۰ نفر

بدشانس‌ترین شاسی‌بلندهای بازار +عکس

۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۲۰:۴۶
کد خبر: 29060

موفقیت یا شکست تجاری یک خودرو به فاکتورهایی مانند قیمت، قدرت، طراحی، امکانات، تبلیغات، ایمنی،‌ اعتبار برند و خدمات پس از فروش بستگی دارد.

اما چه حکایتی است که برخی از مدل‌ها با همه ویژگی‌های فوق باز هم باب میل مشتری درنمی‌آیند. در بازار ایران چند شاسی‌بلند وجود دارند که دقیقاً برای بقا دست و پا می‌زنند. شانس هیچ‌جوره با آنها یار نیست. هرچقدر هم که زیبا، پرآپشن، با قیمتی مناسب و مشهور باشند گویا کسی خریدارشان نیست. واردکننده‌های هوشمند درست وقتی می‌بینند خودروی مورد نظر بازار خوبی ندارد، دست به کار می‌شوند و نسخه‌های دیگری رو می‌کنند. اما بدا به حال آنها که چندین دستگاه از محصولی را وارد کرده‌اند و برای فروش تک تک آنها با مصیبت روبه‌رو هستند. فروش زیر قیمت هم که اصلاً به صرفه نیست. دست به طراحی خودرو هم که نمی‌شود زد. چاره آن است با ادارات دولتی و خصوصی وارد مذاکره شد یا اینکه شرایط فروش را به گونه‌ای برای خریدار تسهیل کرد که شرایط قدری بهتر شود. هرچه هست برخی خودروهای بازار ایران به خصوص این شاسی‌بلندها انگار طالع نحسی دارند.

رنو Koleos

راستش کولیوس حقش بود که به این وضع دچار شود. نگین خودرو به عنوان بانی اصلی عرضه محصولات وارداتی رنو، در حالی دست گذاشت روی این خودرو که بازار ایران با رقبای سرسخت کره‌ای آن به شدت اشباع شده بود. به گزارش بازار خبر، نسل اول آن با چهره‌ای غیر قابل تحمل وارد بازار شد ولی سریعاً با واکنش مشتری سخت‌گیر ایرانی روبه‌رو شد. حالا با خاطره بدی که از نسل اول داریم، هرچقدر که نسخه‌های جدید وارد بازار می‌شود باز هم آب از آب تکان نمی‌خورد. بد نیست بدانید نسخه 2012 این خودرو 147 و نسخه 2014 آن 165 میلیون تومان قیمت دارد.

میتسوبیشی ASX

این خودرو یکی از مرموزترین داستان‌ها را دارد. محصولی که با نهایت زیرکی و آرامش توسط شرکت آرین موتور وارد کشور شد. انگار نه انگار که برای چنین محصولی نیاز به قدری شفافیت و تبلیغ است. همین شد که این شاسی‌بلند ژاپنی به تعدادی محدود وارد شد و به تعدادی محدودتر نیز فروش رفت. اوضاع به قدری عجیب است که اغلب مردم نه نام آرین موتور را شنیده‌اند و نه اینکه ASX را در خیابان دیده‌اند. این خودرو اکنون 143 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

ولوو XC60

هم زیبا، هم ایمن، هم پرقدرت، هم با امکانات. اما افرا موتور، حساب یک چیز را نکرده بود؛ اعتبار برند. ولوو در ذهن اغلب ایرانی‌ها حداقل در ذهن نسل جوان یادآور کامیون‌ها و کشنده‌‌ها و کفی‌ها است. شاید قدیمی‌ترها با برخی از سواری‌هایش بیشتر آشنا باشند. طی سال جاری ناگهان حضور ولوو در ایران قطعی، نمایشگاه دایمی آن تاسیس و فروشش آغاز شد. کار با عرضه سواری‌های هاچ‌بک کلید خورد ولی بازده تاسف‌بار بود. قیمت فضایی برای خودرویی اروپایی ‌پسند روش عقلانی نبود. در همین ایامی که دو مدل اولیه نمی‌توانستند به فروش امیدوارکننده‌ای دست پیدا کنند، خبر رسید ثبت سفارش شاسی‌بلند XC60 نیز انجام شده. محصولی که به نظر نمی‌رسد کسی بخواهد 235 میلیون بابتش هزینه کند.

ب‌ام‌و X1

وقتی حرف از اعتبار برند می‌شود،‌ چه کسی بهتر از ب‌ام‌و می‌تواند مطرح باشد. کوچک‌ترین شاسی‌بلند این خودروساز آلمانی خیلی خوب است ولی نه برای بازار ایران. مدل X1 زیادی فانتزی و دخترانه است. در ایران هنوز پدران پول‌دار حاضر نیستند 210 تا 270 میلیون بابت خودرویی بدهند که هرگز دیده نمی‌شود و به چشم نمی‌آید. دخترها هم ترجیح می‌دهند اگر سواری یک شاسی‌بلند می‌شوند حداقل از بقیه سواری‌های خیابان یک سر و گردن بالاتر باشد.

تویوتا Fortuner

در بازاری که انواع پیکاپ هایلوکس، پرادو، لندکروزر، اف‌جی و Rav4 موجود است، چرا باید یک واردکننده برود سراغ فورچونر؟ این خوردو در حقیقت چیز جدیدی برای عرضه ندارد و طبیعتاً کسی که می‌خواهد 245 میلیون پرداخت کند این قضیه را خوب می‌داند.