۰ نفر

مخالفت هند با تاسیس شعبه بانک ایرانی در بمبئی تحت فشار آمریکا

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۵:۰۸
کد خبر: 1280

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه هندی اعلام کرد دهلی نو تحت فشار آمریکا با تاسیس شعبه یک بانک ایرانی در این کشور مخالفت کرده است.

به گزارش فارس، 2 منبع آگاه هندی گفتند: هند مانع گشوده شدن شعبه یک بانک ایرانی در این کشور به علت فشارهای آمریکا شده است.

به گزارش بلومبرگ، به گفته این منابع، این بانک ایرانی برای تاسیس دفتر به منظور تسهیل مبادلات تجاری به روپیه درخواست مجوز کرده بود.

یک مقام رسمی این بانک ایرانی در تهران در این‌باره گفت: به بانک هنوز مجوز داده نشده است.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با بانک‌های هندی در دهلی‌نو به منظور کاهش واردات نفت از ایران مذاکره خواهد کرد. آمریکا و هم‌پیمانانش در جستجوی دریافت حمایت‌های بین‌المللی برای فشار بر ایران هستند.

هند که 80 درصد نفت خود را وارد می‌کند ازسال 2010 که بانک مرکزی این کشور مکانیزم قراردادهای نفتی به دلار و یورو را تغییر داد برای پرداخت پول نفت به ایران دریافتن بانک برای انتقال وجه با مشکلاتی روبرو است.

مبادلات نفتی ایران و هند اکنون از مسیر هالک بانک ترکیه صورت می‌گیرد؛ به گفته منابع آگاه این بانک به پالایشگاه‌های هند اعلام کرده است که از ابتدای جولای زمان اعمال تحریم‌های اروپا دیگر قادر به انجام مبادلات نخواهد بود.

بانک «یو‌سی‌اُ» هند قبول کرده است که پالایشگاه‌های این کشور 45 درصد پول نفت ایران را به روپیه در این بانک سرمایه‌گذاری کنند.

شعبه بمبئی این بانک ایرانی این مبادلات را آسان‌تر می ساخت و ممکن بود که تحریم‌های آمریکا را به حاشیه بکشاند.