۰ نفر

ارز مرجع به مرغ اختصاص نمی یابد

گرانی بیشتر مرغ در راه است!

۱۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۷:۴۱
کد خبر: 28681

تولیدات قبل، در حال ورود به بازار است و در صورتی که در آینده برای بحث نهاده‌ها و کاهش هزینه‌ها کاری انجام نشود تولید به دلیل کاهش سرمایه در گردش و نبود نقدینگی به مشکل خواهد خورد.

حمید فاضلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس با اشاره به وضعیت بازار و قیمت مرغ اظهار داشت: گرانی‌های اخیر قیمت مرغ از بابت حذف یارانه واردات نهاد‌های طیور است که به دلیل عدم تامین آن قیمت‌ها افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداران ایران گفت: به گفته مسئولان که البته رسما نیز اعلام نمی‌شود ارز مرجع ۱۲۲۶ دیگر به این موضوع اختصاص نمی‌یابد.

وی با اشاره به وضعیت تولید مرغ در کشور تصریح کرد: تولیدات قبل، در حال ورود به بازار است و در صورتی که در آینده برای بحث نهاده‌ها و کاهش هزینه‌ها کاری انجام نشود تولید به دلیل کاهش سرمایه در گردش و نبود نقدینگی به مشکل خواهد خورد.

این فعال تعاونی‌ها تاکید کرد: جبران کمبودها به یک دوره شش ماهه تا یک ساله نیاز داشته که بستگی به ارائه تسهیلات از سوی سیستم بانکی دارد.

به گفته فاضلی، در صورتی که مشکلات و چالش‌ها حل نشود در آینده عرضه و تقاضا نامتعادل خواهد شد و در نهایت موجب افزایش قیمت مرغ می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداران ایران پیش بینی کرد: در حالت عادی اگر نقدینگی در دست تولید کننده باشد قیمت‌ مرغ بین 9 تا 10 هزار تومان خواهد شد که برای مرغدار قیمت تمام شده 7500 تومان است.

این فعال صنعت مرغ کشور بیان داشت: اکنون شرکت‌های تعاونی نزدیک به 40 درصد بازار تولید مرغ گوشتی کشور را در اختیار دارند.

وی با اشاره به قیمت نهاده‌های طیور تصریح کرد: در صورتی که ارز برای نهاده‌ها تامین شود مشکلی برای مواد اولیه مورد نیاز وجود ندارد و اکنون مابه التفاوت ارز مرجع و مبادله باید توسط تولید کننده تامین شود که این امکان وجود ندارد و نهاده‌ها در گمرک باقی مانده و نمی‌توان آن را ترخیص کرد.

فاضلی یادآور شد: مسئولان کمک کنند تا خوراک مرغداران تامین شود و تبعات گرانی بی ضابطه در این راستا رخ ندهد و علت اینکه هر چند ماه یکبار قیمت‌‌ها نوسان دارد به دلیل عدم برنامه ریزی درست مسئولان است و برنامه‌ها به صورت مقطعی و کوتاه مدت است.

این فعال تعاونی‌ها افزود: تاکنون جلسه‌ای در این راستا برگزار نشده است و برخی مسئولان عنوان می‌کنند روند قیمت‌ها بهبود می‌یابد که معتقدم بلاتکلیفی در این بخش و عدم تامین نقدینگی شرایط را وخیم‌تر خواهد کرد و صنعت طیور اکنون در ابهام میان مسئولان وزارت کشاورزی و صنعت و معدن تجارت است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی صنعت مرغداران ایران عنوان کرد: روند افزایش قیمت مرغ قطعا ادامه خواهد داشت و یک ماه دیگر این افزایش‌ها قابل مشاهده خواهد بود و البته این امکان نیز وجود دارد که مرغ تضمینی برای کاهش هزینه‌ها از تولید کننده برای تنظیم بازار خریداری شود.