۰ نفر

هشدار سازمان ملل نسبت به قیمت بالای مواد غذایی

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۵۶
کد خبر: 1279

بنابر هشدار سازمان ملل، در صورت تداوم روند فعلی، امکان تثبیت قیمت بالای مواد غذایی افزایش یافته و این مساله هزینه های سنگین واردات را برای دولت ها به همراه دارد.

به گزارش پول نیوز، سازمان خوار و بار جهانی (فائو) از وام دهندگان خواسته است تا سرعت اعطای کمک های مالی به کشورهای فقیر و در حال توسعه را افزایش دهند. در شرایطی که این کشورها با هزینه های سنگین تامین مواد غذایی مواجه هستند، این مساله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بنابر آمار سازمان ملل که نوسان قیمت 55 قلم کالای اساسی را پیگیری می کند، هزینه های جهانی مواد غذایی حدود 40 درصد بیشتر از میانگین 10 سال گذشته است. خشکسالی در آمریکای جنوبی که بزرگترین منطقه در حال رشد تولید سویای جهان محسوب می شود، برداشت محصول را کاهش داده است. این مساله قیمت روغن های پخت و پز را به بالاترین سطح خود طی 9 ماه گذشته رسانده است.

قیمت بالای مواد غذایی در خاورمیانه و شمال آفریقا یکی از عوامل اصلی آغاز ناآرامی ها در این منطقه و شکل گیری بهار عربی بودند. همچنین در بازه زمانی 2007 تا 2009، شصت مورد آشوب در سراسر جهان که به واسطه این مساله ایجاد شدند، گزارش شده است. از این رو، در صورت حفظ سطح فعلی قیمت ها، امکان بروز نارضایتی های بیشتر نیز افزایش می یابد.

قیمت سویا در دوم ماه می به 15.125 دلار در هر بوشل( نوعی واحد اندازه‌گیری وزن مواد خشک) رسید که بیشترین میزان از ژوئیه 2008 تاکنون محسوب می شود. نگرانی از کاهش ذخایر جهانی دانه های روغنی که برای تولید روغن های پخت و پز و خوراک دام استفاده می شوند، از عوامل موثر در این زمینه بوده است.

به اعتقاد کارشناسان، این روندی است که می تواند طی سال جاری میلادی و اوایل سال آینده همچنان ادامه یابد. با توجه به سطح بالای یارانه ها و قیمت بالای مواد غذایی، کشورهای در حال توسعه با کسری بودجه بیشتر مواجه شده و باید درآمدهای خود را افزایش دهند. بیشتر فشار این مساله نیز بر فقرا وارد می شود.

بنابر ارزیابی های سازمان ملل، هزینه واردات مواد غذایی طی سال جاری میلادی در مجموع 1.24 تریلیون دلار خواهد بود که پنج درصد کمتر از رکورد سال گذشته است.