۰ نفر

زیباکلام:

انتخابات فرانسه نشان داد که دموکراسی چگونه می تواند چرخش قدرت ایجاد کند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۸:۵۹
کد خبر: 1254

انتخابات فرانسه دقیقا نشان دادکه دموکراسی چگونه می تواند یک چرخش قدرت ایجاد کند و اگر 51 درصد از مردم فرانسه از سیاست های حاکمیت ناراضی هستند می توانند بدون نیاز به اعتراض های خیابانی و درگیری های دیگر ظرف 24 ساعت حکومت را تغییر دهند.

صادق زیباکلام ، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با مهر درباره دلایل شکست سارکوزی در انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه گفت: واقعیت امر این است که شکست سارکوزی به دلیل سیاست های اقتصادی بوده و ارتباطی به دوری یا نزدیکی وی به واشنگتن پیدا نمی کند.

وی افزود: مردم فرانسه به غلط یا درست معتقدند که سیاست های اقتصادی سارکوزی در مجموع به نفع اقشار مرفه جامعه بوده و باعث شده است که ثروتمندان ثروتمندتر شوند.

زیباکلام با اشاره به اینکه اختلاف آرای اولاند و سارکوزی در حدود 3 درصد بوده است، بیان کرد: فرانسوا اولاند، نامزد حزب سوسیالیست با کسب 51.8 درصد آرا در برابر 49.2 درصد آرا نیکلا سارکوزی قرار گرفته و پیروز شد و به همین دلیل نیز این یکی از نزدیک ترین انتخابات بوده است .

به گفته این کارشناس سیاسی ، سارکوزی در دور دوم انتخابات به ویژه تلاش کرد که از عواطف ناسیونالیستی ،علیه اعراب ، خارجی ها وضد مسلمان نیز استفاده کند و به این ترتیب توانست بخشی از آراء جناح راست را نیز به دست آورد. البته نامزد چپ ها حاضر نشد از احساسات نژاد پرستانه استفاده نماید.

زیباکلام با تأکید بر این امر که سارکوزی به مقدار زیادی قربانی بحران اقتصادی حاکم بر غرب و اروپا شد ، خاطرنشان کرد: بحران اقتصادی باعث شده خیلی از کشورهای اروپایی مجبور شوند که سیاست های ریاضتی را در پیش بگیرند که در این میان پرتغال، یونان و اسپانیا نیز از جمله کشورهایی بودند که با مشکلات بسیاری مواجه شده اند.

وی تصریح کرد: البته با وجود آنکه فرانسه در وضعیت سایر کشورهای اروپایی نیست و فرانسه قدرت پنجم اقتصادی دنیا است، اما سارکوزی نیز در فرانسه ناچار شد که سیاست های سخت تر اقتصادی اعمال کند. مردم کمربندهای ریاضت اقتصادی شان را محکم تر کنند.و همیشه زمانی که هر دولتی مجبور شود به سمت این سیاست ها برود به اقشار کم در امدتر جامعه فشار وارد می شود. در فرانسه هم این چنین شد و سیاست های ریاضت اقتصادی سارکوزی بیشترین نارضایتی را در میان اقشار کم درامدتر فرانسه ایجاد کرد. دولت سارکوزی از بودجه های رفاهی کم کرد و این باعث نارضایتی زیادی شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تأکید کرد: بر همین اساس نیز فرانسوی های کم درآمد تر دچار مشکلاتی شده اند و اولاند سوسیالیست در تبلیغات از این عامل استفاده کرده و گفت که سعی خواهد کرد که برنامه های اقتصادی را که فرانسه با اتحادیه اروپا تنظیم کرده و سارکوزی اجرا می کند مورد تجدید نظر قرار دهد.

وی ادامه داد: البته اولاند نیز چاره ای ندارد و باید بخشی از سیاست های سارکوزی و کشورهای اروپایی را در پیش بگیرد.

زیباکلام در بخش دیگری با اشاره به اینکه در فرانسه یک سنت قدیمی تمایل به چپ و اندیشه های سوسیالیستی همواره وجود داشته ، بیان کرد: بعنوان مثال جنبش های دانشجویی در دهه 1960و قدرت اتحادیه های کارگری و ... نشان می دهند که جهان بینی چپ درفرانسه بر عکس انگلستان بنابر دلایل تاریخی همیشه نیرومندتر بوده است.

زیباکلام در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتخابات فرانسه تصریح کرد: انتخابات فرانسه دقیقا نشان دادکه دموکراسی چگونه می تواند یک چرخش قدرت ایجاد کند و اگر 51 درصد از مردم فرانسه از سیاست های حاکمیت ناراضی هستند می توانند بدون نیاز به اعتراض های خیابانی و درگیری های دیگر ظرف 24 ساعت حکومت را تغییر دهند.

وی افزود: از سوی دیگر 80 درصد از واجدین شرایط در انتخابات فرانسه شرکت کردند نه نیازی بود که کسی به مردم بگوید به چه کسی رای بدهند . نه دولت از سوی مخالفین متهم به دخل و تصرف شد و نه دولت مخالفین را متهم به دروغ گویی و بد اخلاقی کرد و نه پای نیروی نیروی انتظامی بمیان آمد.

به گفته زیباکلام، انتخابات فرانسه می تواند سرمشق خوبی برای بسیاری از کشورها برای برگزاری انتخابات و رعایت اخلاق انتخاباتی حتی پس از شکست باشد.