۰ نفر

معاون وزیر نفت: حتی یک تن محصول پتروشیمی در انبارها نداریم

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۵۳
کد خبر: 1657

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه هم اکنون حتی یک تن محصول پتروشیمی در انبارها نداریم، توقف صادرات پتروشیمی ایران را جوسازی جدید غرب در آستانه مذاکرات ایران و گروه 1+5 عنوان کرد و گفت: ایران تحریمهای بیمه‌ای علیه شناورهای حامل پتروشیمی ایران را دور زده است.

عبدالحسین بیات در گفتگو با مهر در واکنش به ادعای برخی از رسانه های غربی مبنی بر توقف و یا کاهش 90 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی ایران، گفت:‌ در حال حاضر روند صادرات محصولات مختلف پتروشیمی و فرآورده های پلیمری ایران کاملا عادی و طبیعی در حال انجام است.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه برخی از رسانه‌های خارجی در آستانه برگزاری نشست جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 قصد ایجاد جو روانی علیه صنعت نفت و پتروشیمی ایران را دارند، تصریح کرد: قطعا انتشار این گزارشهای غیرواقعی بی‌ارتباط با زمینه چینی‌ها در آستانه نشست بغداد نیست.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه همواره در فصول بهار و پاییز در برخی از مجتمع های پتروشیمی تعمیرات فصلی و دوره ای انجام می شود، اظهار داشت: انجام این تعمیرات طبیعی بوده و در مجتمع‌های پتروشیمی جهان لازم الاجرا است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر مطابق با برنامه زمان بندی هم برخی از واحدهای پتروشیمی مشغول انجام تعمیرات دوره ای هستند، بیان کرد: این تعمیرات به طور منظم در فواصل 2 تا سه ساله انجام می شود.
وی با بیان اینکه انجام این تعمیرات قطعا منجر به کاهش تولید و حتی صادرات محصولات پتروشیمی می شود، تبیین کرد: اما اینکه گفته می شود صادرات محصولات پتروشیمی ایران کاملا متوقف شده است به هیچ وجه صحت ندارد.
بیات با اشاره به اینکه هم اکنون تمامی قطعات یدکی و مواد شیمیایی برای تولید مستمر واحدهای پتروشیمی ایران با وجود تحریمهای خارجی تامین شده است، یادآور شد: بر این اساس هیچگونه مشکلی برای تولید و صادرات مستمر و پایدار محصولات پتروشیمی وجود ندارد.
یک تن پتروشیمی بدون مشتری نداریم
معاون وزیر نفت بار دیگر با تاکید بر اینکه مشکلی در صادرات پتروشیمی ایران وجود ندارد، گفت: در شرایط فعلی حتی یک تن محصول پتروشیمی بدون مشتری در ایران وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر حتی برخی از کشورها خواستار واردات بیشتر محصولات پتروشیمی ایران هستند، تصریح کرد: اما ایران تمامی محصولات پتروشیمی خود را از طریق قراردادهای بلند مدت و کوتاه مدت پیش فروش کرده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه با وجود افزایش تقاض ایران محصول مازاد برای تحویل به مشتریان خارجی را ندارد، اظهار داشت: بر این اساس توقف صادرات پتروشیمی موضوعی کاملا بی معنا است.

مشکلات بیمه کشتی‌ها حل شد
این عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در خصوص وجود مشکلات بیمه ای نفتکشها و کشتی های حامل محصولات پتروشیمی ایران، توضیح داد: تاکنون مذاکرات و جلسات متعددی با بیمه های ایرانی همچون بیمه مرکزی انجام شده است.
وی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی مشکلی برای بیمه کشتی های حامل محصولات پتروشیمی ایران وجود نداردٰ، بیان کرد: با توافق بیمه مرکزی ایران کنسرسیومی متشکل از چندین شرکت بیمه داخلی برای پوشش ریسک بیمه شناورهای حامل پتروشیمی ایران تشکیل شده است.
بیات در پایان با اشاره به صادرات 14.2 میلیارد دلار محصول پتروشیمی از ایران در سال 1390، خاطر نشان کرد: مطمئن باشید امسال رکورد تولید و صادرات پتروشیمی ایران شکسته خواهد شد.
به گزارش مهر، رویترز با انتشار گزارشی به نقل ازمنابع آگاه تجاری مدعی شده است: میزان صادرات پتروشیمی ایران در دو هفته گذشته به علت اینکه شرکتهای کشتیرانی قادر به یافتن پوشش بیمه‌ای مورد نیاز خود نیستند ، بیش از 90 درصد کاهش داشته است .
ایران سال گذشته 18.2 میلیون تن محصول پتروشیمی و فرآورده پلیمری به ارزش تقریبی 14.2 میلیارد دلار به بیش از 60 کشور جهان صادر کرده است.
بر این اساس در سال 1390 ایران در صادرات متانول جایگاه دومین صادرکننده این محوصل پتروشیمیایی به کشورهای اروپایی را در اختیار گرفته است.
از نظر ارزش صادرات محصولات پتروشیمی هم سال گذشته 22 درصد محصولات پتروشیمی ایران به چین، 13 درصد به هندوستان، 18.5 درصد به خاورمیانه، 18 درصد به خاور دور، 23 درصد به جنوب شرق آسیا و پنج درصد به اروپا صادر شده است.