندگان را هتاکانه دانسته است و تاکید کرد که « سیاست حوزه هنری در قبال اکران فیلم‌های سینمایی توجه به آثار ارزشمند بوده و به فیلم‌هایی که باورها و ارزش‌های مسلم ملت مسلمان ایران، آداب اجتماعی و فرهنگی آنها را به سخره می‌گیرند و سلامت روانی جامعه را از بین می‌برند، امکان نمایش در سینماهای خود را نمی‌دهد و در این تصمیم تجدید نظر نخواهد کرد.»

همچنین حوزه هنری در بیانیه‌اش اعلام کرده است که از طریق مراجع قانونی نسبت به پیگیری اقدامات اهانت آمیز تنظیم کنندگان نامه مذکور که خود را نماینده تهیه کنندگان سینمای ایران معرفی کرده‌اند اقدام می‌کند.

اما چالش‌ میان حوزه هنری با تهیه‌کنندگان سینما به اینجا ختم نشد و اخیرا در پی مشکلی که برای اکران دو فیلم «پس کوچه‌های شمرون» و «خوابم می‌آد» در سینماهای حوزه هنری بوجود آمده است،شورای صنفی نمایش تهدید کرد که حواله فیلم‌های دیگر را به سینماهای حوزه نمی‌دهد و این بحث تا آنجایی پیش رفته است که مدیر سینما «آزادی» ـ یکی از سینماهای پرفروش که زیر مجموعه حوزه هنری است ـ اعلام کرده است که اگر وضع به این شکل ادامه پیدا کند و حواله فیلم نگیریم،این سینما تعطیل می‌شود.

و درپی این اتفاقات سید علیرضا سجادپور ـ مدیر اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ـ گفت: «ما در این زمینه دخالتی نمی‌کنیم.» ولی اخیرا گفته می‌شود قرار است میانجی‌گری اتفاق بی‌افتد.

«برف روی کاج» اولین تجربه‌ی کارگردانی پیمان معادی است که در جشنواره‌‌ی فیلم فجر سیمرغ مردمی گرفت، این فیلم، اولین فیلمی بود که تهیه‌کننده‌اش سید جمال ساداتیان اعلام کرد که فیلمش در اکران به تعویق افتاده است.

سید جمال ساداتیان علت تعویق نمایش «برف روی کاج» را شرایط ملتهب اکران عنوان کرد و گفته بود:« قرار بود فیلم در اکران دوم سال اکران شود اما به دلیل شرایط موجود تصمیم گرفتیم آن را به عقب بیندازیم تا فضا آرام‌تر شود.»

این فیلم سینمایی با بازی مهناز افشار، ویشکا آسایش، صابر ابر، حسین پاکدل، حسن معجونی، آناهیتا افشار، الهام کردا و با حضور شیرین یزدان‌بخش روایت می‌شود.

روایت این فیلم درباره‌ی زندگی زناشویی رویا و علی است که بعد از 13 سال با بحران بزرگی مواجه می‌شود. «برف روی کاج» در همان مقطع جشنواره‌ی در زمره‌ی فیلم‌هایی که در ژانر خیانت باب شده بود، قرار گرفت.

عبدالرضا کاهانی با فیلم جدیدش «بی‌خود و بی‌جهت» هم همانند فیلم‌های قبلی‌اش «اسب حیوان نجیبی است» و «هیچ» از مقطع جشنواره با مشکل اکران و پروانه نمایش مواجه شد اما سرانجام برای اکران در جشنواره مجوز گرفت ولی برای اکران عمومی دچار مشکل است تا آنجاییکه عبدالرضا کاهانی پس از جشنواره گفته بود: « این فیلم اگر پروانه نمایش هم بگیرد با نداشتن این مجوز خیلی تفاوتی ندارد.»

کاهانی درباره ممیزی مطرح شده درباره‌ی فیلمش مطرح کرده بود:« «بی‌خود و بی‌جهت»ی که دوست دارند پروانه نمایش بگیرد، باید تغییر کند و اثر تغییرشده احتمالی، فیلم من نیست.»

در خلاصه داستان «بیخود و بی‌جهت» که فیلمی در ژانر اجتماعی است، آمده«محسن، مژگان، الهه و فرهاد: چیکار کنیم این همه اثاثیه رو!؟»

در این فیلم سینمایی بازیگرانی مانند رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، نگار جواهریان و احمد مهران‌فر به ایفای نقش می‌پردازند.

«پذیرایی ساده» مانی حقیقی هم در جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درآمد و حاشیه‌ی را به دنبال نداشت اما برخی پیش‌بینی می‌کنند این فیلم هم با توجه به حواشی اخیر در اکران، اکرانش در این روزهای پرحاشیه‌ی با مشکل مواجه باشد اما اکران آن در نیمه‌ی دوم سال دور از انتظار نیست.

بازیگران «پذیرایی ساده» (به ترتیب حضور بر پرده) عبارتند از: ترانه علیدوستی، مانی حقیقی، سعیدچنگیزیان، اسماعیل خلج، صابر ابر، محمد عاقبتی، دانیال فتحی، هیمن دهقانی، نقی سیف جمالی، نادر فلاح، وحید آقا‌پور، محمدرضا نجفی، قربان نجفی، مهدی توکلی زانیانی. این فیلم روایت زن و مردی است که در کوهستان بین رهگذاران پول پخش می‌کنند.

«بغض» ساخته رضا درمیشیان که در جشنواره‌ی فیلم فجر هم به دلیل برخی ممیزی‌ها نمایش‌های محدودی داشت، دو روایت موازی از دو مقطع متفاوت از زندگی ژاله و حامد، دو جوان مهاجر ایرانی در ترکیه است. دو بازیگر اصلی این فیلم بابک حمیدیان و باران کوثری هستند.

با توجه به مضمون تلخ این فیلم به نظر می‌رسد در اکران دچار مشکل باشد.

«پل چوبی» ساخته مهدی کرم‌پور که در آن مهران مدیری، هدیه تهرانی،بهرام رادان، مهناز افشار به ایفای نقش می‌پردازند، روایتی عاشقانه دارد و احتمالا با ممیزی‌هایی مواجه شود.

«تلفن همراه رییس جمهور» به کارگردانی علی عطشانی در مقطعی تبلیغاتش را برای اکران آغاز کرد و حتی تاریخ نمایش آن هم مشخص شد اما گویا مسوولان ترجیح دادند با توجه به حاشیه‌های اکران،دوباره وارد حاشیه‌ی جدیدی پس از اکران یک فیلم نشوند بنابراین اکران آن را به تعویق انداختند.

«تلفن همراه رییس جمهور» با بازی مهدی هاشمی و بهناز جعفری،روایت مردی است که با وانت کار می‌کند و تصمیم می‌گیرد، سیم کارت موبایلی را بخرد و سرانجام سیم کارتی را می‌خرد که پیش از آن برای رییس‌جمهور بوده است.

«زندگی خصوصی آقا و خانم میم» به کارگردانی روح‌الله حجازی که در بخش رقابتی جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درنیامد و سرانجام در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد.

در خلاصه داستان این فیلم که در آن حمید فرخ نژاد، مهتاب کرامتی و ابراهیم حاتمی‌کیا به ایفای نقش می‌پردازند، روایت «زندگی آقای میم است که دچار تحولی می‌شود که در زندگی خصوصی‌اش با خانم میم تأثیر می‌گذارد و همین موضوع داستان فیلم را جلو می‌برد.»

«خرس» به کارگردانی خسرو معصومی نیز در جشنواره‌ی فیلم فجر به نمایش درآمد اما با توجه به مضمون با حاشیه‌هایی همراه بود.

این فیلم که در آن پرویز پرستویی، فرهاد اصلانی، مریلا زارعی به ایفای نقش می‌پردازند درباره نورالدین است که احتمال شهادتش می‌رفته. پس از 8 سال اسارت به خانه برمی‌گردد غافل از اینکه همسرش در غیاب او ازدواج کرده است.

«ضدگلوله» که اخیرا شایعاتی مبنی بر تغییر پایان‌بندی آن به گوش می‌رسد از جمله دیگر فیلم‌های جشنواره‌ی فجر است که برای اکران عمومی با حرف و حدیث‌هایی مواجه شده است.

این فیلم با بازی مهدی هاشمی، مسعود کرامتی، ژاله صامتی روایت مردی است که در اوج جنگ‌تحمیلی در تهران مشغول قاچاق نوارهای ویدیویی است و در اثر یک اتفاق می‌فهمد که توموری در سر دارد.

«من همسرش هستم» اولین ساخته‌‌ی مصطفی شایسته در مقام کارگردان است که پیش از این به عنوان تهیه‌کننده در سینما فعال بوده است.

این فیلم با بازی نیکی کریمی، مصطفی زمانی، میترا حجار حکایت زوج جوانی است که به واسطه یک اتفاق دچار مشکل پیش‌بینی نشده‌ای می‌شوند.

با توجه به مضمون این فیلم و فضای این روزهای اکران پیش‌بینی می‌شود دست‌اندرکاران این فیلم ترجیح می‌دهند فعلا این فیلم را هم به نمایش نگذارند.

در حالی حاشیه‌های اکران در سینماها به معضل جدی این روزها تبدیل شده است که سید علیرضا سجادپور ـ مدیر اداره نظارت و ارزشیابی در یک گفت‌‌‌‌وگوی تلویزیونی ـ سال گذشته پیش از جشنواره‌ی فجر مطرح کرد:« یکی از ویژگی‌های مهم دوره سی‌ام جشنواره فجر این است که بیشتر فیلم‌هایی که در جشنواره هستند پروانه نمایش می‌گیرند. این یکی از مهم‌ترین تغییراتی است که در ساختار جشنواره فجر داده شده است. در دوره‌های قبل چون فیلم‌ها خیلی دیر به دفتر جشنواره می‌رسید، هیات انتخاب گاه مجبور می‌شد، نسخه‌های ناقص فیلم را ببیند و ما نیز به همین دلیل مجبور بودیم پروانه نمایش موقت برای فیلم‌ها صادر کنیم. این مساله باعث می‌شد فیلم‌ها در هنگام اکران عمومی در صف طولانی پروانه نمایش بمانند. »

وی درباره اصلاحاتی که در مورد فیلم‌ها اعمال می‌شود هم گفته بود: « اصلاحاتی که ما برفیلم‌ها اعمال می‌کنیم، براساس آن‌چیزی است که در آیین‌نامه آمده است، نه بیشتر. در واقع در آیین‌نامه آمده که کلمات دور از شأن، استفاده از دخانیات و غیره در فیلم‌ها باید تعدیل شود.»

سجادپور همچنین مطرح کرده بود: «در میان فیلم‌هایی که دیده شده، دو فیلم موارد اصلاحی بیشتری نسبت به سایر فیلم‌ها دارد و امکان دارد تنها این دو فیلم به دلیل اصلاحات زیادشان به جشنواره نرسند. همچنین یکسری از فیلم‌ها به دلیل آنکه نسخه نهایی آن تحویل دفتر جشنواره نشده، برایشان پروانه نمایش موقت صادر خواهد شد، چراکه صدور پروانه نمایش دائم منوط به مشاهده فیلم به صورت کامل است.

این عضو هیات انتخاب جشنواره سی‌ام، در پاسخ به اصرار مجری برنامه برای نام بردن از فیلم‌هایی که اصلاحیه‌ دارند گفته بود که نمی‌تواند نامی از فیلم خاصی ببرد، اما مجری برنامه به صورت مشخص و موردی، سوالاتی را درباره شایعه درباره اصلاحات فیلم‌های «آمین خواهیم گفت»، «خرس»، «پریناز»، «بی‌خود و بی‌جهت»، «تهران 1500»، «سه‌ و نیم»، «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «پنهان» و مطرح کرد.

سجادپور توضیح داده بود: «اصلاحات «آمین خواهیم گفت» ابلاغ شده است. برای «خرس» نیز پروانه نمایش موقت صادر می‌شود تا بازخوردها را در جشنواره مشاهده کنیم. «پریناز» هم اصلاحیه‌های زیادی دارد که به صاحبان فیلم ابلاغ شده و به نظر می‌رسد این فیلم به جشنواره سی‌ام نرسد. (که اساسا به جشنواره راه نیافت و به نوعی توقیف شد.) همچنین «پنهان» هم هیچ مشکل نظارتی ندارد و تنها برای حضور در بخش مسابقه رای لازم را نیاورد. »

این مسوول همچنین درباره ی فروش سینماها پیش‌بینی کرده بود: «نمی‌توان انتظار داشت که سال 91 مانند سال 90 سال بسیار پررونقی برای سینمای ایران باشد، چون همانطور که گفتم فیلمسازان خوب معمولا هر دو سال یکبار فیلم می‌سازند و بسیاری از چهره‌ها در جشنواره 29 حضور داشتند و فیلمشان امسال اکران شد، اما در عین حال فکر می‌کنم در سال بعد فروش‌مان کمتر از سال 90 نخواهد بود. حتی اگر رکورد فروش سال 90 را نزنیم، افت نیز نخواهیم داشت.»

این گزارش و اسامی فیلم‌هایی که مطرح شد یک پیش‌بینی بود و باید دید آیا تا پایان سال این فیلم‌ها فرصت اکران پیدا می‌کنند؟