۰ نفر

درخواست مجوز 14 موسسه مالی و اعتباری روی میز بانک مرکزی

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۰۲
کد خبر: 1664

درخواست مجوز 14 موسسه مالی واعتباری روی میز مسئولان بانک مرکزی قرار دارد که تاکنون تکلیف دو موسسه مشخص شده است. هرچند تاکنون بانک مرکزی فقط ادغام دو موسسه مالی را اعلام کرده اما به نظر می‌رسد در خردادماه امسال با بررسی مدارک این موسسات تکلیف 12 موسسه مالی دیگر نیز مشخص شود.

به گزارش ایسنا، همزمان با سیاست ساماندهی موسسات مالی توسط بانک مرکزی که به صورت ادغام برخی بانک‌ها و موسسات بروز داده شده است، بانک مرکزی هم‌اکنون با درخواست مجوز 14 موسسه مالی و اعتباری مواجه است که در خرداد ماه پس از بررسی مدارک آن‌ها تکلیف آن‌ها را مشخص خواهد کرد. هرچند بانک مرکزی تاکنون ادغام دو موسسه از آن 14 موسسه را اعلام کرده اما به نظر می‌رسد برای 12 موسسه مالی دیگر نیز نسخه‌هایی مانند ادغام یا دادن مجوز یا شاید هم ندادن مجوز فعالیت را پیش‌رو دارد.

فرید ضیاء‌الملکی، مشاور موسسه مالی فرشتگان و از مدیران سابق بانک ملی در این مورد به ایسنا گفت: این موسسات مالی تا خرداد ماه امسال باید مدارک خود را برای اخذ مجوز به بانک مرکزی ارائه کنند.چرا که بانک مرکزی به آن‌ها اعلام کرده بود تا پایان مهلت مقرر مدارک خود را برای بررسی جهت صدور مجوز ارائه کنند.

به گفته ضیاء‌الملکی، این مدارک شامل معرفی اعضای هیات مدیره پیشنهادی و صورت‌های مالی و این گونه موارد است.

وی یادآور شد: 14 موسسه در شرف تاسیس هستند که به جز موسسه فرشتگان، موسساتی مانند صالحین، ثامن‌الحجج و پیشگامان آتی نیز جزء این موسسات محسوب می‌شوند.

این در حالی است که پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده است بانک تات با دو موسسه مالی آتی و صالحین ادغام خواهد شد.

همین اعلام نشان می‌دهد برخی از موسساتی که درخواست مجوز فعالیت داده‌اند با یکدیگر ادغام خواهند شد.

ضیاء‌الملکی در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال انحلال این موسسات پس از بررسی مدارک آن‌ها وجود دارد؟ بیان کرد: پس از ارائه این گزارش‌ها به بانک مرکزی آن‌ها منحل نمی‌شوند بلکه بانک مرکزی بررسی می‌کند و برای ادامه کار آن‌ها، راهکارهای خود را به آن‌ها می‌گوید.

این کارشناس امور بانکی که چند روزی است مدیر موسسه همیاری کوثر نیز شده است در مورد موضوع ادغام موسسات و بانک‌ها نیز اظهار کرد: نظر بانک مرکزی این است که موسسات قوی وجود داشته باشند و اگر مسئله ادغام این موسسات نیز پیش آید احتمالا برای آن است که بانک مرکزی به دنبال وجود موسسات مالی قوی است.

با وجود این، وی متذکر شد: ظاهرا بانک مرکزی این 14 موسسه مالی را که درخواست مجوز داده‌اند به صورت مستقل می‌خواهد بررسی کند.